2020-06-21, 23:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Får alltid sån ångest när jag ser såna här bilder. Påminner om när jag växte upp och fick hälsa på mormor och morfar som bodde i Vindeln. Ville hem så fort jag kom dit då ångesten från alla som bodde där satte sig runt en som en filt. Vindeln hade också en sådan där lång "affärsgata" som till stora delar var igenbommad.
Förstår exakt vad du menar!

Jag har alltid undrat om man helt enkelt blir immun om man själv är uppvuxen i en sådan by? Vi som kommer utifrån ser direkt öststats/DDR-vibbarna och får lappsjuka, men får "infödingarna" samma känsla?
Citera
2020-06-21, 23:34
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Detta!! Råkade stanna här i tjänsten för ett par år sedan för att käka lunch och det var ingen trevlig upplevelse. Herregud vad grått, dött och nedgånget - sorgligt är bara förnamnet.

För Er som inte sett:
https://www.google.se/maps/@60.073732,15.0044606,3a,75y,27.08h,79.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUSYkVo5ekbhnrot1O1dJZQ!2e0!7i1 6384!8i8192

Det fanns ju två begravningsbyråer inom en sträcka på ett par hundra meter iaf. Kanske höga självmordstal, alternativt många döda i alkoholrelaterade sjukdomar.
Citera
2020-06-21, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det fanns ju två begravningsbyråer inom en sträcka på ett par hundra meter iaf. Kanske höga självmordstal, alternativt många döda i alkoholrelaterade sjukdomar.
Precis, du förstår va!?

Allvarligt, fick ångest av att vistas där
Citera
2020-06-21, 23:58
Medlem
Bruksorterna som Allah glömde - gömda pärlor bland svenska lanthålor!

Ja, vilka är era smultronställen bland förbisedda ”bonnhålor” och bruksorter?
Min personliga favorit är Ambjörnarp i Tranemo kommun.
Skitfin natur med många fina sjöar i närheten och väldigt lugnt och skönt.
Nära till metropolerna Tranemo och Gislaved, ca 35 min från Borås.

Har ni några bra tips?
Citera
2020-06-21, 23:59
Medlem
JVM410Hs avatar
Redigt förvånad över att ingen har nämnt Kolsva. Tattarhåla De Lux. Gryningspyromanen har detta ljuvliga ställe som sin hemort.
Citera
2020-06-22, 00:15
Medlem
Masvingens avatar
Tror du kan filtrera bort bruksorterna direkt då de oftast är avfolkade och har många övergivna stora lokaler såsom hotell, kontor, skolor och hyreshusområden som bara står och samlar damm. Perfekt för pengakåta asylbaroner som vill tjäna sig en hacka.

Bonnhålor och gamla kyrkbyar är nog ett klokare val, orter som funnits länge och haft en relativt jämn befolkningsmängd de senaste seklerna. Då finns oftast inga lokaler för asylbaronerna att köpa upp. Sådana orter hittas nog bäst genom att söka rätt på äldre kyrkor, från 1700 talet och äldre och sen läsa på om orten på Wikipedia.
Citera
2020-06-22, 01:00
Medlem
DoggingDoriss avatar
Jag kan tipsa om Stålboga som är en riktig idyll i Sörmland vid sjön Eklången. Stålboga var ett brukssamhälle fram till 1950-1960-talet. Idag finns några åretruntboende men det är annars mest sommargäster där. Det är ca två mil till närmaste samhälle, Malmköping, som har mataffärer, apotek och systembolag. Det finns inga allmänna kommunikationer till Stålboga och bäst av allt: det finns inga flerfamiljshus och ingen "Berikning".
Citera
2020-06-22, 01:02
Medlem
BaraBiffens avatar
Samhällen på öar kring skärgården uta för större städer
Citera
2020-06-22, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JVM410H
Redigt förvånad över att ingen har nämnt Kolsva. Tattarhåla De Lux. Gryningspyromanen har detta ljuvliga ställe som sin hemort.

*hosthost* Sid 4 *hosthost*
Citera
2020-06-22, 01:42
Medlem
Rysk-Bots avatar
Se här vilka kommuner som gäller på den nedre topplistan. Leta upp lite orter i kommunerna där och se över demografin.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/topplistor-kommuner/andel-personer-med-utlandsk-bakgrund/

Dessa kommer dock snart också fyllas upp.

Det som gäller för att helt undkomma är att köpa sig fri. Ett rikt område, med stora tomtområden, och många rika människor. Så har du råd med hus för 7-20 miljoner så kan du vara lugn ett tag till.
Citera
2020-06-22, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Får alltid sån ångest när jag ser såna här bilder. Påminner om när jag växte upp och fick hälsa på mormor och morfar som bodde i Vindeln. Ville hem så fort jag kom dit då ångesten från alla som bodde där satte sig runt en som en filt. Vindeln hade också en sådan där lång "affärsgata" som till stora delar var igenbommad.

Dom hade 2 st begravningsbyråer på samma gata. Det är bara besöka några förorts centrum i Stockholm så ser man samma tendenser att många lokaler står outhyrda.
Citera
2020-06-22, 04:25
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Samhällen på öar kring skärgården uta för större städer

En hel del va dessa öar har fått flyktingboenden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto