Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Jag tycker du förenklar och förminskar lite nu, eller rättare sagt: För en ung människa som trådskaparen kan jag inte se annat än att taxiyrket skulle utveckla hans sociala kompetens. Han har gissningsvis hittills mest umgåtts med jämnåriga, bakom taxiratten ska han behärska att umgås med såväl bankdirektörer som färdtjänsttanter osv. Det är mycket lärorikt för en ung människa.
taxiyrket är bättre än ingenting, men glöm inte att det är en återvändsgränd som inte leder nån vart. Om man jobbar som butiksbiträde kan man avancera till butikschef, men taxiföraren förblir alltid taxiförare, arbetsuppgifterna förblir desamma. Sen är taxi ett ensamyrke, du har lite ytliga 5 min jaha, uhu-konversationer om vädret med tanterna, men inga arbetskamrater. Jag skulle vilja påstå att din sociala förmåga utvecklas mer av att jobba i ett arbetslag, där du tvingas att kompromissa och ta gemensamma beslut varje dag. När jag körde taxi kände jag att min sociala förmåga blev mindre och mindre just pga ensamheten, de ytliga kundsamtalen till trots.
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Jag vågar hävda att taxiyrket kan liknas vid en slags intensivkurs i social kompetens. Och precis som 'Sinne' skriver bör 'sanchez' ta fasta på detta när han formulerar sitt framtida CV. (Det går utmärkt att vända taxierfarenhet till egen fördel om man tar fasta på det positiva i stället för att som du stirra sig blind på det negativa.) .
Egentligen är social kompetens ett nonsensord som flitigt används av arbetsgivarna idag för att sålla bort folk. Ordet ska inte tas för mycket på allvar. Taxi 020 kräver social kompetens av sina aspiranter, men i praktiken betyder det bara att man ska kunna tala begriplig svenska. För mig är social kompetens något som alla har så länge man kan öppna munnen och prata strunt i några minuter och det kan de flesta. Sen är en genomsnittlig taxiförares soc kompetens oftast ljusår ifrån den soc kompetens en lärare eller affärsmänniska måste ha.
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Jag tycker du har fel. Jag tänkte framförallt på mer avancerade akademiska jobb när jag skrev vad jag skrev. Det är den sortens arbetsgivare som är mest intresserade av att sökande har självinsikt och kan reflektera över vad de lär sig av olika utmaningar. Förövrigt menade jag självklart inte att han skulle skriva av mig utan att han kan ha nytta av att reflektera över och framhålla vad han lärt sig när han söker annat.
Jag avråder inte nån att köra taxi, men överskatta inte jobbet. Idag är alla jobb så förbannat överskattade. Kraven är så högt ställda i förhållande till vad det egentligen handlar om, just pga det enorma konkurransen om jobben.