2020-06-19, 04:17
Medlem
Första gången jav kör kali linux och vill lära mig mer men jar stött på problem när jag försöker installera det.

Bootar genom usb och då får jag upp lite valmöjligheter. Valde install och det gick bra fram tills jag kom till nätverksconfig då ville den att jag skulle köra in en ny media för att //installera nätverket?

Körde på automatisk installation men då fick jag upp fel meddelande att den inte kunde fixa nätverket. Fick alternativ manuell eller automatisk konfiguration. Varför fungerade det inte på auto? När jag sedan väljer manuell så ber den mig att skriva in ip adress...

Blir helt snurrig. Hur löser jag detta?
Citera
2020-06-19, 09:48
Jag gissar att du har ett nätverkskort eller chip som inte stöds direkt ur lådan så att säga. Ta reda på vad du har på datorn sen googlar du exempelvis.

Realtek Chip Modell blablabla kali linux

Se om du hittar nåt. Fungerar internet om du kör Kali live utan att installera?
Citera
2020-06-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okeliene
Jag gissar att du har ett nätverkskort eller chip som inte stöds direkt ur lådan så att säga. Ta reda på vad du har på datorn sen googlar du exempelvis.

Realtek Chip Modell blablabla kali linux

Se om du hittar nåt. Fungerar internet om du kör Kali live utan att installera?

Har kört på kali installer från deras hemsida. Vad är skillnaden på live och vanlog installer?

Så jag behöver ladda ner drivrutiner separat på en annan usb?
Citera
2020-06-19, 18:09
Medlem
Ontogeness avatar
Jag skulle rekommendera att du installerar och kör Kali i virtuell maskin om du är ny, det är mycket smidigare
Citera
2020-07-03, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Första gången jav kör kali linux och vill lära mig mer men jar stött på problem när jag försöker installera det.

Bootar genom usb och då får jag upp lite valmöjligheter. Valde install och det gick bra fram tills jag kom till nätverksconfig då ville den att jag skulle köra in en ny media för att //installera nätverket?

Körde på automatisk installation men då fick jag upp fel meddelande att den inte kunde fixa nätverket. Fick alternativ manuell eller automatisk konfiguration. Varför fungerade det inte på auto? När jag sedan väljer manuell så ber den mig att skriva in ip adress...

Blir helt snurrig. Hur löser jag detta?
Testa vara ansluten via ethernetkabel till din router under installation.
Citera
2020-07-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ontogenes
Jag skulle rekommendera att du installerar och kör Kali i virtuell maskin om du är ny, det är mycket smidigare

Har testat på med virtuel maskin och tycker det är en aning segt. Vilken rekommendear du? Oracle?
Citera
2020-07-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Testa vara ansluten via ethernetkabel till din router under installation.

Har löst problemet nu. Men när jag kommer fram till konfigurera pakethanteraren så står det helt stilla. Läste på nätet att man får redigera sourcelist filen....låter konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in