• 1
  • 2
2006-05-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htpc
Är det rena spekulationer eller har du något som skulle kunna bevisa detta.
Mer än allmän uppfattning bland personer utan någon kunskap i ämnet ?

Debatten om utbrändhet har pågått i flera år, Marcello Ferrada-Noli är väl en av de mest högljudda kritikerna. Var och varannan säger ju att de är utbrända men det är mycket få som fått den medicinska diagnosen utbrändhet. Jag tycker det ligger lite i vad han säger, men jag tror inte folk bluffar, utbrändhet ett samlingsnamn på en rad olika symptom på omkringliggande problem som gör att människor inte mår bra. Diagnosen används slarvigt bara.

Här är en länk där han också kritiserar stressdiagnoser, googla gärna på honom så hittar du mer om utbrändhetsdebatten:

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_2708004.asp
Citera
2006-05-04, 00:37
Medlem
arlaharens avatar
Åh, modeord, halleluja!
Feedback, brainstorming och utbrändhet i all ära, jag tror inte att den realistiska risken för att gå in i väggen om man svarar i telefon på en vadderad stol i kommunens namn är övervägande stor.
Ta det där med en nypa salt innan du börjar sky vissa yrken som pesten. I 9 fall av 10 handlar det om att Eva-Britta hatar sitt trista och usla jobb, men är antingen för lat, dum eller gammal för att sadla om.

Men om vi pratar om verklig utbrändhet: lyssna på dig själv och din kropp! Ditt välmående åker inte ner i toaletten över en natt. Mår man succesivt sämre på sin arbetsplats utan att åtgärda detta är man fan dum nog att åka på lite stryk.
Om just du löper störst risk att bli utbränd i t.ex. ett serviceyrke eller inom vården kan ingen på Flashback svara på.
Citera
2006-05-04, 01:19
Bannlyst
Neurasteni

Citat:
Neurasteni var en åkomma som blev vanlig runt sekelskiftet. Den amerikanske neurologen George Beard lanserade diagnosen 1869 men det dröjde till 1880 innan den blev accepterad av dåtidens läkarkolleger.

Onaturlig trötthet, kraftlöshet, obestämda smärtförnimmelser, hjärtklappning, huvudvärk, sömnlöshet och koncentrationssvårigheter var typiska symtom bland neurastenipatienter.

Ja utbrändhet är en modeföreteelse

Självklart påverkar mycket olika faktorer stressrelaterade sjukdomar.
Tex att du betalar så mkt skatt så du inte har råd att leva.
Att du hela tiden får höra en fet gris ljuga på tv mm
Citera
2006-05-04, 20:19
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlaharen
I 9 fall av 10 handlar det om att Eva-Britta hatar sitt trista och usla jobb, men är antingen för lat, dum eller gammal för att sadla om.

Men om vi pratar om verklig utbrändhet: lyssna på dig själv och din kropp! Ditt välmående åker inte ner i toaletten över en natt. Mår man succesivt sämre på sin arbetsplats utan att åtgärda detta är man fan dum nog att åka på lite stryk.

Hare, hare!

Jag tror att utbrändhet är en myt. Folk kan jobba som kaniner i hela sitt liv och enbart må bra av det, det gäller bara att anpassa sig och inte utgå från att alla konspirerar mot en.
Inget arbete är så jävla rosenrött, men om man biter ihop så klarar man sig. Går det inte, så finns det andra arbetsuppgifter eller andra jobb.

Jag vet av erfarenhet att det är möjligt att arbeta både natt- och dagsskift samtidigt på två relativt själaknäckande arbetsplatser utan att bli det minsta utbränd.
Den enda utbrändheten jag respekterar är den som infinner sig hos folk som blivit arbetslösa och inte klarar av sysslolösheten och meningslösheten.

Det är idioti att välja arbetsplats efter hur sannolikt det är att arbetet innebär press, övertid och svårlösliga situationer.
Om jag någonsin förökar mig, skall de små monstren bli satta i sommararbete i späd ålder för att de skall utveckla en hälsosam arbetsmoral. En sådan är nämligen lika nyttig i det verkliga livet än på en arbetsplats.
Gnäller de om utbrändhet inför jag aga i hushållet och säger några väl valda ord om när pappa var ung och åkte spark i fem timmar för att tjäna ihop till veckoslutslakritsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in