2020-06-22, 10:29
Medlem
Hej! Dom senaste dagarna när jag spelat escape from tarkov så har jag laggat otroligt mycket. Igenom ctrl-alt-del kan jag se att användningen av CPU hoppar fram och tillbaka otroligt mycket. Och nu på senare tid har Chrome sett väldigt konstigt ut. När jag kollar på ”processer” så står det ”Chrome (20)”. Ser ut som att jag har 20 sidor uppe i chrome, vilket jag misstänker är boven i dramat. Det jag undrar över är att om jag skulle uppgradera processor i datorn, hur vet jag vilken jag ska köpa? Vilken som passar, vilken som går ihop med dom andra delarna osv. Är totalt okunnig.
Citera
2020-06-22, 10:33
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slickdaddyfortune
Hej! Dom senaste dagarna när jag spelat escape from tarkov så har jag laggat otroligt mycket. Igenom ctrl-alt-del kan jag se att användningen av CPU hoppar fram och tillbaka otroligt mycket. Och nu på senare tid har Chrome sett väldigt konstigt ut. När jag kollar på ”processer” så står det ”Chrome (20)”. Ser ut som att jag har 20 sidor uppe i chrome, vilket jag misstänker är boven i dramat. Det jag undrar över är att om jag skulle uppgradera processor i datorn, hur vet jag vilken jag ska köpa? Vilken som passar, vilken som går ihop med dom andra delarna osv. Är totalt okunnig.

Vad har du för spcifikationer i datorn idag? Vad ska du använda datorn till?
Citera
2020-06-22, 11:04
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Det jag undrar över är att om jag skulle uppgradera processor i datorn, hur vet jag vilken jag ska köpa? Vilken som passar, vilken som går ihop med dom andra delarna osv. Är totalt okunnig.

Vet du vilken processor du har idag?
Vet du vilket moderkort?

cpu-z kan ge en del svar.
Finns här.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2020-06-22 kl. 11:12.
Citera
2020-06-22, 11:13
Bannlyst
Specs i datorn?

Men rent generellt så rekommenderar jag istället att köpa bättre grafikkort, alternativt både ny GPU och CPU. En bättre prolle i sig kommer förmodligen inte att göra någon större skillnad i spel, såvida du inte har en fläskig GPU redan.
Citera
2020-06-22, 12:39
Medlem
Dåligt med ram kanske? 8gb är för lite idag, är på gränsen att jag behöver dubbla upp från 16 själv.
Citera
2020-06-22, 17:41
Medlem
Generellt så använder jag datorn till spel som escape from tarkov & Rust, som jag har kunnat spelat bra fram tills nu,

SPECS I DATORN ÄR:

CPU : Intel core i5 8400
16gb RAM
NVIDIA geforce GTX 1060 6gb
Mainboard : HP model 8437
Citera
2020-06-22, 17:58
Medlem
Citat:
Generellt så använder jag datorn till spel som escape from tarkov & Rust, som jag har kunnat spelat bra fram tills nu,

SPECS I DATORN ÄR:

16gb RAM
Här kan du kika vad som passar i samma socket som du har nu och lite benchmarks, om du bara ska uppgradera processorn och inte moderkort osv; https://www.cpubenchmark.net/socketType.html#i43 (socket "1151 v2" ska du klicka i, motsvarar din FCLGA1151-2).

Enligt denna sida är det dock inte processor eller grafikkort som hindrar, utan de ska vara ganska lagom: https://pc-builds.com/calculator/Core_i5-8400/GeForce_GTX_1060/0NX0Velu/16/

Om allt har funkat bra tills alldeles nyligen kanske den börjar bli trött och behöver blåsas ur, omformatera och installera om Windows?

Vad har du för hårddisk och lagringsmedia? SSD med operativsystemet på? Börjar det bli fullt?
Citera
2020-06-22, 18:18
Medlem
Har precis gjort en fabriksåterställning, men fick ta bort allting manuellt på hårddiskarna. Har vanliga hårddiskar tror jag.
Citera
2020-06-22, 18:42
Medlem
Citat:
Har precis gjort en fabriksåterställning, men fick ta bort allting manuellt på hårddiskarna. Har vanliga hårddiskar tror jag.

Köp en SSD och installera w10 på den, kommer göra under för din dator.
Citera
2020-06-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Köp en SSD och installera w10 på den, kommer göra under för din dator.

Har dock inget med lagg i spel att göra.
Citera
2020-06-22, 19:00
Medlem
Citat:

SPECS I DATORN ÄR:

16gb RAM

Vad kör du för inställningar?

Här kan du se att det är grafikkortet som är flaskhalsen.

https://youtu.be/9_DqxTeKWWI
Citera
2020-06-23, 10:58
Medlem
Men det har ju gått hur bra som helst tills för ett par dagar sedan. Vad skulle vara en prisvärd uppgradering av kort då? Som går ihop med resten av komponenterna i datorn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in