• 1
  • 2
2020-06-21, 13:34
Medlem
-=Damian=-s avatar
lånet ska nog inte vara ett problem om du är som du säger skuldfri och har en fast inkomst. men låna inte för mycket på blanco. Just blancolånet ska du se till att kunna betala av mer på kostnadsfritt för att göra dig fri från detta så snabbt som möjligt. En avbetalning på en bil är inte något farligt om du en dag vill ta ett lån till en lägenhet / hus sålänge du anses kunna betala av.. Blancolån är däremot något bankerna inte gillar att man har om man ska låna pengar framöver.
Citera
2020-06-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Ansök i din egen bank först, sen kolla vilka andra banker som har lägst ränta, har själv ett blancolån hos sevenday, lendo eller advisa är bra för att dem tar 1 kreditupplysning och får flera banker att "kriga" om dig, nackdelen är att dem tar några % åt sig själva, säg att du får 5% hos din egen bank, men du kanske får samma lån o återbetalningstid hos lendo för 8% (samma bank), då tar dem de 3% åt sig själva, jag skulle kunna rekommendera sevenday då dem har prisgaranti på sin ränta, om du nu funderar till att ta lånet en längre period, 6-10år så kan du söka hos andra banker, o få lägre ränta o.s.v. ska du köpa bil är billån från bilfirman oftast bättre valet, då du får "erbjudande" för billånet, off topic kanske men vad ska du söka lånet för?

Vad snackar du om? Det här är fullständigt skitsnack. Vadå ”tar några procent till sig själva”? Otroligt att du pratar så självsäkert om något du inte har en aning om. Låneförmedlarbolagen får en ersättning från bankerna för att de lyckats generera en kund till banken och det är ingenting som kostar något för kunden eller nåt kunden får betala/lida för.
Citera
2020-06-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenSha19
Tack för svaren. Ja jag vill köpa en bil men har ingen kapitalinsats alltså 15 procent av det hela.
är ny här på flashback så därför råkade jag skriva två gånger. helst tänker jag ett lån med lägre ränta, jag vet att lendo och advisa tar 1 UC men man kan räkna med att det ligger på högre räntor precis som du säger.

Har aldrig tagit lån och hade ingen att fråga och kände mig ensam i det och vill helst inte göra misstag.

Vad kan vara den rimliga räntan isåfall?

Alla banker gör en individuell bedömning och räntan beror helt enkelt på hur kreditvärdig du är och vad du har för förutsättningar. Precis som hos Nordea. Alla får inte samma ränta. Tvärtom så kan du få lägre ränta när du går via Lendo eller någon annan förmedlare eftersom du får flera olika förslag och dessutom så är det nischbankerna som dessa aktörer jobbar med som brukar ha marknadens lägsta räntor. Får du dåliga svar och höga räntor så beror det helt enkelt på din egen kreditvärdighet.
Citera
2020-06-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Vad snackar du om? Det här är fullständigt skitsnack. Vadå ”tar några procent till sig själva”? Otroligt att du pratar så självsäkert om något du inte har en aning om. Låneförmedlarbolagen får en ersättning från bankerna för att de lyckats generera en kund till banken och det är ingenting som kostar något för kunden eller nåt kunden får betala/lida för.

Då kan du ju kanske förklara för mig hur sambla lyckades få 8.40% hos en annan bank, o när jag själv tog kontakt med sevenday fick jag en ränta på 5.40%, o dem har samarbete med sambla/sevenday. Finns ingen annan förklaring än att dem tar åt sig själva några %.
Citera
2020-06-21, 19:08
Medlem
Citat:
Då kan du ju kanske förklara för mig hur sambla lyckades få 8.40% hos en annan bank, o när jag själv tog kontakt med sevenday fick jag en ränta på 5.40%, o dem har samarbete med sambla/sevenday. Finns ingen annan förklaring än att dem tar åt sig själva några %.

Haha, är det det som får dig att tro att dom tar några procent? Då kan jag tala om för dig att du återigen har helt fel. Svaren är automatiserade utifrån din kundbild. Det är alltså ingen handläggare som sitter och behandlar din ansökan manuellt. Fick du 8.4% är det för att du inte är speciellt kreditvärdig.
Citera
2020-06-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Haha, är det det som får dig att tro att dom tar några procent? Då kan jag tala om för dig att du återigen har helt fel. Svaren är automatiserade utifrån din kundbild. Det är alltså ingen handläggare som sitter och behandlar din ansökan manuellt. Fick du 8.4% är det för att du inte är speciellt kreditvärdig.

Ja men när jag själv sökte på sevenday som sambla har samarbete med så fick jag 5.40% så joo nog tar dem några % åt sig själva
Citera
2020-06-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ja men när jag själv sökte på sevenday som sambla har samarbete med så fick jag 5.40% så joo nog tar dem några % åt sig själva

Du fick ju avslag av sevenday när du sökte hos sambla så hur menar du att dom tar några procent själva? Det fanns inget att ”ta till sig själv” eftersom du inte ens fick nåt bud från sevenday. Du nämnde däremot 8.4% från en annan bank, så du menar att dom tar mellanskillnaden på dom 5.4 du fick från sevenday(när du sökte via dem direkt) och 8.4 som du blev erbjuden från banken hos Sambla? Hahaha, sluta nu. Hör du hur det låter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in