2006-04-29, 20:56
Medlem
är det så att det är svårare att få jobb om man har kört taxi? tänkter arbetsgivaren på det som något negativt om man kört taxi eller är det bara en nyttig erfaranehet?

alltså jag har ju gymnasieutbildning och skulle kunna tänkte mig att köra taxi i framöver
Citera
2006-04-29, 21:23
Medlem
Maximuss avatar
Nej jag kan inte tänka mig att det skulle vara något negativt... kanske att det kan verka som man är lat eller knepig. Om jag var arbetsgivare skulle inte jag tycka att det var något negativt. Bättre merit än att stämpla, festa, och slappa
Citera
2006-04-29, 23:03
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
är det så att det är svårare att få jobb om man har kört taxi?

att ha kört taxi är ungefär lika meriterande som att ha delat ut tidningar. Bättre än ingenting, men inte mycket mer än så.
Citera
2006-04-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
att ha kört taxi är ungefär lika meriterande som att ha delat ut tidningar. Bättre än ingenting, men inte mycket mer än så.

bara det inte är negativt så är jag nöjd
Citera
2006-04-30, 01:58
Medlem
Kuyichis avatar
Citat:
bara det inte är negativt så är jag nöjd

Hade det vart negativt så hade du ju inte behövt berätta det för framtida arbetsgivare.
Citera
2006-04-30, 06:05
Medlem
Sinnes avatar
Om du direkt efter skolan börjar arbeta så kommer arbetsgivaren förmodligen ge dig pluspoäng gentemot alla som inte jobbar. Nu vet jag inte vad du tänkt dig för jobb i framtiden men du kan ha nytta av att presentera hur du som person utvecklats genom ditt jobb som taxichaufför. Du kan ju t.ex. utvecklat in sociala kompetens, stresstålighet, mognat och bivit säkrare på vad du vill i livet eller utvecklats på något annat sätt.
Citera
2006-04-30, 08:24
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
du kan ha nytta av att presentera hur du som person utvecklats genom ditt jobb som taxichaufför. Du kan ju t.ex. utvecklat in sociala kompetens, stresstålighet, mognat och bivit säkrare på vad du vill i livet eller utvecklats på något annat sätt.

det beror ju på vad man ska söka för jobb, taxi är ju en form av serviceyrke, om du söker jobb inom hotell eller likn servicebranch kan det kanske nämnas. Dock måste jag tillstå att sluskpotentialen är hög, så om du ska bli lärare eller advokat, behöver du inte nämna det. Social kompetens inom taxi låter löjeväckande, det är snarare ensamvargar som söker sig till taxi jmf Robert de Niro i filmen taxidriver. Så speciellt stressigt är det inte heller, det ska va kl 16-17 i så fall som det är rusning och folk har bråttom. Däremot lär man sig att hantera jobbiga typer, så om man söker till dörrvakt är det en fördel att ha kört taxi.
Citera
2006-04-30, 10:33
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
det beror ju på vad man ska söka för jobb, taxi är ju en form av serviceyrke, om du söker jobb inom hotell eller likn servicebranch kan det kanske nämnas. Dock måste jag tillstå att sluskpotentialen är hög, så om du ska bli lärare eller advokat, behöver du inte nämna det. Social kompetens inom taxi låter löjeväckande, det är snarare ensamvargar som söker sig till taxi jmf Robert de Niro i filmen taxidriver. Så speciellt stressigt är det inte heller, det ska va kl 16-17 i så fall som det är rusning och folk har bråttom. Däremot lär man sig att hantera jobbiga typer, så om man söker till dörrvakt är det en fördel att ha kört taxi.
Jag tycker du förenklar och förminskar lite nu, eller rättare sagt: För en ung människa som trådskaparen kan jag inte se annat än att taxiyrket skulle utveckla hans sociala kompetens. Han har gissningsvis hittills mest umgåtts med jämnåriga, bakom taxiratten ska han behärska att umgås med såväl bankdirektörer som färdtjänsttanter osv. Det är mycket lärorikt för en ung människa.

Jag vågar hävda att taxiyrket kan liknas vid en slags intensivkurs i social kompetens. Och precis som 'Sinne' skriver bör 'sanchez' ta fasta på detta när han formulerar sitt framtida CV. (Det går utmärkt att vända taxierfarenhet till egen fördel om man tar fasta på det positiva i stället för att som du stirra sig blind på det negativa.)
Citera
2006-04-30, 14:57
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Jag tycker du har fel. Jag tänkte framförallt på mer avancerade akademiska jobb när jag skrev vad jag skrev. Det är den sortens arbetsgivare som är mest intresserade av att sökande har självinsikt och kan reflektera över vad de lär sig av olika utmaningar. Förövrigt menade jag självklart inte att han skulle skriva av mig utan att han kan ha nytta av att reflektera över och framhålla vad han lärt sig när han söker annat.
Citera
2006-04-30, 15:27
Medlem
buikos avatar
Social Inkompetens ?

Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Jag tycker du förenklar och förminskar lite nu, eller rättare sagt: För en ung människa som trådskaparen kan jag inte se annat än att taxiyrket skulle utveckla hans sociala kompetens. Han har gissningsvis hittills mest umgåtts med jämnåriga, bakom taxiratten ska han behärska att umgås med såväl bankdirektörer som färdtjänsttanter osv. Det är mycket lärorikt för en ung människa.

taxiyrket är bättre än ingenting, men glöm inte att det är en återvändsgränd som inte leder nån vart. Om man jobbar som butiksbiträde kan man avancera till butikschef, men taxiföraren förblir alltid taxiförare, arbetsuppgifterna förblir desamma. Sen är taxi ett ensamyrke, du har lite ytliga 5 min jaha, uhu-konversationer om vädret med tanterna, men inga arbetskamrater. Jag skulle vilja påstå att din sociala förmåga utvecklas mer av att jobba i ett arbetslag, där du tvingas att kompromissa och ta gemensamma beslut varje dag. När jag körde taxi kände jag att min sociala förmåga blev mindre och mindre just pga ensamheten, de ytliga kundsamtalen till trots.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Jag vågar hävda att taxiyrket kan liknas vid en slags intensivkurs i social kompetens. Och precis som 'Sinne' skriver bör 'sanchez' ta fasta på detta när han formulerar sitt framtida CV. (Det går utmärkt att vända taxierfarenhet till egen fördel om man tar fasta på det positiva i stället för att som du stirra sig blind på det negativa.) .

Egentligen är social kompetens ett nonsensord som flitigt används av arbetsgivarna idag för att sålla bort folk. Ordet ska inte tas för mycket på allvar. Taxi 020 kräver social kompetens av sina aspiranter, men i praktiken betyder det bara att man ska kunna tala begriplig svenska. För mig är social kompetens något som alla har så länge man kan öppna munnen och prata strunt i några minuter och det kan de flesta. Sen är en genomsnittlig taxiförares soc kompetens oftast ljusår ifrån den soc kompetens en lärare eller affärsmänniska måste ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Jag tycker du har fel. Jag tänkte framförallt på mer avancerade akademiska jobb när jag skrev vad jag skrev. Det är den sortens arbetsgivare som är mest intresserade av att sökande har självinsikt och kan reflektera över vad de lär sig av olika utmaningar. Förövrigt menade jag självklart inte att han skulle skriva av mig utan att han kan ha nytta av att reflektera över och framhålla vad han lärt sig när han söker annat.

Jag avråder inte nån att köra taxi, men överskatta inte jobbet. Idag är alla jobb så förbannat överskattade. Kraven är så högt ställda i förhållande till vad det egentligen handlar om, just pga det enorma konkurransen om jobben.
Citera
2006-04-30, 21:39
Medlem
jag hade tänkt att ha ett serviceyrke i framtiden som väktare,ordningsvakt, inom vården tex.så jag satsar nog på taxi till och börja med
Citera
2006-05-01, 00:01
Medlem
buikos avatar
Citat:
jag hade tänkt att ha ett serviceyrke i framtiden som väktare,ordningsvakt, inom vården tex.så jag satsar nog på taxi till och börja med

jaha ja, jag trodde du skulle bli affärsjurist eller likn. Ska du jobba som väktare är taxi en god erfarenhet. Finns en del likheter, du lär dig att hitta, använda komradio (vissa bolag) , lite konflikthantering också.

Kul att se folk som vill satsa på hederliga arbetaryrken också, alla kan ju inte bli högskoleutbildade managementkonsulter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in