• 1
  • 2
2020-06-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lollows
Jag är inte säker på att svarta hade nöjt sig även om riktig jämlikhet någon dag uppnåddes överallt. Jag är rätt säker på att de tillsammans med PK-juntan hade klagat ändå. På något. Inte ens om man kunde tidsresa tillbaka och stoppa slaveriet från att uppstå så hade klagandet upphört. Så varför ens anstränga sig.

Jag tror du har en poäng, det ska betalas lite för gamla oförätter. Det är lite så med feminismen också, det räcker inte bara med att det är jämnt nu.

Jag hade en polare som pluggade på amerikan university i Paris; där tyckt dom afrikanska svarta att us svarta var cry babies, och i stället ta vara på möjligheterna.

Vi har, i stort, haft jämnlikhet i 50 år - två generationer; hur lång tid ska det ta att få ordning på sin skit. White privilges - verka omfatta alla, speciellt judar och öst asiater; dom lyckats bättre än vita i många avseenden.

Vad menar man med jämnlikhet. För mej är det att man ska ha samma förutsättningar och skyldigheter - samt lika inför lagen, oavsett klass, etnicitet, kön, sexuellägning, religös/ filosofisk övertygelse, politisk tillhörighet osv.
Citera
2020-06-21, 19:16
Medlem
Lollowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag hade en polare som pluggade på amerikan university i Paris; där tyckt dom afrikanska svarta att us svarta var cry babies, och i stället ta vara på möjligheterna
Många tänker garanterat så, men bara svarta får säga det högt, ett svart privilegium bland många.
Citera
2020-06-21, 21:12
Medlem
Mr.Swedens avatar
Är den här hönan möjligen syster till Malcolm Kyeyune - en av konungarikets allra vassaste debattörer. Svart, med afrokrull, tidigare marxist, nu ansluten till verkligheten och möjligen SD. Läs honom i GP, kolla youtube, lyssna på podden Markus och Malcolm.

I så fall får man konstatera att äpplet kan falla olika långt från päronträdet.
Citera
2020-06-21, 21:28
Medlem
Lollowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Är den här hönan möjligen syster till Malcolm Kyeyune

Finns nog inte två släkten med det tungvridarefternamnet i Sverige, så antagligen.
Citera
2021-04-18, 18:07
Medlem
Nu har hon skrivit ännu en galen recension/krönika på Expressen, den här gången om en Anders Zorn-utställning.
https://www.expressen.se/kultur/zorn...BghTFGPt9LC6b0

Jag citerar från en kommentar på Det goda samhället av Bitte Assarmo:

Citat:
BITTE ASSARMO: Zornhatare recenserar Zornutställning – för att det svenska kulturarvet alltid måste dras i smutsen

Valerie Kyeyune Backström har aldrig gillat Zorn. Just därför sänder Expressen ut henne för att recensera en Zornutställning.

Det blir faktiskt inte mer nysvenskt än så. Och då menar jag inte nysvenskt som i att Kyeyune Backström stolt förkunnar att hon ”aldrig kan assimileras”, utan nysvenskt i bemärkelsen det medielandskap där det trendigaste som finns är att kategoriskt förlöjliga, håna och rasiststämpla allt det som vi etniska svenskar känner glädje och stolthet över.

Eller som en god vän uttryckte det på Facebook:

”För gud förbjude att de skickar en etnisk svensk som applåderar det hela. Det vore ju fascistiskt.”

Just det. Svenskar som älskar sitt kulturarv och njuter av Zorns målningar är rasister och fascister som behöver en åthutning. Det svenska kulturarvet ska prompt dras i smutsen. Expressen undviker därför att anlita någon av landets många duktiga konstkännare som kan sin Zorn. De väljer istället en lydig recensent som gör exakt det hon blivit tillsagd, nämligen recenserar Zornutställningen utifrån sina egna fördomar mot svensk kultur och etniska svenskar.

Kvinnan som inbillar sig att hon ”aldrig kan assimileras” visar sig alltså vara så assimilerad i det nysvenska medielandskapet att hon tar i från tårna för att göra Expressens självhatande kulturchefer nöjda när hon skriver:

”hans dalkullor, hans frodiga kvinnokroppar och hans bilder av svensk sommar fyller mig med en olust lika stor som den vällust de tycks generera hos mina blonda vänner, de som med sentimentala ögon pratar om sommarnöjen och midsommaraftnar, fäbodar och bygdegårdar.

Själv kan jag bara påminnas om alla gånger jag kallats n-ordet vid dessa ultrasvenska tillställningar”

Givetvis. För svenskar som firar midsommar gör det enbart för att få chansen att skrika n-ordet till alla som inte är blonda och ljushyade. Det var faktiskt det de flesta av oss blonda (alla svenskar är blonda om man får tro Kyeyune Backström) saknade allra mest förra sommaren när det inte blev några midsommarfiranden. Vad är väl en majstång och urgamla traditioner mot att springa runt och kalla folk för n-ordet?

Alltså, jag vill verkligen inte vara taskig nu, men det Kyeyune Backström skriver har jag läst femtioelva gånger förut, i olika versioner. Den här typen av nedsättande skriverier om det förhatliga svenska är ju i princip serietillverkade numera. Kanske Expressens redaktör skickade henne till Zornutställningen med ett färdigt manus, där hon bara behövde skriva in konstnärens namn och fylla i några valda stödord?

”Zorn… Ja, Anders Zorn. Z-O-R-N. Just det. Skriv det där, på den översta raden. Och sen skriver du typ att du aldrig har gillat Zorn. Du, du måste få med nåt om rasism också så klart. Nåt om n-ordet kanske? Ja men det grejar du! Det blir kanoners!”

Hur det nu än gick till när Expressens recensent fick uppdraget så övertygar hon åtminstone inte mig om att hon vet ett smack om Anders Zorn. Inte är hon intresserad av att ta reda på något heller. Det stör henne enormt att det överhuvudtaget finns information om honom i anslutning till målningarna – tänk om en ny generation ”Zorn-älskare” fostras, vad ska Valerie Kyeyune Backström ta sig till då?

Själv har hon redan sin uppfattning klar. Eftersom Anders Zorn var en vit svensk man var han också ond till kropp och själ. Som om hon vore Zornkännaren nummer ett konstaterar hon fisförnämt att ”det är big business som gäller, skicklighet och flit, allt annat tycks lämnat därhän.” Inte undra på då att hon led sig igenom eländet. Hon hade dessutom oturen att se en Carl Larsson flimra förbi också (”ännu en ryslig konstnär”), så man frågar sig hur hon någonsin ska bli återställd.

...

https://detgodasamhallet.com/2021/04...ras-i-smutsen/
Citera
2021-04-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Är den här hönan möjligen syster till Malcolm Kyeyune - en av konungarikets allra vassaste debattörer. Svart, med afrokrull, tidigare marxist, nu ansluten till verkligheten och möjligen SD. Läs honom i GP, kolla youtube, lyssna på podden Markus och Malcolm.

I så fall får man konstatera att äpplet kan falla olika långt från päronträdet.

Ja, undrar hur det kommer sig att de tänker så olika. Malcom är ju vettig.

Är kvinnor lättare offer för rasifierings-tänket etc?
Citera
2021-04-18, 22:59
Medlem
Jag tycker att det är en sorglig text på många vis. Inte minst sista meningen. Vad är det hon inte kan älska? Oavsett hudfärg eller etnicitet finns ju inget krav på att älska Zorn, men det låter så hemskt att säga ”om jag kunde älska, så skulle jag älska det här”.
Citera
2021-04-19, 09:11
Medlem
Mr.Swedens avatar
Det finns som jag ser det några intressanta punkter i Vilsna Valeries recension av Zornutsällningen.

1. Hade Expressens något syfte med detta upplägg förutom att reta upp delar av befolkningen och skapa klick genererandes några futtiga kronor.

2. Har Expressens ledning någon övergripande fundering kring hur många sådana klickkronor man måste få in för att motivera de ökande motsättningar och integrationsproblem man skapar?

3. Hur ser Expressens kulturavdelning på sitt ansvar inför den läsekrets som faktiskt är intresserad av Zorns konstnärskap?

4. Förstår Vilsna Valerie att hon enkelt utnyttjas som svart dum boskap av penningkåta vita mediamän?

5. Ska vi tolka tystnaden i den här tråden som att Flashbackdeltagarna är fullständigt förstummade. Eller är det så att ingen numera bryr sig om dumheterna, att Expressen och Vilsna Valeri, tillsammans, hukande med neddragna byxor, skitit i det blå skåpet?
Citera
2021-04-19, 09:53
Medlem
Rent krasst är alla översättningar parafraser och aldrig citat, citattecken är därför egentligen felaktigt.

Oavsett framgår vad som avses, att följa skrivkonventioner är sekundärt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in