2006-05-09, 18:15
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Okej, då hade jag fel där . Det var nog pga av mitt bett då, för tänderna var inte så snea.
Ja man börjar ju undra vart våra skattepengar går...
Till dom med grövre bettfel kanske?

Bettfel graderas 1-4,
3 och 4 får tandställning, detta avgörs av en ortodontist sen är det våra kära politiker som bestämt att 1 och 2 ska betala själva, så gnäll inte på tandläkaren för denne kan inget göra
Citera
2006-05-09, 21:16
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Till dom med grövre bettfel kanske?

Bettfel graderas 1-4,
3 och 4 får tandställning, detta avgörs av en ortodontist sen är det våra kära politiker som bestämt att 1 och 2 ska betala själva, så gnäll inte på tandläkaren för denne kan inget göra

Klart jag inte gnäller på tandläkarna, de gör ett bra jobb.
Värre är det med politikerna

Håller personen i fråga på att studera till tandläkare eller hur har du sådan här kunskap?
Citera
2006-05-09, 23:14
Medlem
Jag blev tillfrågad i yngre år om jag ville ha tandställning men tackade nej. Nu är jag 18 och ville ha det igen, jag frågade om jag kunde få det, och det kändes som att tandläkaren typ slumpartat sa nej för först sa han att det ska nog gå att fixa men sen sa han "njaee kanske inte" och typ övertalade mig att inte skaffa det. Han sa dessutom inte 100% nej utan typ att det är nog inget vi gör och jag tycker du ska vänta, typ så att jag ska bekosta det hela själv senare.

Uppenbarligen måste det vara insparningar eftersom dom frågade mig i tidigare år om jag ville ha tandställning, jag är ju dock ingen total katastrof i käften men främre raden av tänderna under sitter helt huller om buller och någon enstaka på övre sitter lite snett, den är dock inte som den undre där småtänderna sitter sjukt huller om buller, typ som att det är ett par tänder för mycket.
Citera
2006-05-21, 20:43
Medlem
Man skall i princip se ut som en gaffeltruck för attt få hjälp i dagens sverige. Tacka våra socialdemokratiska politiker för det. Fyfan säger jag. Som tandläkare är jag jävligt besviken när jag själv tycker att tandställning behövs men att det ej blir så pga ekonomiska sparkrav från politikerna.

Sverige har förmodligen den sämsta sjukvården i hela väst.
Citera
2006-09-02, 21:02
Medlem
Jag har faktiskt samma problem, så enda lösningen är tandställning? Vad skulle detta kosta mig nu?
Citera
2006-09-02, 22:26
Medlem
Gå till en privatläkare ffs.
Citera
2006-09-02, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror_tuck
Hejsan.
Är nu 18 år, och har gratis tandläkare ett år till.
Jag har ett problem med mina 2 översta framtänder (Se bilden), jag vill fixa senast jag var hos min tandläkare.

Mitt tandproblem är alltså att min ena övre framtand ligger över den andra.

http://img61.imageshack.us/img61/8400/teeth4ye.jpg

Men han menar att jag inte kommer att få tandställning (Försent?) och att om jag vill fixa problemet, ska jag komma till han med 5000 spänn, så drar han ut mina friska framtänder och sätter dit porslin tänder.

Det måste väl finnas någon lösning förutom porslintänder?

Ta reda på vilka landstingsanslutna privattandläkare som finns i ditt område och skaffa ett andra utlåtande. Det finns mängder av undersökningar från de senaste åren som visar på att en del tandläkare är inkompetenta, andra vill lura en på pengar, och ytterligare en handfull är både kompetenta och prisvärda. Och det behöver inte alls kosta skjortan. Men definitivt, gå till en annan tandläkare. Har du möjlighet att gå till samma som din vän går till?
Citera
2006-09-03, 10:10
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Ta reda på vilka landstingsanslutna privattandläkare som finns i ditt område och skaffa ett andra utlåtande. Det finns mängder av undersökningar från de senaste åren som visar på att en del tandläkare är inkompetenta, andra vill lura en på pengar, och ytterligare en handfull är både kompetenta och prisvärda. Och det behöver inte alls kosta skjortan. Men definitivt, gå till en annan tandläkare. Har du möjlighet att gå till samma som din vän går till?

Landstingsanslutna privattandläkare? vad är det för nått?
Privattandläkare har samma skyldighet som inom den allmänna tandvården och har samma system för bedömning av bettfel 1-4 varav 3+4 kan få sina fel korrigerade kostnadsfritt. Grupp 1+2 får helt enkelt betala..
Den slutgiltiga bedömningen görs ändå av en ortodontist. Många gånger är ortodontisten privatarbetande som hyrs in av exempelvis folktandvården för bedömning. Jag ser ingen fördel att gå den vägen pga av att bedömningen blir lika oavsett
Citera
2006-09-03, 10:12
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
Jag har faktiskt samma problem, så enda lösningen är tandställning? Vad skulle detta kosta mig nu?

Behövs lång behandling med fast apparatur så kostar det mellan
25 000-35 000:-
Citera
2006-09-03, 11:30
Medlem
macoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stek13
Vore jag du skulle jag ta en någon drog med smärtstillande och euforigivande effekter.
Några exempel är:

·Morfin
·Heroin
·Kodein
·Metadon

Sedan skulle jag be en nära vän (eller varför inte göra det själv?) slå ut dina missbildade tänder. Gå sedan till din dryga tandläkare och säg att du ramlat med cykeln...skulle tro att detta kostar max 2000 kr.

Jag gjorde faktiskt exakt det på mig själv för drygt 3 år sedan, fast utan några smärtstillande.
Fy fan det värsta jag gjort, använde mig av fil och hammare. Inte lätt att skada sig själv på det sättet. Men hur som helst, gick till min vanliga landstingtandläkare först, men han vill inte fixa det direkt. Men turligt nog kom jag i kontakt med en privat tandläkare som fixade det på två veckor. Han fyllde i alla mina försäkringspapper och vips hade jag fyra nya framtänder gratis

Seriöst, mina tänder hade stört mig i så många år så det var faktiskt väldigt värt det i efterhand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in