2021-06-15, 19:10
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Är det 25 ute så är det minst 25 inne hos många.
Citera
2021-06-17, 18:22
Medlem
brianmolkos avatar
kanske få ett träd placerat utanför hjälper till
Citera
2021-06-17, 20:02
Medlem
Sonny00s avatar
Tur att man bor ensam, eller ”själv” som Flashbackhjonen säger. Självklart håller jag fönstren stängda när utetemperaturen överstiger innertemperaturen. På natten ställer jag ett par fönster på glänt.
Citera
2022-07-21, 22:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag pratade med min vän autisten tidigare i kväll. Han sa att jag var en idiot som hade fönstren på glänt under dagen för att få korsdrag, eftersom det gör det ännu varmare inomhus. Han garvade också åt mig eftersom jag har en fläkt vid sängen på natten, eftersom det inte sänker temperaturen alls.

Denna vän vägrar öppna över huvud taget när det är varmt ute, så det är näst intill omöjligt att andas i hans hermetiskt tillslutna lägenhet där han har mörkläggningsgardiner för alla fönster. Att man inte kan andas i rummet och att det luktar gamla sopor, förklarar autisten med att hyresvärden inte sköter ventilationen ordentligt.

Han kan inte sova i sin lägenhet eftersom luften står helt stilla, och det är asvarmt.
Jag sover som baby i min säng, i en sval lägenhet med svalkande fläkt vid sängen.

Ändå är det tydligen jag som är idioten, eftersom jag "har fel".
Citera
2022-07-21, 22:27
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
När det är varmt i Sverige så gäller självklart samma princip stängt dagtid och vädra nattetid även här. Eller tror du att fysikens lagar är annorlunda i Sverige än i Spanien och Grekland?
Att sitta med alla fönster och dörrar öppna dagtid i värmen är ett typiskt dumsvenne/white trash fenomen. Man ser aldrig civiliserat folk i sydeuropa agera på det sättet.
Och du tror husen är byggda på samma sätt i Sydeuropa som i Sverige?
Stenhus i Sydeuropa blir såklart kallare om man samtidigt stänger fönstrena. Många hus i Sverige är dock isolerade på sånt sätt att de värms upp på dagen och behåller värmen inomhus, därför är det logiskt att släppa ut den varma luften. Som exempel kan jag meddela att jag har 30 grader inomhus utan uppvärmning, trots att det är 15-20 grader utomhus på nätterna. På dagen blir det inte lika stor kontrast att vädra när det är 30 grader ute och 35 inne, men det hjälper ändå en aning att släppa ut den varma luften.

Husen i Sydeuropa är byggda för varmt klimat, i Sverige för kallt. Sedan finns det såklart variationer i hur de är konstruerade och isolerade, så det beror mycket på vilken typ av hus du bor i. Min erfarenhet är att lägenheter av rödtegel är värst och bibehåller värmen inomhus långt in på kvällen/natten. Även mitt på dagen hjälper det med självdrag i dessa hus.
Senast redigerad av OlleLiss 2022-07-21 kl. 22:43.
Citera
2022-07-22, 09:59
Medlem
bergsturks avatar
Efterbliven trolltråd, men ändå.

Anledningen till att det blir varmare inomhus än utomhus, nästan oavsett vad man gör, stavas solinstrålning och växthuseffekt. Växthusets princip är följande: solen strömmar in genom fönstren, och den kortvågiga ljusenergin tar sig enkelt genom glaset. Väl inne värmer solen upp allt som träffas, vilket gör att dessa fysiska föremål avger värmeenergi. Värmeenergi är mer långvågig och strålar inte ut genom glas lika enkelt, så rummet värms upp. Du lärde dig det här i mellanstadiet.

Det är också därför markiser är effektivare än persienner och gardiner; allt som blockerar ljusenergi men befinner sig innanför fönstren kommer effektivt att bidra till tillförseln av värmeenergi i rummet, energi som då inte kan ta sig ut. Markiserna kommer däremot att uppta och avge värmeenergin utanför huset. Av samma anledning ska man ha så ljusa persienner/gardiner som möjligt; de absorberar minimalt med solenergi (men är de för tunna släpps solenergi också genom till resten av rummet). Mörka gardiner inne i ett rum är en effektiv värmepump in i rummet.

Till detta bidrar dessutom uppvärmningen av själva byggnaden man befinner sig i, detta varierar så kraftigt att man knappt kan säga något generellt om det, men givetvis kommer väggarna i din bostad värmas upp av innertemperaturen, och fungera som en reservoar för värmeenergi.

Genom att öppna fönstren kommer vår gamla vän termodynamikens andra huvudsats kunna verka, vilket gör att innertemperaturen (optimalt) blir samma som yttertemperaturen. Till detta kommer korsdrag och fläktdrag, vilket ger en avkylningseffekt på hud. TS tes är att innertemperaturen är lägre än yttertemperaturen; detta är dock nästan aldrig sant (p.g.a. ovanstående växthuseffekt), om man inte förflyttar värme med hjälp av extra energi (värmepump/"AC"), eller om man bor på en plats där till exempel berggrund ger en långsiktig tröghet i värmeenergiförändringen och bidrar till huskroppens nedkylning (till exempel en källare utan fönster, där TS otvivelaktigt bor).

Om man bor i varmare länder har man ofta AC, och då ska man mycket riktigt ha fönstren stängda, eftersom termodynamikens andra huvudsats då förvandlas från vår vän till vår fiende, och inte kommer ge människans listigt uppfunna värmepump ("AC") en chans att verka.

TL;DR: TS is retard, öppna fönstret.
Senast redigerad av bergsturk 2022-07-22 kl. 10:17.
Citera
2022-07-31, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Efterbliven trolltråd, men ändå.

Anledningen till att det blir varmare inomhus än utomhus, nästan oavsett vad man gör, stavas solinstrålning och växthuseffekt. Växthusets princip är följande: solen strömmar in genom fönstren, och den kortvågiga ljusenergin tar sig enkelt genom glaset. Väl inne värmer solen upp allt som träffas, vilket gör att dessa fysiska föremål avger värmeenergi. Värmeenergi är mer långvågig och strålar inte ut genom glas lika enkelt, så rummet värms upp. Du lärde dig det här i mellanstadiet.

Det är också därför markiser är effektivare än persienner och gardiner; allt som blockerar ljusenergi men befinner sig innanför fönstren kommer effektivt att bidra till tillförseln av värmeenergi i rummet, energi som då inte kan ta sig ut. Markiserna kommer däremot att uppta och avge värmeenergin utanför huset. Av samma anledning ska man ha så ljusa persienner/gardiner som möjligt; de absorberar minimalt med solenergi (men är de för tunna släpps solenergi också genom till resten av rummet). Mörka gardiner inne i ett rum är en effektiv värmepump in i rummet.

Till detta bidrar dessutom uppvärmningen av själva byggnaden man befinner sig i, detta varierar så kraftigt att man knappt kan säga något generellt om det, men givetvis kommer väggarna i din bostad värmas upp av innertemperaturen, och fungera som en reservoar för värmeenergi.

Genom att öppna fönstren kommer vår gamla vän termodynamikens andra huvudsats kunna verka, vilket gör att innertemperaturen (optimalt) blir samma som yttertemperaturen. Till detta kommer korsdrag och fläktdrag, vilket ger en avkylningseffekt på hud. TS tes är att innertemperaturen är lägre än yttertemperaturen; detta är dock nästan aldrig sant (p.g.a. ovanstående växthuseffekt), om man inte förflyttar värme med hjälp av extra energi (värmepump/"AC"), eller om man bor på en plats där till exempel berggrund ger en långsiktig tröghet i värmeenergiförändringen och bidrar till huskroppens nedkylning (till exempel en källare utan fönster, där TS otvivelaktigt bor).

Om man bor i varmare länder har man ofta AC, och då ska man mycket riktigt ha fönstren stängda, eftersom termodynamikens andra huvudsats då förvandlas från vår vän till vår fiende, och inte kommer ge människans listigt uppfunna värmepump ("AC") en chans att verka.

TL;DR: TS is retard, öppna fönstret.

Wall of text. Ren bullshit du kommer med. TS har ju rätt, så länge det är varmare ute än inne så är det bättre att ha fönstren STÄNGDA. Man vädrar nattetid så man får svalt, dagtid håller man stängt och blockerar solinstrålningen så mkt som möjligt med markiser eller annat. Har man ett anständigt välisolerat hus så behåller man sval och behaglig temperatur inne om man följer detta. Men det är klart, bor du i ett jävla växthus med pappväggar och stora glasfönster över hela jävla söderväggen så är det säkert bättre att öppna upp fönstren
Citera
2023-06-09, 00:29
Medlem
tänker inte gå igenom hela tråden men temperaturen ute är fortfarande varm och kommer att påverka huset utifrån. Det kommer att göra luften inuti ännu varmare eftersom frisk luft inte kommer in och kyler ner den till samma temp. I likhet med hur människor stänger sitt fönster när det brinner, kommer röken fortfarande in i samma takt som den normala luften. Så om du inte har luftkonditioneringsfilter (gör luften kall) är det meningslöst att stänga ditt fönster.
bara för att du stänger ditt fönster kommer inte temperaturen att sluta påverka dig. Värmen kan värma huset som hur föremål kan vara varma eller kalla vilket ökar tempen. glöm inte enkel logik
Senast redigerad av Reptiliannews 2023-06-09 kl. 01:14.
Citera
2023-06-09, 00:35
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Jag bor på vindsvåning i en villa, det blir ca 27 till 30 grader om jag inte öppnat innan lunch är jag white trash om jag gör det?
Tjänar 500k per år och har 3 dubbelt sparat

Inte mer än 500', hyr en liten taklägenhet i andra hand, ja då är du WT.
Citera
2023-06-09, 18:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
tänker inte gå igenom hela tråden men temperaturen ute är fortfarande varm och kommer att påverka huset utifrån. Det kommer att göra luften inuti ännu varmare eftersom frisk luft inte kommer in och kyler ner den till samma temp. I likhet med hur människor stänger sitt fönster när det brinner, kommer röken fortfarande in i samma takt som den normala luften. Så om du inte har luftkonditioneringsfilter (gör luften kall) är det meningslöst att stänga ditt fönster.
bara för att du stänger ditt fönster kommer inte temperaturen att sluta påverka dig. Värmen kan värma huset som hur föremål kan vara varma eller kalla vilket ökar tempen. glöm inte enkel logik

Jadu...

Om luften ute är varmare än inne så blir det varmare inne ifall man öppnar ett fönster.
Ja, det sker ett luftombyte oavsett, men det är mycket större med ett öppet fönster. Därför håller man fönstret stängt. Samma sak vintertid - håll fönstret stängt så blir det varmare inne.

Stay in school.
Citera
2023-06-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jadu...

Om luften ute är varmare än inne så blir det varmare inne ifall man öppnar ett fönster.
Ja, det sker ett luftombyte oavsett, men det är mycket större med ett öppet fönster. Därför håller man fönstret stängt. Samma sak vintertid - håll fönstret stängt så blir det varmare inne.

Stay in school.
Läste du ens vad jag skrev? Luften utomhus behöver inte komma in för att ta effekt inomhus den kan värma upp huset utifrån! Det är sån basic knowledge förstår inte hur man kan vara så dum att inte förstå det. Luften inne kommer inte vara kallare i sommarn om du då inte har en AC vilket dom flesta ej har. Tror du att den varma luften utomhus bara slutar funka eller något om man är inne? vintertid är ju kall så man stänger fönstret för att hålla värmen.
Senast redigerad av Reptiliannews 2023-06-09 kl. 19:41.
Citera
2023-06-09, 20:42
Medlem
SvenskSvartskalle7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
Läste du ens vad jag skrev? Luften utomhus behöver inte komma in för att ta effekt inomhus den kan värma upp huset utifrån! Det är sån basic knowledge förstår inte hur man kan vara så dum att inte förstå det. Luften inne kommer inte vara kallare i sommarn om du då inte har en AC vilket dom flesta ej har. Tror du att den varma luften utomhus bara slutar funka eller något om man är inne? vintertid är ju kall så man stänger fönstret för att hålla värmen.

Haha fungerar utmärkt hos mig just nu! Alla fönster stängda, mörkläggnings gardiner överallt.
När jag kom hem igår var det 29 grader utomhus, 20 grader inomhus. Uppenbarligen fungerar det hos mig iaf!
Tror dock inte det alltid fungerar så bra i alla hem. Mycket beror på husets byggnads teknik. Fönster typ och isolering är viktig faktor samt hur tätt det är i klimatskalet.

Kanske är bra att vara någorlunda påläst innan du kallar andra för dumma i huvudet?

https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/husguiden---for-dig-som-vill-energieffektivisera-ditt/minska-behovet-av-varme-och-varmvatten/tillaggsisolering/

Citat:
Husets klimatskal är de ytor som omger den uppvärmda volymen i ett hus som golv, väggar, fönster, ytterdörrar och tak. När det är kallare ute än inne läcker värmen ut genom klimatskalet. Det kallas för värmeförluster. En varm sommardag gäller det omvända, då läcker den varma utomhusluften in i huset och värmer upp det utifrån. Ett bra klimatskal är välisolerat och har god lufttäthet. På så sätt isolerar klimatskalet från varm uteluft på sommaren och kall luft på vintern.
Senast redigerad av SvenskSvartskalle7 2023-06-09 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in