2020-06-23, 07:26
Medlem
Sezlows avatar
Tnk er att tv farkoster frdas ut frn jorden till solsystemets utkant och dr bortom.

Den ena farkosten snds ut i ekliptikaplanet och den andra i 90 vinkel mot ekliptikan, dvs. rakt mot norr eller rakt mot sder. r det betydligt fler partiklar i ekliptikaplanet n i en linje 90 emot ekliptikan?
Citera
2020-06-23, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Tnk er att tv farkoster frdas ut frn jorden till solsystemets utkant och dr bortom.

Den ena farkosten snds ut i ekliptikaplanet och den andra i 90 vinkel mot ekliptikan, dvs. rakt mot norr eller rakt mot sder. r det betydligt fler partiklar i ekliptikaplanet n i en linje 90 emot ekliptikan?

Rent spontant skulle jag gissa det, tnker mig att partikelttheten p det stora hela kan modelleras med ngon slags ellipsoidisk symmetri med ekliptikaplanet som de lngre huvudaxlarna.
Citera
2020-06-23, 20:15
Medlem
davheis avatar
Det skulle jag ocks tro.

Man kan frestlla sig den protoplanetariska skiva som planeterna bildades ur. Den uppstod d partikelmolnet kring stjrnan roterade snabbare och snabbare allt eftersom det drogs int.

Centripetalkraften balanserade den sammandragande kraften och plattade ut materian i en skivform. Materian i skivans plan hindrades allts frn att kollapsa in mot stjrnan medan materian utanfr rotationsplanet drogs int.

Den roterande skivans plan br ungefr motsvara ekliptikan och borde vara dit merparten av partiklarna som finns kvar hamnat. vriga har fr lnge sedan dragits in mot solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in