2006-05-03, 19:27
Bannlyst
Hej allaihoppa. Jag har fastnat på en punkt i mitt projektarbete och skulle därför väldigt gärna vilja få tips och rekommendationer av alla andra. Till och med min lärare bad mig att söka hjälp för att hon var lite osäker med, och därför försöker jag här då.

Projektet eller det jag skall bygga går egentligen ut på magnetismens krafter och hur man kan utnyttja det för att alstra ström.
1. Till en början lindar vi koppartråd runt en cylinder formad figur exempelvis en toarulle.

2. Sedan kopplar vi sidorna av denna koppartråd, exempelvis till en glödlampa för att visa resultatet om det verkligen alstrar ström.

3. Sedan tar vi en vanlig magnetisk stav och stoppar den in och ut i toarullen med så snabb hastighet vi kan för att alstra strömmen. Det är just här jag är lite osäker. Hur snabb ska hastigheten egentligen vara för att man ska märka av strömmen, då glödlampan lyser.

Joo visst det var inte svårare än så, men jag skulle helst vilja ha lite professionell tips på hur man alternativt kan förbättra detta. Sedan måste jag givetvis försöka utveckla detta så att man kanske kan utnyttja denna ström på andra håll och då undrar jag om ni har tips eller rekommendationer som du kan ge som vi kan utföra på skolan. Det skall helst vara någorlunda enkelt för att vi ska hitta komponenter och tillbehör i skolan.

Hoppas att ni inte är uttråkad av att läsa det hela men jag hade en annan projekt till i tankarna, nämligen att bygga en högtalare med magneter. Det går helt enkelt ut på att man ställer två magneter vinkelräta mot varandra, varav den ena på den andra så att den ena står uppåt. Sedan tillverkar vi ett membran exempelvis av papper och sätter denna runt magneten som står upp och sedan lindar vi den med koppartråd.

Koppartråden ansluter vi sedan till en plastmugg där man sedan kan prata, så att ljudimpulserna förs över till magneterna och det uppstår ljud vid membranet. Vi ska givetvis koppla in ström i ena koppartråden, och sedan slipa koppartråden för att ta bort isoleringen.

Detta var just detta min lärare var lite skeptiskt eller osäker på, och därför undrar jag om det egentligen är möjligt på ngt sätt. Har ni ngt att invända med är det bara att säga så att vi kan försöka förbättra det? Jag behöver allt svar ni kan ge mig för att klara av denna uppgift.

Med bästa hälsningar...
Citera
2006-05-03, 20:13
Medlem
Stockos avatar
Vi testar forskning & vetenskap istället.

/Mod
Citera
2006-05-03, 21:11
Medlem
wääuus avatar
kanske borde testa med nåt som kräver lite mindre energi än en glödlampa t.ex. en lysdiod, jag pallade dock inte läsa igenom din förklaring till din högtalare så många gånger att jag förstod vad du menade

Edit: nu när jag läste igen verkar det som att du vill försöka bygga en magnetisk förstärkare av nåt slag, men jag fattar inte hur du tänker att du skulle kunna få det att fungera eller vad den skulle göra...
vet du hur en vanlig högtalare fungerar?

Edit2: sorry att jag låter lite sur eller nåt i den stilen, jag är utmärglad av tråkig information från möten och grejer idag blä vad trist det var trots att vädret var fint
Citera
2006-05-03, 21:58
Bannlyst
Tack för tipset med lysdioden, ska försöka kolla upp det.

Nää, det spelar ingen roll hur sur man än låter, det är bara bättre för en förbättring.

Ja, jag tänker bygga en högtalare eller en mindre typ med hjälp av magneter och sedan ska jag koppla in ström, batteri, i det hela också. Sedan tänkte jag mig att koppla koppartråden till en plastmugg så att den skulle kunna föra över ljudimpulserna till magneten och därmed membranet av papper så att ljud skulle uppstå. Vet dock inte om det funkar riktigt.

Ni har väl hört talas om att man kan prata med hjälp av två muggar och en tråd emellan som för över signalerna. Det var därifrån jag fick tanken av det hela

Om ni inte förstått än eller vill ha någonting närmare förklarat är det bara att säga till...
Citera
2006-05-03, 22:48
Medlem
Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag inte att en lysdiod skulle fungera istället för glödlampan. Lysdioder kräver likström, medan den ström du genererar när du för magneten genom spolen kommer att vara växelström. Skaffa bara en liten glödlampa från ex. en ficklampa eller dylikt så borde du kunna få den att lysa, förutsatt att spolen är lindad med tillräckligt många varv och att magneten är stark nog.
När du för magneten genom spolen uppstår induktion, vilket du säkert redan visste. Det borde finnas massvis med information om liknande experiment på internet om du söker lite. Tips: induktion heter induction (eller electromagnetic induction för att vara lite mer specifik) på engelska.

Vad gäller din idé med muggar och vad det var så förstår jag inte riktigt vad du menar. Skulle du kunna rita en bild i Paint eller dylikt och lägga upp någonstans?
Citera
2006-05-04, 00:31
Medlem
All right... För att din generator skall fungera väl så krävs en kraftig magnet som förs med kraftig acceleration fram och åter genom en tätt lindad spole. Ju tightare runt magneten du kan få spolens lindning desto bättre är det för dess verkningsgrad. Ett tips är att du ordnar med någon slags mekanisk anordning som för magneten in och ut genom spolen med en pistongrörerse som genereras av ett snabbt roterande hjul. Att göra det med handkraft ger inte så god precision och snabbhet att man kan få ut några effekter att tala om.

Det går utmärkt att bygga högtalare av plastmugg, koppartråd och magneter. Det gäller bara att konstruera en upphängningsanordning som gör att muggen med dess "talspole" hänger fritt i magnetfältet och därför kan röras fram och åter.

Drivningen av denna högtalare är en annan sak. Det fungerar inte att driva den med en "mikrofon" av samma typ, eftersom de rörelser som genereras i en plastmugg av att man skriker i den är så försvinnande små att den lilla ström som kan tänkas induceras i en sådan mikrofons spole inte räcker för att driva en så trögdriven högtalare som den ni ämnar konstruera. Ni måste införa en kraftig förstärkning av signalen mellan de båda elementen.

Nöj er med att göra högtalaren. Visa att den fungerar som mikrofon genom att koppla den till ett oscilloskop och se att det induceras en ström i spolen då ni skriker mot muggen. Koppla den sedan till en växelströmskälla, och lyssna så skall ni se att ni kan få den att skrälla lite grann - höga frekvenser kommer att höras bäst. Det viktiga för att den skall bli effektiv är att muggen hänger fritt i magnetfältet, och att detta är starkt och hamnar nära spolen.

Använd extremt tunn koppartråd, så att konstruktionen blir lätt.
Citera
2006-05-04, 18:35
Bannlyst
Jag får nog ta och tacka allihoppa här för att ni tog er tid och skrev tips och rekommendationer.

Ska återvända med en ritning så att ni får en bättre bild framför er.

Åter tack så mycket!!
Citera
2006-05-04, 20:54
Bannlyst
Jaha, då har jag återuppstått med en ny ritning på min projekt. Följande länk:

[IMG]http://img411.imageshack.us/img411/7358/ccf20060504000002uc.jpg[/IMG]

Lådan runt högtalaren är bara för att förstärka ljudimpulserna så att det hörs tydligt. Sedan undrar jag om det spelar ngn större roll om hur magneterna är placerade mot varandra. De behöver väl inte vara precis i mitten heller.

Ngn som förstått. Tacksam för svar!!!
Citera
2006-05-05, 15:00
Medlem
Din högtalaridé kan du ta och spola ner i toaletten, är jag rädd. Vad hoppas du uppnå genom att placera megneter vinkelrätt mot varandra? Få den ena att på något vis röra sig genom att dess magnetfält moduleras av något som händer genom att någon slags signal kommer genom koppartråden? Vad hoppas du göra med den där muggen egentligen? Skaka lite i koppartråden? Vad är det för signal som skall gå genom koppartråden? Elektrisk eller rent mekanisk (en ljudvåg)?
Citera
2006-05-14, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlwikman
Din högtalaridé kan du ta och spola ner i toaletten, är jag rädd. Vad hoppas du uppnå genom att placera megneter vinkelrätt mot varandra? Få den ena att på något vis röra sig genom att dess magnetfält moduleras av något som händer genom att någon slags signal kommer genom koppartråden? Vad hoppas du göra med den där muggen egentligen? Skaka lite i koppartråden? Vad är det för signal som skall gå genom koppartråden? Elektrisk eller rent mekanisk (en ljudvåg)?

Precis, det kanske verkade vara lite fånigt att ställa upp magneterna på det sättet men huvudsaken är att dessa ska stå ungefär på det sättet. Sedan har jag bytt ut muggen mot en mikrofon istället, där jag binder fast koppartrådarna på mikrofonens poler och sedan försöker på nytt.

Senast jag testade var igår och då funkade det inte, vet inte riktigt varför. Det kanske berodde på att jag inte avisolerat koppartrådarna för bra eller att jag förlängde koppartråden och när jag satte fast dessa borde jag kanske isolerat ännu mer för att strömmen skulle bli starkare.

Skulle det möjligtvis kunna vara fel på membranet av papper eller den starka tejpen runt omkring som isolerar för mycket?? Aja, jag får nog ta och testa det på egen hand, men försök att bidra med tips och kritik så att jag kan förbättra.

Är det ingen annan som har förslag på hur jag kan förbättra detta?? Behöver snabba tips...

Tacksam för allt svar!!!
Citera
2006-05-14, 15:31
Bannlyst
Nu är jag tillbaka med min strålande idé...

Här har jag lagt upp en bild också, där ni bland annat ser komponenterna och tillbehören som jag har tillgängligt. Jag har en mikrofon och ett batteri, vet dock inte hur jag ska koppla ihop dessa. Tycker ni att jag ska ta med batteriet eller behövs det inte???

Bilden är följande:

http://img351.imageshack.us/img351/4924/bild691rm.jpg

Väntar med spänning på svar, tack o hej...
Citera
2006-05-14, 19:54
Bannlyst
Jag är verkligen i behov av snabb hjälp och tips eftersom sista inlämningsdagen för denna uppgift är imorgon. Är det ngt ni inte förstår är det bara att säga till!

Personligen undrar jag om man bör koppla ihop batteriet också för att låta detta ljud uppstå eller räcker det med komponenterna på bilden. Jag hade även en beskrivning som jag tänkte lägga fram, men har olyckligtvis tappat bort den och där stod det att man skulle koppla koppartrådarna till ett uttag, där elektrisk ström skulle övergå till magnetisk ström och därmed framhäva ljudet. Är detta ett tecken på att man bör ta med batteriet eller????

Behöver snabbt hjälp och vill inte stå imorgon med munnen öppen, hehe....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in