2006-05-01, 13:43
Medlem
Morbror_tucks avatar
Hejsan.
Är nu 18 år, och har gratis tandläkare ett år till.
Jag har ett problem med mina 2 översta framtänder (Se bilden), jag vill fixa senast jag var hos min tandläkare.

Mitt tandproblem är alltså att min ena övre framtand ligger över den andra.

http://img61.imageshack.us/img61/8400/teeth4ye.jpg

Men han menar att jag inte kommer att få tandställning (Försent?) och att om jag vill fixa problemet, ska jag komma till han med 5000 spänn, så drar han ut mina friska framtänder och sätter dit porslin tänder.

Det måste väl finnas någon lösning förutom porslintänder?
Citera
2006-05-01, 14:17
Medlem
Stek13s avatar
Vore jag du skulle jag ta en någon drog med smärtstillande och euforigivande effekter.
Några exempel är:

·Morfin
·Heroin
·Kodein
·Metadon

Sedan skulle jag be en nära vän (eller varför inte göra det själv?) slå ut dina missbildade tänder. Gå sedan till din dryga tandläkare och säg att du ramlat med cykeln...skulle tro att detta kostar max 2000 kr.
Citera
2006-05-01, 14:17
Medlem
Hin Håle.s avatar
Uhm, jag trodde inte tandställning var någonting som tvunget måste sättas in redan i ungdomen. Många av våra hollywoodskådisar har ju haft det i vuxen ålder. Tom Cruise däribland.

Jag skulle hört med en annan tandläkare (eventuellt vid en annan mottagning. Det står dig fritt att välja vilken du vill).

EDIT: Stek13s förslag var bättre. Kör på det.
Citera
2006-05-01, 14:30
Medlem
banditqueens avatar
mina framtander ser ungefar likadana ut, och
jag ville ocksa fa det fixat (forslagsvis med en tandstallning)
sa jag gick till tandlakaren innna jag fyllde nitton
och fragade vanligt om det skulle vara mojligt, men da
sa karringen att det inte gick for att "jag inte hade tillrackligt
med fel pa tanderna"
Oversattning: Vi vill inte slosa pengar pa kosmetiska ingrepp.

Vilket faktiskt ar forstaeligt..
Citera
2006-05-01, 15:48
Medlem
Twisted_minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror_tuck
Hejsan.
Är nu 18 år, och har gratis tandläkare ett år till.
Jag har ett problem med mina 2 översta framtänder (Se bilden), jag vill fixa senast jag var hos min tandläkare.

Mitt tandproblem är alltså att min ena övre framtand ligger över den andra.

http://img61.imageshack.us/img61/8400/teeth4ye.jpg

Men han menar att jag inte kommer att få tandställning (Försent?) och att om jag vill fixa problemet, ska jag komma till han med 5000 spänn, så drar han ut mina friska framtänder och sätter dit porslin tänder.

Det måste väl finnas någon lösning förutom porslintänder?

Min kompis är 18 år och har EXAKT samma problem. Och han fick nyss tandställning, så som någon tidigare nämnde, gå till nån privatmottagning eller nåt. Dessvärre kostar det säkert 10lax
Citera
2006-05-02, 08:24
Medlem
skvimpens avatar
jag ville fixa mina undertänder men man måste ha över ett visst mått i förskjutning annars räknas det som kosmetiskt. Lite snea tänder kan vara personligt och charmigt!- jag är gad att jag inte fick mina fixade men det kanske är lätt att säga när de där uppe ser ut som att jag haft tandställning..
Citera
2006-05-06, 09:41
Moderator
ofays avatar
Det finns ett sparbeting inom tandvården som överallt annars, man graderar bettfel och små överlappningar är inte tillräckligt för att man ska få tandställning, behandlingen kostar mellan 25000-35000.
Att han skulle dra ut dina "friska" framtänder tror jag inget på, eventuellt skulle han kanske slipa om dom så han kan trä kronor i rätt form över dom för att slippa överlappningen.
Om han skulle dra ut dina friska tänder kan hans legetimation ryka all världens väg.
Privata tandläkare har samma sparbeting som folktandvård så du lyckas säkert inte bättre där, en ortodontist tittar ibland om patienten tjatar men gör oftast samma bedömning och patienten kan inte få sin behandling gratis.

Att slå ut sina framtänder är inte heller någon bra idè, att få implantat tar runt 6 månader (kö innan också), om du skulle slå sönder den främre benplattan så den skadas så är det inte säkert att implantat kan sättas in, då får du bära protes resten av livet eller eventuellt en bro. Om du då får en bro kommer flera av dina friska tänder slipas ner runt om för att agera stöttepelare och du slutar upp med ett helt gäng förstörda tänder
Citera
2006-05-06, 10:14
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Att slå ut framtänderna är fruktansvärt otrevligt, jag lyckades med denna bravad för några år sedan och det var inte roligt. Du kan ju pröva att gå till andra tandläkare, ring och klaga, skicka brev osv, ofta kan man få till något med byråkraterna om man är enträgen och påstridig.
Om dom verkligen inte vill hjälpa dig så kanske du får betala det själv och det är inte så roligt, men det kan vara värt det i vissa fall.
Citera
2006-05-06, 11:59
Medlem
Bungies avatar
Du kan få tandställning trots att du är 18 år, gratis!
Iaf. har inte jag fått någon räkning än, och jag fick min insatt ett halvår efter jag fyllt 18.
Citera
2006-05-06, 16:40
Medlem
Morbror_tucks avatar
ja, det var då inte ett lätt problem att lösa utan pengar.
Jag får pröva att byta tandläkare och testa igen, annars får jag lära mig att leva med problemet.

Orkar inte krångla till det.
Citera
2006-05-07, 10:36
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Du kan få tandställning trots att du är 18 år, gratis!
Iaf. har inte jag fått någon räkning än, och jag fick min insatt ett halvår efter jag fyllt 18.

Nej alla får inte tandställning trots att de är 18 år gratis. Är inte bettfelet tillräckligt grovt får man faktiskt betala själv, det är så här i besparingens Sverige
Citera
2006-05-07, 12:52
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Nej alla får inte tandställning trots att de är 18 år gratis. Är inte bettfelet tillräckligt grovt får man faktiskt betala själv, det är så här i besparingens Sverige

Okej, då hade jag fel där . Det var nog pga av mitt bett då, för tänderna var inte så snea.
Ja man börjar ju undra vart våra skattepengar går...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in