2020-06-19, 19:00
Medlem
Tutankhamons avatar
Jag har funderat på att starta en verksamhet som levererar hemlagad mat och kiosk/godisaffär-produkter.
Maten ska alltså lagas antingen hemma hos mig eller i en föreninglokal som jag har tillgång till.

Vilka tillstånd krävs för detta och vad gäller?
Är det möjligt att få tobakstillstånd vid utkörning?
Citera
2020-06-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutankhamon
Jag har funderat på att starta en verksamhet som levererar hemlagad mat och kiosk/godisaffär-produkter.
Maten ska alltså lagas antingen hemma hos mig eller i en föreninglokal som jag har tillgång till.

Det är inte utkörningen i sig som ställer stora krav på tillstånd, utan det är det faktum att du avser att tillaga maten själv. Du måste därför uppfylla alla krav avseende livsmedelshantering, förvaring, kylar osv.
Citera
2020-06-19, 21:20
Medlem
Tutankhamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är inte utkörningen i sig som ställer stora krav på tillstånd, utan det är det faktum att du avser att tillaga maten själv. Du måste därför uppfylla alla krav avseende livsmedelshantering, förvaring, kylar osv.
Jag kanske formulerat mig dåligt men jag menar förstås hela processen från matlagningen till utkörningen. Det jag undrar är vilka skeden av processen som man behöver söka tillstånd för och vilka tillstånd det är man behöver söka, om det behövs.
Citera
2020-06-20, 05:20
Medlem
Nu är jag ingen expert men jag har för mig:
Tex . Livsmedelsgodkänd lokal.
(Hygienisk helkaklad eller rostfri plåt, spolbar med brunn o lätt att göra ren.)
Trafiktillstånd om du fraktar andras gods med lastbil.
Citera
2020-06-20, 06:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tutankhamon

Jag har som princip att inte googla åt vuxna människor, kan man inte googla då skall man inte driva företag.

Nu har jag gjort ett undantag.

Du kan säkert jobba ett bra tag utan allt detta, men här kan du läsa vad som gäller.

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/lokaler-hantering-och-hygien/livsmedelslokaler-och-livsmedelshygien?AspxAutoDetectCookieSupport=1#F%C 3%A5r%20man%20starta%20och%2 0driva%20ett%20livsmedelsf%C3%B6retag%20hemma%20i% 20det%20egna%20k%C3%B6ket?

http://www.startaeget.se/forum/thread/baka_laga_livsmedel_hemma_vad_kraevs/46607

https://www.google.com/search?q=laga+mat+hemma+och+s%C3%A4lja&oq=laga+mat +s%C3%A4lja&aqs=chrome.2.69i57j0l2.20236j0j7&clien t=ms-android-motorola-rev2&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Senast redigerad av trottwell 2020-06-20 kl. 06:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in