2020-06-21, 22:31
Bannlyst
Jag tycker att det behövs en omstrukturering av forumen på Flashback. Här är mina förslag (jag plockar subforum från andra forum på vägen):

"Människan", med följande subforum:
Medicin och hälsa
Psykologi
Psykisk hälsa
Sömn och drömmar
Sexologi + Parafila störningar
Socialantropologi, etnologi och sociologi
Anatomi och fysiologi
Drogakuten
Drogrehabilitering
Träning, kost och kosttillskott
Dieter och specialkost
Rasforskning
Genetik
Relationer och samlevnad
Barn och familj
Hår- och kroppsvård
Kläder, mode och skönhet
Tatuering och piercing
Övrigt
Alltså allt sådant som har att göra med hur vi människor fungerar, fysiskt och psykiskt.
Även ett subforum för "Neuropsykologi" behövs i samma forum, dit man kan flytta iallafall några av de oräkneligt antal trådar om medvetandet, som nu finns i Filosofi-forumet.
Och ett forum kallat "Självmord", för de som startar självmordstrådar.

"Natur", med följande subforum:
Biologi + Husdjur
Fysik och matematik
Kemi
Klimat och miljövetenskap
Astronomi
Metafysik
Paranormala fenomen
Teologi
Ockultism
Ufologi
Övrigt
Alltså allt som har att göra med hur naturen och "övernaturen" fungerar.

"Teknik, data och transport", med följande subforum:
Data och IT
Fordon och trafik
Rymdfart
Hemelektronik, ljud och bild
Övrigt

"Samhälle, överlevnad och livsstil", med följande subforum:
Politik
Juridik
Censur och yttrandefrihet
Bostad, hem och trädgård
Religion
Prepping och survivalism
Jakt, fiske och vildmark
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
Övrigt
Och det flesta av forumen som nu finns i "Samhälle".

"Språk", med följande subforum:
Språk: allmänt
Språkfilosofi

"Aktuella och historiska händelser", med följande subforum:
Aktuella brott och kriminalfall
Olyckor och katastrofer
Historia
Kriminalhistoria

"Personer, företag, organisationer och stater", med följande subforum:
Kändisskvaller
Organiserad brottslighet
Politiker
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
Brottslingar
Företagsskvaller
Modeller, paparazzi och kändisbilder

Sen ang. forumet "Livsstil". Är tex poker verkligen en livsstil?
Jag skulle snarare säga att det är ett spel. Och därför kan Poker-forumet och de andra subforumen i "Livsstil" ingå i forumet "Sport", fast det forumet får då byta namn till "Sport, spel, dataspel och hobby". Där kan alltså även dataspelsforumen i "Dator och IT" ingå.

Filosofi-forumet kan helt tas bort. Subforum för filosofiska diskussioner kan läggas till i de olika forumen vid behov. Tex i forumet "Juridik" kan finnas subforumet "Juridikfilosofi", där man kan filosofera kring tex moral och etik.

Sen ang. forumet "Droger". "Alkohol" och "Tobak" finns ju redan i "Mat, dryck & tobak", så varför inte lägga in Droger-forumet där också?
Visst, droger är olagligt i Sverige. Men då föreslår jag att man tydliggör det genom att lägga Droger-forumet i mitt föreslagna forum "Människan", tillsammans med "Drogakuten" och "Drogrehabilitering". Alternativt i Kemi-forumet.

Det här är bara ett första utkast. Synpunkter?
Citera
2020-06-21, 22:31
Bannlyst
Sämsta skiten jag sett
Citera
2020-06-21, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Sämsta skiten jag sett

Kan du utveckla?
Citera
2020-06-21, 23:37
Medlem
Varför tycker du att det behövs en omstrukturering? Vad är det för fel på hur det ser ut idag? Tycker att det är betydligt tydligare indelning i dagsläget, och att en omstrukturering (om den blir som du vill) skulle bli mer rörig och det skulle ta ett tag innan man vänjer sig och hittar rätt.

Självmordstrådar är i dagsläget inte tillåtna, så det kommer knappast införas ett delforum för självmord där man kan posta sådana trådar.

Vad skulle hända med exempelvis reseforumet? Det nämns inte specifikt, så jag antar att det hamnar i någon av "Övrigt"-kategorierna.
Citera
2020-06-22, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Varför tycker du att det behövs en omstrukturering? Vad är det för fel på hur det ser ut idag? Tycker att det är betydligt tydligare indelning i dagsläget, och att en omstrukturering (om den blir som du vill) skulle bli mer rörig och det skulle ta ett tag innan man vänjer sig och hittar rätt.

Självmordstrådar är i dagsläget inte tillåtna, så det kommer knappast införas ett delforum för självmord där man kan posta sådana trådar.

Vad skulle hända med exempelvis reseforumet? Det nämns inte specifikt, så jag antar att det hamnar i någon av "Övrigt"-kategorierna.

Det behövs en omstrukturering eftersom det är dåligt som det är nu. Flashback lockar till sig dåliga människor som det är nu. Tex tror jag att droger och träning och kosttillskott, bäst diskuteras i samma forum som Medicin och hälsa, för att markera att det är sådant som bara ska brukas lagenligt och i samråd med läkare eller annan vårdpersonal.

Självmordstrådar kommer ändå på Flashback, under natten. Jag har skrivit om det här:

(FB) Flashbacks anonymitet och ocensur kan orsaka stor skada i samhället!

Diskussioner om resor handlar ju mycket om hur samhället är i det landet man diskuterar, och hur det politiska läget är där, och infrastrukturen mm i landet. Så jag tycker Resor-forumet skulle kunna vara i Samhälle-forumet, och byta namn till tex "Världens länder". Man reser ju inte bara för nöjes skull heller, utan kanske för att få jobb, och därför är det ännu viktigare att man markerar den starka kopplingen till samhälle när det gäller resor.

Ekonomi-forumet kan också flyttas till Samhälle-forumet.
Citera
2020-06-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resabort
Det behövs en omstrukturering eftersom det är dåligt som det är nu. Flashback lockar till sig dåliga människor som det är nu. Tex tror jag att droger och träning och kosttillskott, bäst diskuteras i samma forum som Medicin och hälsa, för att markera att det är sådant som bara ska brukas lagenligt och i samråd med läkare eller annan vårdpersonal.
Tvivlar starkt på att en omstrukturering av forumen skulle förebygga att folk diskuterar illegala droger. Om du bara vill se att ämnen inom lagens ramar diskuteras bör du nog söka dig till ett annat forum.
Citera
2020-06-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resabort

Självmordstrådar kommer ändå på Flashback, under natten. Jag har skrivit om det här:

(FB) Flashbacks anonymitet och ocensur kan orsaka stor skada i samhället!

Diskussioner om resor handlar ju mycket om hur samhället är i det landet man diskuterar, och hur det politiska läget är där, och infrastrukturen mm i landet. Så jag tycker Resor-forumet skulle kunna vara i Samhälle-forumet, och byta namn till tex "Världens länder". Man reser ju inte bara för nöjes skull heller, utan kanske för att få jobb, och därför är det ännu viktigare att man markerar den starka kopplingen till samhälle när det gäller resor.

Ekonomi-forumet kan också flyttas till Samhälle-forumet.

När det gäller självmord, så kan man börja med att läsa riktlinjerna i Psykologi: "Om självmord: Det är tillåtet att skriva om sina självmordstankar, men inte meddela att man ska begå självmord eller diskutera självmordstekniker."

Läste även ditt länkade inlägg, och såg bland annat: "Att direkt stänga ner en självmordstråd kan leda till att personen begår självmord, för att hen inte har någon att prata med då"

Flashback har två trådar för detta. Dels en tråd där man tipsar om folk, hjälpinstanser etc som man kan kontakta -> (FB) "Någon att tala med"-telefonnummer (Uppdaterat 2019-10-03) . Behöver man prata av sig här på forumet så finns (FB) Nya Lätta på trycket-tråden! (Läs riktlinjerna i trådstarten) (där står det även: "Vi har även arkiverat "Behöver någon att prata med"-tråden då vi nu tillåter sådana inlägg i denna tråd."). Så det behövs inte ett renodlat självmordsforum. Man kan diskutera sina självmordstankar i Psykologi - Psykisk hälsa. Och hitta någon som man kan prata med.

När det gäller resor och dina exempel, så skulle en del av dina exempel passa bättre i andra delforum. Som Politik: Utrikes. Så tror inte att det vore bra att klumpa ihop allt till ett enda underforum.

Om du får som du vill med din omstrukturering, så blir det troligen en del som blir förbjudet att diskutera här. Samtliga droger kan man exempelvis inte diskutera här, om det endast blir tillåtet att diskutera hur man använder dem lagenligt. Eller så struntar folk i det, om det endast markeras på något sätt att folk ska använda det lagenligt. Det förklarar inte varför du anser att övriga forum behöver en omstrukturering heller.
Senast redigerad av Koiho 2020-06-22 kl. 09:27.
Citera
2020-06-22, 10:06
Medlem
Don-Dallass avatar
Vi gillar flashback som det är, tack!
Citera
2020-06-22, 12:14
Medlem
bombaccis avatar
Tycker ditt förslag känns rörigt.
Citera
2020-06-22, 20:28
Medlem
Och vart har modeller paparazzi o kändisbilder tagir vägen??
Citera
2020-06-22, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
När det gäller självmord, så kan man börja med att läsa riktlinjerna i Psykologi: "Om självmord: Det är tillåtet att skriva om sina självmordstankar, men inte meddela att man ska begå självmord eller diskutera självmordstekniker."

Läste även ditt länkade inlägg, och såg bland annat: "Att direkt stänga ner en självmordstråd kan leda till att personen begår självmord, för att hen inte har någon att prata med då"

Flashback har två trådar för detta. Dels en tråd där man tipsar om folk, hjälpinstanser etc som man kan kontakta -> (FB) "Någon att tala med"-telefonnummer (Uppdaterat 2019-10-03) . Behöver man prata av sig här på forumet så finns (FB) Nya Lätta på trycket-tråden! (Läs riktlinjerna i trådstarten) (där står det även: "Vi har även arkiverat "Behöver någon att prata med"-tråden då vi nu tillåter sådana inlägg i denna tråd."). Så det behövs inte ett renodlat självmordsforum. Man kan diskutera sina självmordstankar i Psykologi - Psykisk hälsa. Och hitta någon som man kan prata med.

När det gäller resor och dina exempel, så skulle en del av dina exempel passa bättre i andra delforum. Som Politik: Utrikes. Så tror inte att det vore bra att klumpa ihop allt till ett enda underforum.

Om du får som du vill med din omstrukturering, så blir det troligen en del som blir förbjudet att diskutera här. Samtliga droger kan man exempelvis inte diskutera här, om det endast blir tillåtet att diskutera hur man använder dem lagenligt. Eller så struntar folk i det, om det endast markeras på något sätt att folk ska använda det lagenligt. Det förklarar inte varför du anser att övriga forum behöver en omstrukturering heller.

Men självmordstrådar stängs ändå ner, som jag har uppfattat det. Så det verkar inte vara tillåtet att diskutera självmord i det akuta skedet här på Flashback. Men varför finns då det här forumet kan man undra:

(FB) Drogakuten

Sen när det gäller Resor så syftar ju ordet "resa" på själva förflyttningen från en plats till en annan, och syftar alltså inte på vistelsen på den plats man förflyttar sig till. Så själva resediskussionen hålls nog bäst i forumet "Fordon och trafik".
Sen för diskussioner ang. själva vistelsen utomlands, så tror jag att det bästa är att ha ett forum där man kan diskutera allt om hur det är nu i världens länder, dvs politik, arbetsmarknad, kultur mm, och ett antal subforum för världsdelar likt hur det är nu i Resor-forumet. Byt helt enkelt namn på forumet "Resor" till "Världens länder" eller "Utlandet", och flytta subforumet "Flyg" till forumet "Fordon och Trafik".
Och sen ett forum kallat "Sverige", där allt i "Politik inrikes" och det mesta i "Samhälle" kan vara.
Och sen ett forum för mer allmänna och filosofiska diskussioner om politik, ideologier och samhällsfrågor.

När det gäller övriga forum så kan vi börja med Filosofi-forumet. Där kan man diskutera tex Språkfilosofi och Metafysik. Men hör inte dessa ämnen bättre hemma i samma forum som Språk respektive Fysik, ungefär som jag har föreslagit i trådstarten?

Jag kan hålla med om att det blir dumt att ha alla diskussioner om droger i samma forum som "Medicin och hälsa", eftersom många av de som diskuterar i Droger-forumen troligen struntar i narkotikalagarna.
Helst tycker jag att Droger-forumet ska stängas ner, förutom forumen Drogakuten och Drogrehabilitering, som hör hemma i "Medicin och hälsa". Och sen kan det kanske finnas ett forum kallat "Droger: allmänt" där också, där alla olika preparat kan diskuteras.
Forumen "Drogodling och drogtillverkning" passar bäst i något forum för växtodling eller i Kemi-forumet.
Men ett alternativ är att ha ett forum kallat "Mat, dryck, tobak, droger och sex", där man kan ha diskussioner om ansvarslöst och/eller olagligt bruk av dessa "glädjeämnen".
Senast redigerad av resabort 2020-06-22 kl. 23:40.
Citera
2020-06-22, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menvainihelvete
Och vart har modeller paparazzi o kändisbilder tagir vägen??

Nu är det tillbaka igen i "Kultur och media", för det forumet var borta tidigare idag som du säger. Kanske var det på reparation?
Senast redigerad av resabort 2020-06-22 kl. 23:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in