2006-05-02, 10:45
Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...818560,00.html

I dagens aftonblad berättas den gamla vanliga standardhistorian 1 a om en liten flicka som utsatts för "samtyckande" sex med en vuxen, i detta fall sin egen far.

Han var bra på att tala för sin sak, och hon som litet barn hade inget att sätta emot. Sålunda nekade hon honom aldrig att ta för sig, säkerligen fick han henne även att säga att hon själv ville.

Enligt de resonemang som vissa individer brukar föra på detta forum borde den lilla flickan ta på sig skulden själv, alternativt skylla allt på samhället. Svinet som utnyttjade henne står däremot tydligen över all kritik.

I mina ögon är den beskrivna historien ett självklart övergrepp. Hoppas att nästan ala här håller med.

Observera att det är det beskrivna fallet jag diskuterar. Sen kan man givetvis påstå att flickan ljuger och är hjärntvättad och artikeln är vinklad och blaha blaha blaha. Men det är irrelevant, eftersom det inte är det enskilda verkliga fallet jag diskuterar.
Citera
2006-05-02, 14:22
Medlem
Ljungborgs avatar
Ja sånt är lite underligt. Normalt finns det väl en spärr mot att attraheras av sina egna barn, men det beror kanske på hur bra kontakt man haft med dem under deras uppväxt. Om det varit en emotionellt sval kontakt kanske dotter-fader-bandet inte känns lika starkt.

Men, om man kan lita på artikeln, så får väl detta definieras som ett ett övegrepp. Finns det någon på FB som stöder det, eller vad syftar du på med din rubrik? Dottern verkade ju inte samtycka till det inträffade. Och även om hon hade gjort det så är det väl tveksamt om det är sunt att föda sin egen pappas barn. Naturen verkar tveksam till dylika förfaranden, då inavelsbarn ofta får någon form av defekt.

En sak som är helt klar är att pappan inte är pedofil åtminstone, om nu det är av betydelse. Han såg ju dottern som en vuxen, som sin fru.
Citera
2006-05-02, 23:27
Medlem
Jag har inte pratat om pedofili, inte ens Aftonbladet gjorde det denna gång.
Hursomheslt framgår det inte av artikeln huruvida han är pedofil eller inte, men med tanke på att han tydligen satte igång när flickan var 7 så är det väl väldigt troligt att han var det.

Däremot förefaller det uppenbart att flickan "samtyckte" - detta eftersom hon litade på sin far, något som hon i efterhand ångrade.

Ja, det finns tyvärr personer här på forumet som anser att små barn skall anförtros samtycke, vilket med logisk nödvändighet innebär att man vältrar över ansvaret på barnen, att det skulle vara upp till dem att "tacka nej".

Och det är väl nu som någon kommer att svara med en lista på femtioelva obskyra vetenskapliga studier som han påstår bevisar att jag är en obildad moralist som inte fattar att små barn mår jättebra av att bli pumpade i rumpan, förutsatt att det är "samtyckande ömsesidig sex" det handlar om - precis som pappan i det aktuella incestfallet ansåg/trodde att det var fråga om.
Citera
2006-05-03, 00:56
Medlem
Ljungborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenu
Däremot förefaller det uppenbart att flickan "samtyckte" - detta eftersom hon litade på sin far, något som hon i efterhand ångrade.

Ja, det finns tyvärr personer här på forumet som anser att små barn skall anförtros samtycke, vilket med logisk nödvändighet innebär att man vältrar över ansvaret på barnen, att det skulle vara upp till dem att "tacka nej".
Men i en så nära relation står barnet i beroendeställning, så där är det nog svårt att diskutera begrepp som "samtycke". Det måste iallafall vara nästintill omöjligt att bevisa att det förelåg ett samtycke, då barn helt naturligt litar på sina egna föräldrar. Det här lutar åt rent utnyttjande.
Citera
2006-05-03, 01:29
Medlem
Ja, det tycker jag också.
Därav citationstecknen runt "samtycke".

Som vuxen har man automatiskt ett enormt överläge jämtemot små barn, och så fort man har någon närmare kontakt blir det beroendeställning. Förälder/vårdnadshavare är dock förståss värst när det gäller barns utsatthet.
Citera
2006-05-03, 02:22
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungborg
Ja sånt är lite underligt. Normalt finns det väl en spärr mot att attraheras av sina egna barn
Och syskon. Det är westermarckeffekten som skall förhindra att genetisk sexuell attraktion uppstår.

MVH
/Herr Lindholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in