2020-06-23, 21:37
Avslutad
En högst hypotetisk fråga 🙄

En person i tonåren, 15-16 år får skyddad id och har 30 år senare kvar det.

Vad i hela friden kan personen gjort/råkat ut för?
Ingen annan i personens familj har skyddad id och jag kan inte fråga....för det är ju hypotetiskt (eller alternativt kan jag inte fråga eftersom personen har skyddad id fortfarande och därför inte går att hitta och fråga)

Jag försöker bara spekulera vad i hela friden som hände.

Vet någon något om vad som krävs för skyddad id i sådan omfattning. Har själv bara haft kontakt med personer som haft det kortare perioder
Citera
2020-06-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl

Ingen annan i personens familj har skyddad id och jag kan inte fråga....för det är ju hypotetiskt (eller alternativt kan jag inte fråga eftersom personen har skyddad id fortfarande och därför inte går att hitta och fråga)

Vet någon något om vad som krävs för skyddad id i sådan omfattning. Har själv bara haft kontakt med personer som haft det kortare perioder

Typ om du är mordhotad o misshandlad, blivit beskjuten i sin egen bostad på natten, det finns helt enkelt överhängande risk för att du ska utsättas för allvarliga trakasserier, hot, brott av allvarligt slag o så
Citera
2020-06-23, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kimjong2020
Typ om du är mordhotad o misshandlad, blivit beskjuten i sin egen bostad på natten, det finns helt enkelt överhängande risk för att du ska utsättas för allvarliga trakasserier, hot, brott av allvarligt slag o så
Ja rent krasst är det ju så. Men jag har mött människor i mitt jobb som varit med om sånt som inte fått skyddad id, några som fått men bara 3-5 år...att i över 30 år leva under skyddad id, måste ju innebära att hotet fortfarande finns efter alla år...jösses vilket liv. Måste vara fruktansvärt:-(
Citera
2020-06-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ja rent krasst är det ju så. Men jag har mött människor i mitt jobb som varit med om sånt som inte fått skyddad id, några som fått men bara 3-5 år...att i över 30 år leva under skyddad id, måste ju innebära att hotet fortfarande finns efter alla år...jösses vilket liv. Måste vara fruktansvärt:-(

De där är en individuell bedömning va.

Vid riktiga allvarliga brottslighet man riskeras utsättas för, typ spränga ditt hus, skjuts ned, förföljd av kriminella typer o det är riktigt allvarligt o så, så kan man ju få ett ny identitet. Påhittad personnummer o så

https://polisen.se/utsatt-for-brott/hjalp-och-stod-fran-samhallet/skyddade-personuppgifter/
Om du är utsatt för särskilt allvarlig brottslighet och hotas till liv, hälsa eller frihet kan du få fingerade personuppgifter. Det innebär att du får nya identitetsuppgifter, till exempel ett nytt namn och nytt personnummer.

Om du får fingerade personuppgifter tas din gamla identitet bort ur folkbokföringsregistret, även ditt personnummer. Det innebär även att du måste flytta till en ny, hemlig ort.

Det är komplicerat att leva med fingerad identitet. Det innebär bland annat att du måste börja ett helt nytt liv, vilket kan påverka din livskvalitet. Skyddet används enbart i undantagsfall, som en sista utväg efter att andra mindre omfattande åtgärder prövats.
Citera
2020-06-23, 22:32
Medlem
Citat:

Jag har skyddad ID, vad jag vet så behöver man även ansökan om att förnya det var 3e år om hotbilden finns kvar.

Har haft det 6 år nu, 30 år känns lite overkill. Tror inte personen minns han om inte han våldtog och mördade någons barn eller syster.
Citera
2020-06-23, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Jag har skyddad ID, vad jag vet så behöver man även ansökan om att förnya det var 3e år om hotbilden finns kvar.

Har haft det 6 år nu, 30 år känns lite overkill. Tror inte personen minns han om inte han våldtog och mördade någons barn eller syster.
Lite så jag känner. Så jäkla roligt är det ju inte med skyddad id heller men det har väl kanske blivit en livsstil. Men att det bli beviljat om och om igen, måste ju vara ngt fruktansvärt bakom ..
Citera
2020-06-23, 23:17
Medlem
Citat:
Lite så jag känner. Så jäkla roligt är det ju inte med skyddad id heller men det har väl kanske blivit en livsstil. Men att det bli beviljat om och om igen, måste ju vara ngt fruktansvärt bakom ..

Nej det är ett jävla helvete med skyddad id, han kan inte ta några lån osv, kanske via bank men det är ju svårt i och med att om du inte finns i systemet så kan man inte riktigt heller kräva dig på pengar om du skiter i kronofogden.

Utöver det så är ju allt med myndigheter komplicerat när man har kronofogden så personen går ju trots allt igenom ganska mycket.

Men har du täckt på att det kanske inte handlar om att något grovt brott har skett? Det kanske bara är en trygghet? Att han "känner sig säker" med det, att det har funnits så länge och de blir en bra vana.

Det är ju trevligt att ingen kan hitta en online på typ hitta, mr koll osv.
Citera
2020-06-24, 01:00
Medlem
Han kanske satte dit sin misshandlar pappa? Får lite "ondskan" feeling när jag tänker på det. Farsans sista ord innan kåken var "din djääävla hooorunge!, när jag släpper ut dig kommer jag döda dig!!!"

Om han som i ditt hypotetiska fall var 15 år och blev satt i fosterhem, här därför har ingen annan i familjen skyddad id.
Citera
2020-06-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Nej det är ett jävla helvete med skyddad id, han kan inte ta några lån osv, kanske via bank men det är ju svårt i och med att om du inte finns i systemet så kan man inte riktigt heller kräva dig på pengar om du skiter i kronofogden.

Utöver det så är ju allt med myndigheter komplicerat när man har kronofogden så personen går ju trots allt igenom ganska mycket.

Men har du täckt på att det kanske inte handlar om att något grovt brott har skett? Det kanske bara är en trygghet? Att han "känner sig säker" med det, att det har funnits så länge och de blir en bra vana.

Det är ju trevligt att ingen kan hitta en online på typ hitta, mr koll osv.

Har du verkligen skyddade personuppgifter? Det är nämligen fullt möjligt att ta banklån, bli krävd på pengar från kronofogden och äga bil m.m. även då.
Citera
2020-06-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Har du verkligen skyddade personuppgifter? Det är nämligen fullt möjligt att ta banklån, bli krävd på pengar från kronofogden och äga bil m.m. även då.

Jag har skyddade personuppgifter, det går att ta banklån osv men jag menar mer att ta kreditlån typ sms lån eller ta ut mobil går inte. Kanske skulle varit lite tydligare med det..

Men ta lån för lägenhet osv ska gå.
Citera
2021-06-17, 14:18
Medlem
DraEnLinaMusiks avatar
Citat:

Känns som något sektliknande familjeförhållande kan vara underliggande?
Citera
2021-06-17, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DraEnLinaMusik
Känns som något sektliknande familjeförhållande kan vara underliggande?
Nope...så var inte fallet denna gång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in