2020-06-21, 21:24
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Hej, jag är en psykologstudent som håller på att egna sommaren till att läsa Jungs texter. Jag är nu nyfiken på om någon här har koll på hur starkt Jungs idéer har satts sig i Sverige? Jag anar att det är inte så starkt alls då den svenska Jungianska stiftelsen verkar gå lite på tomgång och den enda öppna Jungian vi hade här i Värmland (Gunilla Midböe) har gått i pension.

Det jag mest är intresserad av är idéhistorian och vi på psykoanalysens hey-day (innan 80-talet) hade några stora Jungianer som levde och verkade. Jag vet att Poul Bjerre, våran pionjär inom psykoanalysen (som han sedan gjorde om till sin egna psykosyntesen) kan ha varit starkt influerad av Jung. Han verkar ha väldigt liknande idéer om människans självläkande princip och betydelsen av drömanalys i alla fall. Jag har också sett att de skrev brev till varandra. Har ni några mer inside-information att dela med er av hade det varit urskoj!
Citera
2020-06-21, 22:18
Medlem
Asmodeusvults avatar
Har inget svar på du fråga, tyvärr, men om du får svar annorstädes så får du gärna skriva in det i tråden.
Citera
2020-06-23, 08:46
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Har inget svar på du fråga, tyvärr, men om du får svar annorstädes så får du gärna skriva in det i tråden.

Tja, lite smått och gått kan man alltid skramla fram. Stina Thyberg (1925-2007) hette Sveriges första jungianska psykoanalytiker. Hon blev utbildad i Zurich och allt, och tydligen så när hon kom tillbaka till Sverige så var intresset för Jung tillräckligt stort för att hennes omfattande kurser och föreläsningar oftast skulle vara fulltecknade. Hon hade sin praktik i Södertälje men slutade sina år i Gävle. Nu kan man läsa hela hennes omfattande bibliotek om analytisk psykologi på Gävles Högskola, för den som är intresserad. Hade väldigt gärna själv åkt dit och kollat in den någon gång.
Citera
2020-06-23, 09:08
Medlem
AbsolutGregers avatar
Har förstått det som att Marianne Fredriksson var ett stort fan av Jung. Hon har ju samtidigt vart en stor röst inom Sverige, inte bara genom sitt författarskap men även i sin spalt "i dag" på SvD som hade lite psykologiska inslag, har jag läst.

https://ka.se/2000/06/16/marianne-fredriksson-alskad-over-hela-varlden/

"Först när hon började läsa psykoanalytikern C G Jung tyckte hon att hon fick de referensramar hon behövde. Jung skriver att vi har ett inre Själv som vi är omedvetna om men som ändå har stor betydelse för vårt medvetna liv."
Citera
2020-06-23, 09:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Jung var faktiskt en riktig stjärna. En av få berömda psykologer som jag tror var något på spåren, på riktigt. Hans teorier om det kollektiva undermedvetna går t.ex. att tillämpa med givande resultat. Stort genombrott på sin tid. På det individuella planet är som sagt drömanalysen superspännande, fast jag inte vet om jag tror att man kan dra några häpnadsväckande slutsatser av den i praktiken. Våra drömmar säger dock en del om vad vi bearbetar för tillfället.

Ja, svada från min sida, men posta gärna mer i den här tråden om det finns material. Kul ämne!
Citera
2020-06-23, 21:16
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutGreger
Har förstått det som att Marianne Fredriksson var ett stort fan av Jung. Hon har ju samtidigt vart en stor röst inom Sverige, inte bara genom sitt författarskap men även i sin spalt "i dag" på SvD som hade lite psykologiska inslag, har jag läst.

https://ka.se/2000/06/16/marianne-fredriksson-alskad-over-hela-varlden/

"Först när hon började läsa psykoanalytikern C G Jung tyckte hon att hon fick de referensramar hon behövde. Jung skriver att vi har ett inre Själv som vi är omedvetna om men som ändå har stor betydelse för vårt medvetna liv."

Jaha, vad kul! Ja det var en rolig nyhet. Jag har själv inte läst någonting av henne, men jag undrar vilka delar av Jung det var som hon tog till sig? Och kanske framför allt vad som spilldes ut över SvD? Hade varit roligt att se rent gnostiska tankegångar framföras där!

Finns det någon av hennes böcker som du rekommenderar för en med jungianskt intresse?
Citera
2020-06-23, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HeadLikeAnOrange
Tja, lite smått och gått kan man alltid skramla fram. Stina Thyberg (1925-2007) hette Sveriges första jungianska psykoanalytiker. Hon blev utbildad i Zurich och allt, och tydligen så när hon kom tillbaka till Sverige så var intresset för Jung tillräckligt stort för att hennes omfattande kurser och föreläsningar oftast skulle vara fulltecknade. Hon hade sin praktik i Södertälje men slutade sina år i Gävle. Nu kan man läsa hela hennes omfattande bibliotek om analytisk psykologi på Gävles Högskola, för den som är intresserad. Hade väldigt gärna själv åkt dit och kollat in den någon gång.
Gävle högskola har också kurser i Jungiansk psykologi.

https://www.hig.se/4.12fae2dd1280959bf1c80002450.html?identifier=HRJ0 1A
Citera
2020-06-24, 11:44
Medlem
AbsolutGregers avatar
Citat:
Jaha, vad kul! Ja det var en rolig nyhet. Jag har själv inte läst någonting av henne, men jag undrar vilka delar av Jung det var som hon tog till sig? Och kanske framför allt vad som spilldes ut över SvD? Hade varit roligt att se rent gnostiska tankegångar framföras där!

Finns det någon av hennes böcker som du rekommenderar för en med jungianskt intresse?

Kan tyvärr inte ge dig så mycket där, har bara läst Simon och ekarna och det är möjligt att det kan ha förekommit en del jungianska tankebanor, men jag är för dåligt insatt för att bedöma det.

Hennes intresse för Jung var nått jag snappat upp i läsandet OM henne, så kom och tänka på den i samband med din tråd
Citera
2020-06-26, 10:04
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Citat:

Jag har läst på lite mer och märkt att den här posten är missvisande och möjligen fel. Även om Stina Thyberg var den första kliniska jungianska psykoanalytikern i Sverige så är hon inte den allra första öppna Jungianen som vi har haft. Den äran verkar för närvarande gå till Ivar Alm (1897-1973), svensk lektor och präst som studerade i Uppsala. Han skrev sin doktorsavhandling om Jung, "Den religiösa funktionen i människosjälen (1936)" och översatte en rad Jungianska böcker till svenska. Han var även drivande när teologen Gösta Nordqvist, med hjälp av Poul Bjerre, skapade Sällskapet för Pastoralpsykologi.
Citera
2020-07-20, 20:26
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Här kommer en liten skörd av svenska kopplingar till Jungianismen:

Vi har en svensk film om Jung och hans mytomspunna relation med Sabina Speilrein. Den är gjord av en för mig okänd kvinna, Elisabeth Márton, och gjordes 2002. Jung spelas där av Lasse Almbäck: http://www.nordicwomeninfilm.com/person/elisabeth-marton/

Vår Max Von Sydow är rösten på en dokumentär-serie som heter Carl Jung: Wisdom of the Dream som gick 1989 i tre delar.

Jung var själv inspirerad av våran egna Emanuel Swedenborg. Enligt hans självbiografi så läste han sju band av honom runt 25 års åldern.
Citera
2020-07-20, 22:12
Avslutad
Vi har ju Rigmor Robert som pionjär på området även om hon väl är rätt gammal nu. En rätt skojig dam.
Citera
2020-07-23, 08:10
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Eldsjälen Anders Carlberg, grundaren och VD:n för Fryshuset, höll faktiskt på med drömtydning. Var tredje vecka träffades han och en "grabbgäng" och analyserade varandras drömmar. Detta fick dem att inse att de hade en själ som visste mer än deras förnuft visste om hur deras liv var beskaffad och hur de skulle orientera sig i världen. Detta hjälpte även med Anders egna depression som han gick igenom under 90-talet. Anders influerades till detta av ett möte med Rigmor Robert som lyftes upp här ovan, samt av både Erich Fromm och Carl Jung. Enligt Rigmor så verkar Fryshuset fortfarande hålla på med drömtydande grupper, åtminstone i Stockholm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in