2020-06-19, 11:48
Medlem
Plecebos avatar
Hej!

Säg att jag hypotetiskt har omkring 60 miljoner i aktier jag skulle kunna likvidera och köpa skog för istället. Vad är det som kan sätta stopp för detta?
Tanken är att inhandla mark för 150 miljoner, dvs 60% belåningsgrad.
I trakterna jag är sugen på så skulle det motsvara ca 3000 hektar mark. Kan man nekas förvärvstillstånd som privatperson när det gäller så stora arealer? Är ej bosatt i kommunen jag är intresserad av nämligen.
Det största problemet är nog att få nuvarande markägarna att sälja sin mark?

Något mer som kan sätta stopp?
Tacksam för svar!
Senast redigerad av Plecebo 2020-06-19 kl. 11:50.
2020-06-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Hej!

Säg att jag hypotetiskt har omkring 60 miljoner i aktier jag skulle kunna likvidera och köpa skog för istället. Vad är det som kan sätta stopp för detta?
I trakterna jag är sugen på så skulle det motsvara ca 3000 hektar mark. Kan man nekas förvärvstillstånd som privatperson när det gäller så stora arealer? Är ej bosatt i kommunen jag är intresserad av nämligen.

Tacksam för svar!

Varför inte googla själv?
Men här får du något, gratis.

https://jordbruksverket.se/utveckla-...varvstillstand

En till!

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B...tillst%C3%A5nd
2020-06-19, 12:24
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!
Ja, du kan bara köpa det som är till salu. Skogsägare kan vara konservativa och överväger kanske inte försäljning. Men då och då blir skogsmark till salu.

Sedan bör man ha intresse för skogsbruk så klart.
2020-06-20, 10:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

Den första frågan från banken är "hur klarar du av att betala räntan?"

Ibland går skogen med underskott flera år i rad. Tänk ut ett bra svar på den frågan.
Senast redigerad av trottwell 2020-06-20 kl. 10:32.
2020-06-20, 10:32
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Den första frågan från banken är "hur klarar du av att betala räntan?"
Kassaflödet från skogen säger jag till banken då
2020-06-20, 10:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Kassaflödet från skogen säger jag till banken då

Kassaflödet från skogen räcker inte för att betala underskotten för högt belånad skog, skogen är för dyr idag.

Jag han lägga till följande efter att du citerade mig:
"Ibland går skogen med underskott flera år i rad. Tänk ut ett bra svar på den frågan."

Många som köper skog med lånade pengar har en lönsam affärsverksamhet där de kvittar underskotten. Tex läkare och tandläkare.

Det finns läkare som äger mycket skog utan att någonsin ha sett skogen, skogen är i de fallen bara ett verktyg för skatteplanering, man förvandlar högbeskattad inkomst av tjänst till ganska lågbeskattad inkomst av kapital. Detta förutsätter att man kan bära underskotten.

Här är en gammal artikel i ämnet, den gäller till stora delar än idag. Artikeln behandlar inte hela bilden, men en del.

https://www.svd.se/lag-skatt-pa-skogsinkomster.

Här är en bättre artikel.

https://cornucopia.cornubot.se/2009/...er-pa.html?m=1
Senast redigerad av trottwell 2020-06-20 kl. 11:03.
2020-06-20, 12:40
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Kassaflödet från skogen räcker inte för att betala underskotten för högt belånad skog, skogen är för dyr idag.

Jag han lägga till följande efter att du citerade mig:
"Ibland går skogen med underskott flera år i rad. Tänk ut ett bra svar på den frågan."

Många som köper skog med lånade pengar har en lönsam affärsverksamhet där de kvittar underskotten. Tex läkare och tandläkare.

Det finns läkare som äger mycket skog utan att någonsin ha sett skogen, skogen är i de fallen bara ett verktyg för skatteplanering, man förvandlar högbeskattad inkomst av tjänst till ganska lågbeskattad inkomst av kapital. Detta förutsätter att man kan bära underskotten.

Här är en gammal artikel i ämnet, den gäller till stora delar än idag. Artikeln behandlar inte hela bilden, men en del.

https://www.svd.se/lag-skatt-pa-skogsinkomster.

Här är en bättre artikel.

https://cornucopia.cornubot.se/2009/...er-pa.html?m=1
Intressant!
Men detta gäller nog främst för mindre fastigheter där det kan gå något år mellan avverkningarna och så vidare. En areal på 3000 hektar med någorlunda jämn åldersfördelningen så kommer det alltid finnas något ställe som ska avverkas/gallras och inbringa likviditet som kan användas till ränta/amorteringsbetalningar.
2020-06-20, 13:14
Medlem
Har du pengarna bara kör blir lönsamt på sikt.
2020-06-22, 21:26
Medlem
Plecebos avatar
Kan ni tänka er att jag fick privata meddelanden här på Flashback efter jag gjorde denna tråd från folk som frågade mig om pengar för dom hade det dåligt ställt. "Jag behöver bara 2000 kr för att ha råd med denna månadens mat" osv.
2020-06-22, 23:00
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!
Dyraste skogsfastighetsaffären 2019 gick på 95 miljoner kr (1200 hektar), och största affären till ytan var 2233 hektar (kostade dock bara ca 12 miljoner). Ditt största bekymmer blir nog att hitta en säljare till ett så stort/dyrt område.

Vad ska du förresten med så mycket skog till? Motsvarar ändå Danderyds kommun i storlek
2020-06-23, 00:43
Medlem
Diablo1118s avatar
Ts har kanske någon förklaring men du har ju redan en tråd?
Behövs det en till? Denna låser jag!
(FB) Generationsskifte skogsfastighet
/ Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in