har hört att det ska gå och ändra... har haft koden till ett abonemang i Canada... När man ringer 112 så står det ansluter till nödnummer eller nåt liknande... Hur kan mobil en veta att 112 är nödnummer då? den måste vara programmerad.
Fredde: du har aldrig tänkt på att den informationen troligen ligger hos DIN OPERATÖR ?
så visst är den programmerad men knappast på sim kortet. men de klart om du vill ringa gratis så behöver du bara ta dig in på Telias/Comqivs databas o ändra larmnumret....
hmm grejen är den att jag har också hört att man kan byta nödnummer och ringa på det viset. men utav det jag har hört så är det ingen kod utan man måste programera om bios i telefonen. och att infon ligger hos operatören skulle kunna vara sant men jag har svårt att tro det med tanke på att du kan ringa utan simkort och efter som du inte har loggat på via AuC så vet jag inte om det e möjligt .. isf om telefonen tar emot info när den sätts på. men det som e fashinerande isf är att det bara går att slå 112 och inget annat .. för att nå larm centralen. den infon skulle iofs kunna tas imot via GSM nätet's närmsta cell men jag tror inte att den gör det .. jag tror den e harware coded i telefonens bios !! men på sim kortet ligger det absolut inte .
ja självklart ligger den bränd i nån form av EEprom som går att flasha om den ända möjligheten är att ta en m2bus kabel och downloada bioset på datorn och sätta sig och försöka hitta nummret. iofs så kanske man måste disasemblera koden först men det e inte det enklaste att få tag i en dissasembler för detta chip.. nån som har nån för någon telefon får gärna skicka den till mig :)
Gå till närmaste telefkiosk , öppna luckan under där finns några kablar klipp dem , sedan hämta en vanligt telefon med kabelt och allt tjuvkopla den och zim zala bam!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!