Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-19, 03:04
  #1
Medlem
Hej, Jag har haft diagnosen ADD i ungefär 2 år vilket kan vara värt att nämna, men nu är det så att jag mått rätt psykiskt dåligt i ca 1,5 år med upp och nedgångar.

Är idag snart 18 år och allt började med en period av medelsvår depression och ångest. Detta gick dock över efter ett halvår, och kom sedan tillbaka efter ett tag och höll i sig i ungefär en månad. Ungefär samma mönster har pågått ända sedan dess, fast med andra problem på det.

Under det senaste halvåret har jag utöver detta även upplevt saker som hallucinationer i sömnen, overklighetskänslor och paranoia. Diverse tics har även kommit tillbaka, exempelvis överdrivet blinkande med ögonen.

Känns ofta som att jag ser hela världen på ett helt annorlunda sätt, som att något inte alls stämmer. Nästan som att jag "ser" mig själv som någon annan, som att mitt liv inte längre känns som "first person". Kanske överdriver något, men hittar inte riktigt ett bättre sätt att förklara det på.

Jag har dock alltid varit en relativt social person, och tycker jag fortfarande fungerar helt ok där, men problemen känns som att de påverkar den sidan av livet också. Det känns till exempel som att mina vänner tycker jag är förändrad, och ser igenom mig på ett sätt som jag inte gör samt snackar skit bakom ryggen på mig vilket gör mig frustrerad.

På grund av allt detta har jag även hamnat i ett hypokondriskt beteende, fast angående psykisk ohälsa. Googlar till exempel alltid upp symtom jag visar, även om jag varit inne och läst på samma sida femtioelva gånger.

Värt att nämna är att jag tappade kontakten med farsan och syskonen för ungefär 5 år sedan, vilket jag misstänker kan bidra något till detta, även om jag inte trodde det först.

Under senaste veckorna har jag känt mig överdrivet trött, men inte riktigt den "depressiva" delen. Alla symtom jag nämnde tidigare upplever jag just nu, och de verkar förvärras gradvis. Känner mig så sjukt lost, har varit hos diverse psykologer och snackat förut, men inget av det hjälpte. Har även medicinerat min ADD med elvanse förut, men slutade med det för nästan ett år sedan.

För att summera ihop detta lite grann, har jag alltså haft återkommande depressioner i ungefär 1,5 år. Dock ingen mani, så bipolär sjukdom kan man utesluta direkt. Känner mig paranoid i sociala situationer i form av att mina vänner typ snackar skit osv. Har tics, hypokondriska drag samt återkommande overklighetskänslor.

All hjälp uppskattas, är sjukt trött när jag skriver detta, så om texten är dåligt upplagd vet ni varför. Tack i förhand! mvh
Citera
2020-06-19, 03:20
  #2
Medlem
Är du en person som gillar sociala sammanhang och är utåt tycker jag du ska antingen hitta nya vänner eller försöka luska ut om dina vänner verkligen snackar skit bakom din rygg eller inte. Har själv liknande upplevelse med vad du just förklarar. I några fall har det varit sant, och i andra inte.

Vänner är a och o för en bra psykisk hälsa, även om man inte umgås allt för ofta. Det är alltid skönt att veta att det finns någon tillgänglig. Ingen frodas av ensamhet.
Citera
2020-06-19, 05:10
  #3
Medlem
Tro mig TS.

Det blir........

Värre ju äldre du blir.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback