2006-04-30, 10:28
Medlem
Arasalls avatar
Jag vet ju att de som modererar här har ett liv utanför forumet (jaja, det fattar väl alla) men om man nu har åtagit sig att moderera kanske man bör göra det också?

Hur länge bör jag alltså vänta efter ett PM till en moderator tills en effekt blir synbar? Hur länge bör jag vänta tills jag väljer att kontakta en annan mod?

I detta fall gäller det ett PM som jag skickade den 24:e, rörande en i min åsikt felaktig banning som jag tror inleddes av denna moderator. Inget svar. Skickade en småsur förfrågan om han var kvar på forumet den 28:e (tror jag) och fick svar om att han har minsann mycket att göra. Det har jag med, men jag blir iaf sur om någon blir utkastad helt utan anledning och tycker att det ska hända något då. Nu har det gått en vecka...

Därav anledningen till min fråga. Vad gör jag nu då? Har jag väntat tillräckligt länge? Ska jag kontakta någon annan?
Citera
2006-04-30, 11:16
Medlem
Heinzes avatar
Det här är väl inte riktigt svar på din fråga men..

En banning eller varning är inte gjord av moderatorn som skriver ut den i [varningar] detta sker genom en omröstning. Det är alltså inte just "den" moderatorn som har gjort "felet".

Om du inte anser att du fått svar på din fråga så skicka den till någon annan så får du säkert svar därifrån istället.
Citera
2006-04-30, 11:28
Medlem
johnny_viciouss avatar
Håller med Heinze och flikar samtidigt in att det är det här som är problemet med att feedback inte är öppet längre. Jag anser fortfarande att det finns en stor efterfrågan av det forumet men vi får se vad admin beslutar.
Citera
2006-04-30, 11:36
Medlem
Arasalls avatar
Jag vet att banningar beslutas i Outlaw, men det måste väl rimligen vara en viss moderator som "bereder fallet", förmodar jag. Det är den moderatorn jag har PM:at. Och denna banning har inte ens publicerats i lämpligt forum, förmodligen på grund av att användaren hade tämligen få inlägg. Jag fick korn på banningen eftersom användaren medverkade i samma tråd som jag och sedan plötsligt lyckades banna ut sig utan minsta antydan till varför (om man inte snokade runt lite).

Jag säger inte att banningen ÄR fel, men att den KAN VARA fel. Helt rabiat är jag inte, men jag vill inte bli ignorerad heller.

Jag vill ju göra det möjligt för en moderator att göra sitt "jobb", och vill heller inte känna mig tjatig, så det är därför jag efterlyser en lämplig väntetid, när inget tycks hända.
Citera
2006-04-30, 11:53
Medlem
johnny_viciouss avatar
Om du nu inte får svar från den moderatorn som du PM:at så kan du antingen skicka till en annan moderator i hopp om svar(stor chans att få svar) eller så kan du skicka din förfrågan till admin/admin2 (inte lika stor chans att få svar eftersom de har ännu mer att göra).
Citera
2006-04-30, 12:00
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Du kan som sagt skicka förfrågan till vilken mod som helst, bland oss ca. 60 moderatorer finns det säkert någon eller några som du har större förtroende för och bättre kontakt med än andra. Så länge det inte handlar om forumsspecifika frågor såsom trådflyttar, låsningar m.m. så kan du vända dig till din favoritmoderator om du nu har en sådan.

Ett svar på pm bör du få ganska så fort, kanske inte alltid det svar du önskar, men dock ett svar. Med fort menar jag inom ngt dygn eller så.
Citera
2006-05-01, 17:43
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Jag vet att banningar beslutas i Outlaw, men det måste väl rimligen vara en viss moderator som "bereder fallet", förmodar jag. Det är den moderatorn jag har PM:at. Och denna banning har inte ens publicerats i lämpligt forum, förmodligen på grund av att användaren hade tämligen få inlägg. Jag fick korn på banningen eftersom användaren medverkade i samma tråd som jag och sedan plötsligt lyckades banna ut sig utan minsta antydan till varför (om man inte snokade runt lite).

Jag säger inte att banningen ÄR fel, men att den KAN VARA fel. Helt rabiat är jag inte, men jag vill inte bli ignorerad heller.

Jag vill ju göra det möjligt för en moderator att göra sitt "jobb", och vill heller inte känna mig tjatig, så det är därför jag efterlyser en lämplig väntetid, när inget tycks hända.

Om inte vanorna ändrats bland moderatorerna så skall inte antalet inlägg som bannad medlem gjort styra om banningen annonseras eller ej.

Antingen har man missat att annonsera och det är ju olyckligt eller så har man ansett att den bannande är ett sk troll och då annonserar man inte av det skälet.

Ta du och kontakta din favoritmod och fråga. Vet denne inte på stående fot så be han/hon att ställa en fråga i Outlaw.
Citera
2006-05-01, 22:44
Medlem
Arasalls avatar
Tack allihop för svar.

Försökte med en ny modd (i samma forum), som inte hade koll. Försökte sedan med en som jag litar på - ta åt dig LadyT - och fick svar pronto. Nu blir det iaf kollat.

Tycker ändå att man bör vara lite mer noggrann med publicering mm när man bannar någon - och dessutom instämmer jag i att feedbackforumet bör återöppnas. Hade varit klart enklare att bara väcka frågan där. Börjar känna mig som värsta rättshaveristen, och jag känner inte ens den bannade, för till en början var det bara ett enkelt fall med ett PM för att försöka uppmärksamma mods på ett (förmodligen) begånget fel... Det bidde mer en en tumme, om man säger så.
Citera
2006-05-01, 23:04
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Det bidde mer en en tumme, om man säger så.

Det blir ofta så här i livet. Jag kämpar själv för att få tillbaka en användare som fyllepostade en gång för mycket på forumet. Det är alltså inget regelrätt troll vi talar om här, snarare så att det var en individ som gjorde ett misstag i fyllan och villan. Regler bröts i och för sig om man är bokstavstroende, men jag personligen ser gärna till andemeningen i inläggen. Det är en svår fråga det där.

Vidare, sen när blev det egentligen så farligt så att användarna av forumet nekades att säga sin mening om banningar och varningar? Givetvis blir det mer tid över åt admin så att han kan fokusera på sina kärnfrågor här i livet. Men detta forum betyder dock ganska mycket för en stor del av användarna här, mig själv inräknat. Jag påstår inte att det är min "rättighet" att få säga vad jag tycker och tänker på detta forum. Jag väljer dock att nämna att det vore för mig och troligen för många andra önskvärt att feedback återöppnades under mer liberala former. Det är inte så att jag önskar att admin svarar på varenda av mina frågor i det forumet, men en plats att härja lite på önskar jag dock. (sen kan man hoppas på att admin eller ansvarig person läser och tar åt sig av oss alla andras funderingar om tillvarons mysterier.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in