• 1
  • 2
2020-06-20, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej flyplansdelar som faller på marken blir inte heta av friktionen med luften. De faller för långsamt för det. Du har missförstått allt.
Från en given höjd får de dock en tillräcklig fart. Det kanske är dåligt att jämföra flygplansdelar som kanske maximalt faller från 10000 m höjd gentemot en meteorit som faller från rymden.
Citera
2020-06-21, 08:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Från en given höjd får de dock en tillräcklig fart. Det kanske är dåligt att jämföra flygplansdelar som kanske maximalt faller från 10000 m höjd gentemot en meteorit som faller från rymden.

Ja det är dåligt att jämföra. Det spelar ingen roll hur högt en flygplansdel faller ifrån. Den kommer ändå att uppnå den maximala fallhastigheten snabbt. Den hastigheten där luftmotståndet och gravitationen är i balans. Men den hastigheten är för låg för att friktionen med luften ska hetta upp den.

Meteorer däremot träffar atmosfären i flera tiotusentals km/h. Både chockvågen och friktionen med luften skapar en enorm hetta.
Citera
2020-06-21, 11:00
Medlem
Sadomans avatar
0,5% platina. Jo man tackar. Bodde jag där skulle jag bege mig ut för att hitta resten av meteoriten. Bara klumpen de hittat har 5000 spänn med platina i sig.
Citera
2020-06-22, 10:35
Medlem
orrecrists avatar
Ja aliens hade varit super kul men sannolikheten är låg röstar snarare för en meteroid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in