Citat:
Ursprungligen postat av
Lollows
Jag är inte säker på att svarta hade nöjt sig även om riktig jämlikhet någon dag uppnåddes överallt. Jag är rätt säker på att de tillsammans med PK-juntan hade klagat ändå. På något. Inte ens om man kunde tidsresa tillbaka och stoppa slaveriet från att uppstå så hade klagandet upphört. Så varför ens anstränga sig.
Jag tror du har en poäng, det ska betalas lite för gamla oförätter. Det är lite så med feminismen också, det räcker inte bara med att det är jämnt nu.
Jag hade en polare som pluggade på amerikan university i Paris; där tyckt dom afrikanska svarta att us svarta var cry babies, och i stället ta vara på möjligheterna.
Vi har, i stort, haft jämnlikhet i 50 år - två generationer; hur lång tid ska det ta att få ordning på sin skit. White privilges - verka omfatta alla, speciellt judar och öst asiater; dom lyckats bättre än vita i många avseenden.
Vad menar man med jämnlikhet. För mej är det att man ska ha samma förutsättningar och skyldigheter - samt lika inför lagen, oavsett klass, etnicitet, kön, sexuellägning, religös/ filosofisk övertygelse, politisk tillhörighet osv.