Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-20, 08:32
Medlem
distanss avatar
Sydsvenskan har en quiz om fysik i köket som jag gjorde för skojs skull. Fråga nr 9:

Citat:
Fråga 9: Man kokar upp en kastrull med rent vatten, mäter vid vilken temperatur vattnet kokar och låter det sedan svalna. Sedan gör man om experimentet. Kommer den uppmätta temperaturen vid den andra mätningen vara samma som den första?

Rätt svar: X. Nej, högre

Mer info: Första gången vattnet kokar upp är det först de lösta gaserna i vattnet som kokar bort (framförallt syre vid lägre temperatur än då vatten kokar). Andra gången du kokar upp vattnet är det inte lika mycket gas löst i vattnet och det börjar koka vid högre temperatur.

Alltså, jag kanske är lite trög efter midsommar men.. Kan någon förklara detta som om jag vore ett barn? Menar, om nu syret kokas bort först, borde inte återstående vatten fortfarande koka vid 100 grader första gången?
Citera
2020-06-20, 08:37
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Sydsvenskan har en quiz om fysik i köket som jag gjorde för skojs skull. Fråga nr 9:

Alltså, jag kanske är lite trög efter midsommar men.. Kan någon förklara detta som om jag vore ett barn? Menar, om nu syret kokas bort först, borde inte återstående vatten fortfarande koka vid 100 grader första gången?

Tydligen inte...

Om man är på hög höjd så kokar vattnet vid mycket lägre temp... Bergsklättrare har problemet att det bubblar utav helsike men ändå bara blir typ 60grader varmt... Inge vidare gott värmade te på mount everest med andra ord
Citera
2020-06-20, 08:44
Medlem
Citat:

Det du ser bubbla i början av första kokningen är inte vattnet som kokar, det är gaserna som är lösta i vattnet som kokar.
Citera
2020-06-20, 09:09
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Säg att du börjar med en kastrull 80% rent vatten och 20% gaser som är lösta i vattnet.

Vid andra koket har du 90% rent vatten och 10% gaser som är lösta i vattnet.

Som att du har gjort ett vattendestillat.

EDIT: la till ett "L" i vattendestillat, så det blev rättstavat.
Citera
2020-06-20, 09:22
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:

Syre värms upp snabbare än vatten.
Citera
2020-06-20, 09:36
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Tydligen inte...

Om man är på hög höjd så kokar vattnet vid mycket lägre temp... Bergsklättrare har problemet att det bubblar utav helsike men ändå bara blir typ 60grader varmt... Inge vidare gott värmade te på mount everest med andra ord

Ja, jo.. definitionen av kokpunkt och dess förhållande till omgivande lufttryck är jag medveten om. Vi antar att i detta exemplet är relativt konstant

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det du ser bubbla i början av första kokningen är inte vattnet som kokar, det är gaserna som är lösta i vattnet som kokar.

Ja, jo.. är med på det också! Men om man mäter temperaturen när vattnet kokar, inte när det kommer småbubblor, förstår jag inte varför det inte skulle vara 100 °C Många "inte"
Citera
2020-06-20, 09:58
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
Säg att du börjar med en kastrull 80% rent vatten och 20% gaser som är lösta i vattnet.

Vid 100 °C kan väl inte syret binda sig till vattenmolekylerna längre och borde då vara helt bortkokta?

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Syre värms upp snabbare än vatten.

Med ökad temperatur minskar lösligheten och syret frigörs. Med en kokpunkt på ca -180 grader blir det gas direkt.
Citera
2020-06-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts

Som att du har gjort ett vattendestillat.

EDIT: la till ett "L" i vattendestillat, så det blev rättstavat.
Nu ska jag sticka ut hakan.
Men vatten är ju redan en gas bara att den vid normaltillstånd är i flytande form om den blir tillräckligt kall. Samma sak med kväve.

Nu vet alla att H2O kokar vid 100 grader.
Det du beskriver är inte H2O utan en blandning av H2O samt några andra gaser.
Sorry, men egentligen är inte fysik min grej men här kände jag bara för att bli filosofisk.
Citera
2020-06-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Men vatten är ju redan en gas bara att den vid normaltillstånd är i flytande form om den blir tillräckligt kall...
Om något är flytande vid normaltillstånd är det ju per definition en vätska. Om man fick välja och vraka bland tryck och temperatur kunde man ju kalla allt en gas!
Citera
2020-06-27, 01:14
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det gjorde du kanske rätt i!

Citat:
Nu vet alla att H2O kokar vid 100 grader.
Det du beskriver är inte H2O utan en blandning av H2O samt några andra gaser.

Efter sjukt mycket googlande, grubblande och irritation har jag dragit en slutsats:

Frågan är felaktigt ställd!

"Man kokar upp en kastrull med rent vatten"

Vattnet är ju inte rent! Det är en lösning av vatten och olika gaser. Olika lösningar kokar vid olika temperaturer. That's it! I exemplet ändras sammansättningen av lösningen efterhand som man kokar det (och således kokpunkten), men det är fan inte rent vatten!

Vad tror ni? Är vi nöjda med det svaret?
Citera
2020-06-27, 01:32
Medlem
Citat:
Det gjorde du kanske rätt i!

Efter sjukt mycket googlande, grubblande och irritation har jag dragit en slutsats:

Frågan är felaktigt ställd!

"Man kokar upp en kastrull med rent vatten"

Vattnet är ju inte rent! Det är en lösning av vatten och olika gaser. Olika lösningar kokar vid olika temperaturer. That's it! I exemplet ändras sammansättningen av lösningen efterhand som man kokar det (och således kokpunkten), men det är fan inte rent vatten!

Jag är😁
Citera
2020-06-30, 11:15
Medlem
Citat:

Med tanke på vem som ligger bakom quis:en så är du nog det hela på spåret. I det dagliga livet är skillnaden i kokpunkt för vattan som kokats flera ggr försumbar.

Endast en fysiker kommer på tanken att skillnaden på andra eller tredje decimalen är något att uppmärksamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in