Citat:
Ursprungligen postat av
DarthMaul2000
När det är varmt i Sverige så gäller självklart samma princip stängt dagtid och vädra nattetid även här. Eller tror du att fysikens lagar är annorlunda i Sverige än i Spanien och Grekland?
Att sitta med alla fönster och dörrar öppna dagtid i värmen är ett typiskt dumsvenne/white trash fenomen. Man ser aldrig civiliserat folk i sydeuropa agera på det sättet.
Och du tror husen är byggda på samma sätt i Sydeuropa som i Sverige?
Stenhus i Sydeuropa blir såklart kallare om man samtidigt stänger fönstrena. Många hus i Sverige är dock isolerade på sånt sätt att de värms upp på dagen och behåller värmen inomhus, därför är det logiskt att släppa ut den varma luften. Som exempel kan jag meddela att jag har 30 grader inomhus utan uppvärmning, trots att det är 15-20 grader utomhus på nätterna. På dagen blir det inte lika stor kontrast att vädra när det är 30 grader ute och 35 inne, men det hjälper ändå en aning att släppa ut den varma luften.
Husen i Sydeuropa är byggda för varmt klimat, i Sverige för kallt. Sedan finns det såklart variationer i hur de är konstruerade och isolerade, så det beror mycket på vilken typ av hus du bor i. Min erfarenhet är att lägenheter av rödtegel är värst och bibehåller värmen inomhus långt in på kvällen/natten. Även mitt på dagen hjälper det med självdrag i dessa hus.