2020-06-24, 03:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Det torde vara omöjligt, att världens i särklass bästa och framför allt europas mest sålda elbil , Renault Zoe, skulle kunna vara behäftad med fel. Jag finner det så osannolikt att det helt enkelt inte kan vara sant.

...eller "om det är för bra för att vara sant så är det".
Citera
2020-12-17, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En kort sammanfattning:
Min motor på min elbil, en Renault ZOE skar för några månader sedan, bilen hade då rullat knappt 10.000 mil.
Enligt verkstaden var motorn helt defekt då ett motorlager gett upp, därför beställdes en ny motor från Renaults motorfabrik i Frankrike.
Den nya motorn skulle gå på nästan 100.000 kronor inkl. montering, dvs arbetstid på ca två dagar, men pga att bilen var under två år gammal så gick allt på nybilsgarantin.

Jag fick tillbaka bilen för ett par veckor sedan och med den nya motorn har jag nu kört ca. 200 mil, de senaste dagarna har dock motorn börjat gå högt, ett lågfrekvent tjutande irrriterade ljud som man blir riktigt trött i huvudet av att höra..
Den gamla motorn tjöt också innan den skar, men högre.
Detta tjutande ljudet är samma ljud som innan, men lägre, dock jobbigt och tröttande att höra på.

Så frågan är vad fan som sker???

Är den nya motorn också kass eller är det bara ojämn kvalite på motorerna så att vissa motorer tjuter mer än andra???

Nu ställs jag inför vissa småjobbiga problem här har jag en känsla av, jag kommer inte kunna/vilja köra med detta ljudet, långturer blir rena ljudterrorn.
Detta måste fixas, annars måste bilen bort, men hur kommer Renault att ställa sig till mitt påstående att jag tycker den nya motorn går för högt...?

en motor som skar. från 4/5 208 skrev du: "Renault Zoe har erkänt hög kvalitet, dessutom är det den mest sålda elbilen i europa med över 100.000 sålda exemplar."

när folk skrev att franska skitprodukter är garbage. handlar man franskt skräp för dyra pengar kanske man ska fråga sig om man inte är svagbegåvad.du kunde ha fått en ny bensinare för de pengar du lagt på det franska garbaget som kunde ha gått felfritt i minst fem år utan att man som ögare hälsar på tjuvarna på servicen.
Citera
2020-12-17, 17:41
Medlem
BAB7s avatar
Jag ska nu tillägga att den nya motorn är helt felfri!
- ja, den tjuter aningen högre än den förra motorn, men enligt Renault är detta normalt då två motorer aldrig kan vara lika, ljudnivån från invertorn och motorn på olika exemplar bidrar till olika ljudnivåer helt enkelt.
Citera
2020-12-17, 17:47
Bannlyst
Citat:
- ja, den tjuter aningen högre än den förra motorn, men enligt Renault är detta normalt då två motorer aldrig kan vara lika, ljudnivån från invertorn och motorn på olika exemplar bidrar till olika ljudnivåer helt enkelt.

skitnack. anledningen till att den tjuter är för att du fick den gratis. de retarderade fransmännen ville bli av med skiten so förmodligen dras med fabrikationsfel. det var där för du fick reparationen gratis. fösta gången jag hört talas om att en motor skär. om man byggt skitem korrekt och vet vad fan man gör så ska man inte behölva byta skiten men det kanske är därför det går så bra för fransmännen. de sjlva anser sig vara smarta men klarar inte ens av att bygga ihop en motor och du handlar skiten.

jag antar att det r det du kallar för "fransk kvalité".
Citera
2020-12-17, 17:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkassoPierre
skitnack. anledningen till att den tjuter är för att du fick den gratis. de retarderade fransmännen ville bli av med skiten so förmodligen dras med fabrikationsfel. det var där för du fick reparationen gratis. fösta gången jag hört talas om att en motor skär. om man byggt skitem korrekt och vet vad fan man gör så ska man inte behölva byta skiten men det kanske är därför det går så bra för fransmännen. de sjlva anser sig vara smarta men klarar inte ens av att bygga ihop en motor och du handlar skiten.

jag antar att det r det du kallar för "fransk kvalité".
Även tesla har motorproblem så inte unikt för fransoserna.

https://www.google.com/search?client...engine+failure
Citera
2020-12-17, 19:54
Medlem
Tjutande ljud borde inte finnas alls i en elbil anser jag. Är inne på min andra elbil, ingen av dem har något s.k. "spårvagnsljus" alls, det man hör i bilen är vägljud och ibland fläktljud.
Citera
2020-12-17, 22:43
Medlem
Scania har en el-lastbil som körs nonstop en slinga för test/utvärdering.
Den hörs på långt håll p g a det typiska "spårvagnsljudet".
Citera
2020-12-18, 05:39
Medlem
Citat:

En ny motor som är felfri? Och du drar till med ett utropstecken som om detta vore något att fira? Din ribba verkar ju ligga rätt lågt?

Lycka till.
Citera
2020-12-18, 06:23
Medlem
Makronators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tjutande ljud borde inte finnas alls i en elbil anser jag. Är inne på min andra elbil, ingen av dem har något s.k. "spårvagnsljus" alls, det man hör i bilen är vägljud och ibland fläktljud.

Elmotorer låter, jmf bmw i3 ljudnivån som är mycket låg mot nissan leaf.

Trots det låter i3 som ett rymdskepp lite om man vill. Skrämde skiten ur en fotgängare en gång hahaha
Citera
2020-12-18, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makronator
Elmotorer låter, jmf bmw i3 ljudnivån som är mycket låg mot nissan leaf.

Trots det låter i3 som ett rymdskepp lite om man vill. Skrämde skiten ur en fotgängare en gång hahaha
De gör de naturligtvis, sedan beror det mycket på hur pass väl de isolerat bort ljudet från motorerna. Min EQC har en motor för framhjulen och en för bakhjulen, kan inte påstå att jag hör något från dessa alls, de ljus som finns i bilen är mer vägljud samt, vid högre hastighet, vindbrus.
Citera
2020-12-18, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Även tesla har motorproblem så inte unikt för fransoserna.

https://www.google.com/search?client...engine+failure

jag tror du inte är så insatt när du jämför äpplen med päron. att tråla på internet klarar alla av även de med låg intelligens.
Citera
2020-12-18, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De gör de naturligtvis, sedan beror det mycket på hur pass väl de isolerat bort ljudet från motorerna. Min EQC har en motor för framhjulen och en för bakhjulen, kan inte påstå att jag hör något från dessa alls, de ljus som finns i bilen är mer vägljud samt, vid högre hastighet, vindbrus.

jag tror det är skillnad mellan kvalité och kvalité. ska man jämföra saker så ska man veta vad man snackar om och inte hänvisa till länkar som man rotat fram.

en fransk "kreation" är ingenting annat än en dyrare papplåda som ingen normal vill handla. att sedan kalla fransk skit för "kvalité" visar bara å att man har noll koll eller så är man själv fransk. är man fransk ska man inte vara bra normalintelligenta. psyksjuka ska vara bland psyksjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in