2006-05-01, 15:10
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Mycket god att ha med vid inläggningar av gurka.
Citera
2006-05-02, 19:36
Medlem
snapcases avatar
Servera lövbiff på det klassiska viset med riven pepparrot, rå äggula och dijonsenap. Avnjuts med potatismos.
Citera
2006-05-02, 20:39
Medlem
sarajevoexpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Servera lövbiff på det klassiska viset med riven pepparrot, rå äggula och dijonsenap. Avnjuts med potatismos.

OMG! det är så jälva gott!! jag skulle kunna döda för den rätten!!! pepparot är livets krydda
Citera
2006-05-02, 22:07
Medlem
Rokossovskijs avatar
Kanske skiva och rosta i ugnen och äta som chips? Eller fritera?
Citera
2006-05-02, 23:01
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tro't om ni törs, men pepparrot funkar även som brännvinskrydda.

En del hatar det, andra blir frälsta. (Ungefär som Alfa Romeo?)

Ja, det tänkte jag tipsa om, men du hann först. När jag var i Moskva så köpte jag pepparrotsvodka på skoj. Det var hur gott som helst som snaps.

Vet inte riktigt hur mkt man ska ha i, men det borde finnas nått recept på nätet tycker jag.
Citera
2006-05-02, 23:12
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Ja, det tänkte jag tipsa om, men du hann först. När jag var i Moskva så köpte jag pepparrotsvodka på skoj. Det var hur gott som helst som snaps.

Vet inte riktigt hur mkt man ska ha i, men det borde finnas nått recept på nätet tycker jag.
voila! http://www.guntheranderson.com/liqueurs/horserad.htm
Citera
2006-05-02, 23:19
Medlem
fotbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besk Bandit
Mjo, nog säljs det pepparot i både burk och tub även i Sverige.
Winborgs heter det vanligaste märket, finns på ICA i alla fall.

---

Jag brukar mecka ihop en krämig sillinläggning med pepparrot. Tag färdig inlagd sill och häll av spadet och ta bort grönsakerna. Lägg sillbitarna i en blandning av 3dl gräddfil, en liten finhackad rödlök, en lagom näve finhackad dill och mycket (ca en och en halv matsked) finriven pepparot. Smaskens.

Nu var det RIVEN pepparrot som var aktuellt och det har väl aldrig skådats i butik i Sverige.
Citera
2006-05-02, 23:57
Medlem
Fiamedknuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
voila! http://www.guntheranderson.com/liqueurs/horserad.htm

Åh, tack så mkt! Det ska jag blanda ihop.
Citera
2010-02-06, 18:40
Medlem
constants avatar
Kul att hitta en så gammal tråd om en av mina favoritkryddor pepparrot.

Riven fungerar det till det mesta, såg tipset om lövbiff med pepparrot ovan, vilket garanterat blir en hit. Har även hört att det fungerar i bechamelsåsen till lutfisk.

Jag ser roten som ganska svensk, även om jag sett på WP (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pepparrot) att den kommer från sydöstra Europa.

Har du något spännande recept där pepparrot ingår? Eller har du någon kul information om växten? Skriv!

(tydligen är den vanlig i västeråstrakten, kanske pga deras gurkinläggningar där den ofta ingår, vet du mer?)
Citera
2010-02-06, 19:58
Medlem
Enkel och god kall sås som passar perfekt till tex tunna revbensspjäll: Rör helt enkelt ihop gräddfil (ev 1/3 creme fraiche), riven pepparrot, citron och honung. Smaka av med salt och svartpeppar. Voila!
Citera
2010-02-08, 13:57
Medlem
wääuus avatar
Riv och lägg in i ättika. Skitgott, speciellt till kalkon med surkål.
Citera
2010-02-08, 14:20
Medlem
Stömming är min favoritfisk, och vi brukar tillaga den enligt kända recept. Strömmingsflundra brukar vi fylla med en blandning av dill och persilja, men nu har jag sett ett recept där man i stället fyller den med pepparrot. Har inte provat ännu, men det låter gott.
Wasabi kallas ju också kinesisk pepparrot, men den är ohyggligt dyr. Den wasabi som man kan köpa i butik (också den för dyra pengar) är helt enkelt vanlig pepparrot som är färgad.

Och; visst finns det riven pepparrot på burk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in