2020-06-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Får alltid sån ångest när jag ser såna här bilder. Påminner om när jag växte upp och fick hälsa på mormor och morfar som bodde i Vindeln. Ville hem så fort jag kom dit då ångesten från alla som bodde där satte sig runt en som en filt. Vindeln hade också en sådan där lång "affärsgata" som till stora delar var igenbommad.

Jag kände några personer från Vindeln när jag var yngre och kollade upp det på google maps.

Är Vindeln en bruksort?

Ser inga större industrier och befolkningsmängden har varit ganska stabil.

Min uppfattning om en bruksort är en ort med typ halva ytan fylld med större industrier som lagt ner och kraftig befolkningsminskning.

Kollar jag på Vindeln så ser jag nästan bara lägenheter och villor och några nyare industrier men inte så många.
Citera
2020-06-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Håller med om grums här! Riktig håla som definitivt Gud glömde.
Kan bara instämma i klagokören. Grums är som en vissen kvist man borde knipsa av. Men folk vill tydligen bo där fortfarande.
Citera
2020-06-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Helt i linje med statens, framförallt miljöpartiets och centerns vilja, att så många som mjligt ska ge upp landet och söka sig till storstöderna och tvingas åka kollektivt - för miljöns skull...
Sen har vi den andra intressegruppen fastgiehtsägare och hyresvärdar. Bostadsbrist ger klirr i kassan för dessa.

I UK finns det sedan en tid en politisk grupp i parlamentet vars mål är att förbjuda privatpersoner att äga bilar och som slutmål att förbjuda privatbilism öht. Snart, om inte redan, har vi såna grupper även i Sverige.

https://www.petrolprices.com/news/privately-owned-cars-should-be-banned-by-2030-says-pro-corbyn-think-tank/

Hehe ja de vill ha oss i städer så att vi kan integreras med AI och massövervakas som slavar. Finns numera väldokumenterat från bilderberg/trilaterala komissionen
Citera
2020-06-22, 10:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Helt i linje med statens, framförallt miljöpartiets och centerns vilja, att så många som mjligt ska ge upp landet och söka sig till storstöderna och tvingas åka kollektivt - för miljöns skull...
Sen har vi den andra intressegruppen fastgiehtsägare och hyresvärdar. Bostadsbrist ger klirr i kassan för dessa.

I UK finns det sedan en tid en politisk grupp i parlamentet vars mål är att förbjuda privatpersoner att äga bilar och som slutmål att förbjuda privatbilism öht. Snart, om inte redan, har vi såna grupper även i Sverige.

https://www.petrolprices.com/news/privately-owned-cars-should-be-banned-by-2030-says-pro-corbyn-think-tank/
Ja, kanske är det så. Men jag undrar om det är så planerat. Det är många globala samhällstrender som skapar Sverige av idag. I och för sig borde ju teknikutvecklingen göra så att folk kan bo även på mindre orter och på rena landet, men vi ser väl inte riktigt det ännu?

Ska man bo på en mindre ort ska man inte sitta och häcka i en lägenhet i någon ful "centralort". Det är ju totalt bortkastat. Man ska bo i eget hus, på rena landet, med rejält med egen yta kring huset, en egen domän så att säga.

Hur är det förresten med Oxelösund nuförtiden? Länge sedan jag var där, men jag vill minnas att det består av en jätteindustri, järnverket, och ett centrum som ser ut som ett halvt förfallet, modell sämre förortscentrum i Stockholm. Ingen munter syn. Enda fördelen är ju läget vid havet!
Citera
2020-06-22, 11:34
Avslutad
Lesjöfors är solklar etta. Ta er igenom med Google Streetview:
https://www.google.se/maps/@59.9727892,14.1891378,3a,41.4y,75.24h,89.04t/data=!3m10!1e1!3m8!1s8POaOGZlaCGe31L6lD8t6w!2e0!6s %2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D8POaOGZlaCGe 31L6lD8t6w%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps _sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26 yaw%3D306.8644%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1331 2!8i6656!9m2!1b1!2i51

Med sina övergivna fabrikslokaler och förfallna hus, endast en liten Coop och pizzeria, samt ortens optimala placering med timmar i bil för att nå ett annat större samhälle förtjänar verkligen Lesjöfors sin förstaplacering.

Det är en sån där ort som man helst bara blundar när man kör igenom för att undvika sår på ögonen och depression.
Senast redigerad av fiskoega 2020-06-22 kl. 11:36.
Citera
2020-06-22, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Banporr
De bruksorter som "Gud glömde" måste ju vara de som inte har någon framtid som antingen pendlarort eller arbetsort, turistort, fritidsort eller ens som pensionsort.

Om någon nämner Lesjöfors måste man därför fråga sig: är husen inte attraktiva som sommarstugor? Är de för dyra?
Vem skulle vilja ha en sommarstuga i Lesjöfors?
Så länge vi håller oss inom samhället Lesjöfors så finns inga attraktiva tomter. Majoriteten av alla bebyggelser är i nära anslutning till väg. Fine om det fanns ett lummigt bostadsområde med anslutning till sjö som ligger en bit ifrån den större bilvägen, men något sådant kan jag inte finna. Är dock inte jätteinsatt i Lesjöfors ska sägas.
Lesjöfors ligger dessutom långt ifrån större städer som Karlstad, Örebro, Karlskoga. Ännu längre ifrån Västerås, Göteborg, Stockholm. Vill man ha ett hus i bushen finns det ju bättre lägen för samma pengar från ovan nämnda städer.
Senast redigerad av fiskoega 2020-06-22 kl. 11:44.
Citera
2020-06-22, 11:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Lesjöfors är solklar etta. Ta er igenom med Google Streetview:
https://www.google.se/maps/@59.9727892,14.1891378,3a,41.4y,75.24h,89.04t/data=!3m10!1e1!3m8!1s8POaOGZlaCGe31L6lD8t6w!2e0!6s %2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D8POaOGZlaCGe 31L6lD8t6w%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps _sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26 yaw%3D306.8644%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1331 2!8i6656!9m2!1b1!2i51

Med sina övergivna fabrikslokaler och förfallna hus, endast en liten Coop och pizzeria, samt ortens optimala placering med timmar i bil för att nå ett annat större samhälle förtjänar verkligen Lesjöfors sin förstaplacering.

Det är en sån där ort som man helst bara blundar när man kör igenom för att undvika sår på ögonen och depression.
Det ser ju i alla fall grönt och fint ut! Naturen tar snart över...
Citera
2020-06-22, 12:06
Medlem
JVM410Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofbrau
*hosthost* Sid 4 *hosthost*
Där ser man, har man släkt där ifrån som jag så är man lite dum i burken pch blind
Citera
2020-06-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, kanske är det så. Men jag undrar om det är så planerat. Det är många globala samhällstrender som skapar Sverige av idag. I och för sig borde ju teknikutvecklingen göra så att folk kan bo även på mindre orter och på rena landet, men vi ser väl inte riktigt det ännu?

Ska man bo på en mindre ort ska man inte sitta och häcka i en lägenhet i någon ful "centralort". Det är ju totalt bortkastat. Man ska bo i eget hus, på rena landet, med rejält med egen yta kring huset, en egen domän så att säga.

Håller helt med här. Det är just de där "tätorterna" mitt ute i ingenstans som gör att man förlorar livslusten. Som jag tror att jag var inne på någon gång i systertråden "Sveriges värsta skithåla" så är de värsta orterna inte heller "centralorterna" i den aktuella brukskommunen, utan tätort nummer två och tre. I centralorterna finns som regel i alla fall någon form av offentlig förvaltning(kommunhus), vårdcentral, skolor och så vidare där det om inte annat i alla fall arbetar en del "normala" människor. Tätort nummer två och tre i dessa kommuner däremot. Då snackar vi för "finsmakarna"...
Citera
2020-06-22, 13:27
Medlem
Det finns en hel del små byar tex på Norra Öland som Allah definitivt har glömt, än så länge i alla fall.
Citera
2020-06-22, 14:42
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag kände några personer från Vindeln när jag var yngre och kollade upp det på google maps.

Är Vindeln en bruksort?

Ser inga större industrier och befolkningsmängden har varit ganska stabil.

Min uppfattning om en bruksort är en ort med typ halva ytan fylld med större industrier som lagt ner och kraftig befolkningsminskning.

Kollar jag på Vindeln så ser jag nästan bara lägenheter och villor och några nyare industrier men inte så många.

Hej,

Näe, det är ingen brukssort på sådant sätt att orten domineras av en industri eller tillverkning, däremot har de väl haft några mindre skogsbruk och småindustrier men jag fick ändå lite flashbacks av bilden som länkades. Det värsta jag själv har sett med personliga ögon däremot är Hofors. Ett enormt bruk där röken bolmar ut ur skorstenarna samt en sådan där lång affärsgata med igenbommade butiksfönster samt en och annan pizzeria.

Som av en slump hittade jag denna artikel när jag skulle länka en bild av hålan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/hofors-hogt-upp-i-sjalvmordsstatistiken
Citera
2020-06-22, 14:51
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Lilla edet.... Med edet pappersbruk. Fy för fan vilken schiessehåla
En del skulle rent av kalla det för en scheissehåla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in