2020-06-23, 10:03
Medlem
Har ingen aning hur man besvarar den hr frgan!

Jmfr ngra forskningsmetoder inom naturvetenskap och humanvetenskap. Vilka r de strsta skillnaderna?

Vilka metoder finns det inom naturvetenskap respektive humanvetenskap?

Tack p frhand,
Citera
2020-06-23, 16:49
Medlem
Karl Popper r en person som tillmts stor betydelse i dessa sammanhang, jag kan rekommendera att lsa om dennes vetenskapsfilosofi och att grva lite i epistemologi i allmnhet. Inom analytisk filosofi s frlitar man sig ven ibland p olika pstendens semantiska dimension samt dess metafysiska/ontologiska antaganden, alla dessa tre aspekter kan vara relevanta i anslutning till filosofiska argument, det beror i viss mn p pstendets karaktr.
Senast redigerad av abandonallhope 2020-06-23 kl. 16:54.
Citera
2020-06-23, 17:18
Medlem
Bonnatorps avatar
Lt sga att denna trd r en forskningsprocess om den filosofiska forskningsprocessen.

Du frgar hur det gr till, varvid vi kan betrakta postulatet att en kan kan lgga fram lite vilken hypotetisk premiss som helst fr ndamlet.
S jag sger helst med gott samvete att "s hr r det", och lter det i sig vara beviset infr forskningsprocessen. Och vad detta nu r, ja det torde detta som det handlar om kunna visa p med viss anmodan eller frfrgan.

D r det frsts relevant huruvida en betraktare godtar detta som detta.
Srskilt om betraktaren vill anse sig som en myndighet i frgan.
Fr om inte det hr r sanning, ja d kan livsbedmaren antas vara i stnd att konstatera att det dr inte heller r sanning, utefter de premisserna.

En borde ganska snart kunna dra slutsatsen att det hr, och hur det hr r och blir, rcker lngre n ramarna fr den filosofiska underskningsprocessen, eftersom vrldens filosofier kan visa p tendenser att stlla upp premisserna fr sanning och bevis efter behag.
Och det kan frsts en femring ocks gra, i viss utstrckning. Och kan skert ha nyttiga konsekvenser att ven femringar har den faktiska mjligheten i verkligheten; att uppleva den.

S nr vi nu har barn... eller jag menar, vuxna individer, i stnd att resonera hur de vill ha det eller hur de vill se p ngonting, vilka kvalifikationer har mnniskan att ens betrakta det hr?
Och vad r konsekvenserna av att denna underskningsprocess inverkas p genom frvrngning av koncepten som genom empirisk verklighet definierar rtt och fel i frgan?
Fr om inte det empiriska stmmer med teorin, vad har vi d ens kvar att komma fram till?
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-06-23 kl. 17:20.
Citera
2020-06-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Karl Popper r en person som tillmts stor betydelse i dessa sammanhang, jag kan rekommendera att lsa om dennes vetenskapsfilosofi och att grva lite i epistemologi i allmnhet. Inom analytisk filosofi s frlitar man sig ven ibland p olika pstendens semantiska dimension samt dess metafysiska/ontologiska antaganden, alla dessa tre aspekter kan vara relevanta i anslutning till filosofiska argument, det beror i viss mn p pstendets karaktr.

Tack, jag tnker att forsknings metoder uppdelas huvudsakligen i tv delar (kvalitativa och kvantitativa). Allts den strsta skillnaden mellan natur och humanvetenskap r syftet med forskningen; naturvetenskap letar efter en frstelse medan humanvetenskap letar efter en frklaring. men jag funderar kring de sub-kategorierna.
Citera
2020-06-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciel----
Tack, jag tnker att forsknings metoder uppdelas huvudsakligen i tv delar (kvalitativa och kvantitativa). Allts den strsta skillnaden mellan natur och humanvetenskap r syftet med forskningen; naturvetenskap letar efter en frstelse medan humanvetenskap letar efter en frklaring. men jag funderar kring de sub-kategorierna.
I allmnhet s kvantifierar man det som r mjligt att kvantifiera, detta r srskilt anvndbart inom naturvetenskap d naturvetare gnar sig t att utforska faktiska frhllanden mellan fysiska ting i specifika miljer. Filosofer gnar sig oftare t argumentation (kvalitativ metod) som i grunden bygger p logik. Mnga anser dock att sprket r ett bristflligt, underlgset verktyg i jmfrelse med matematiken och drfr sllan kan anvndas p att sdant stt att universella sanningar kan tljas fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in