• 1
  • 2
2006-04-27, 16:40
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampis
Hur fungerar det här med att man bara får läsa 30p per termin? Hur kan vissa läsa dubbelt (40p) per termin då?
När jag läste var det så att du bara kan söka 30p per termin. När du har kommit in på civilingenjörsprogrammet är det dock inget som hindrar att du examineras i många fler poäng per termin. När du är inne i ett program behöver du dessutom inte söka om nästa termin så det finns inget som hindrar att du söker ett civilingenjörsprogram en termin, kommer in på det och söker ekonomprogrammet nästa termin.
Citera
2006-04-27, 18:02
Medlem
Jaha okay, tack då vet jag
Citera
2006-04-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
När jag läste var det så att du bara kan söka 30p per termin. När du har kommit in på civilingenjörsprogrammet är det dock inget som hindrar att du examineras i många fler poäng per termin. När du är inne i ett program behöver du dessutom inte söka om nästa termin så det finns inget som hindrar att du söker ett civilingenjörsprogram en termin, kommer in på det och söker ekonomprogrammet nästa termin.

Dessutom kan man söka vissa utbildningar direkt på skolan, och andra via VHS. Ex KTH går via VHS och Ekonomlimjen på Stockholms universitet har egen antagning. Så du kan bli anatgen på båda samtidigt.
Citera
2006-04-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Doktor i matematik vid 22: http://www.math.uu.se/~svante/cv.html

Har jag fattat det rätt att han hade en kandidat vid 15 års ålder, verkar konstigt...
Citera
2006-04-27, 22:28
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampis
Hur fungerar det här med att man bara får läsa 30p per termin? Hur kan vissa läsa dubbelt (40p) per termin då?

Du flirtar med den de motsatta könet på den institution du vill läsa så brukar det gå bra.. Själv läser jag dubbelt denna termin.. Företagsekonomi C, Nationalekonom A.
Citera
2006-04-27, 22:57
Medlem
1, Du kan ju läsa 30p på olika skolor.
2, Om du följer en programstruktur så kan du alltid utöver det söka upp till 30p. Man gör ingen koll om du redan går på skolan.
Citera
2006-04-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolas
Fick höra att det var en man från min skola som tog sin civilutbildning på ungefär 2 år. Han var inget i skolan (förrutom de obigatoriska momenten) utan satt bara med gamla tentor och pluggade.

Hur är detta ens möjligt?

Jag tror det är möjligt, men man måste isåfall ha en väldigt bra matematisk styrka i skallen. Själv stapplade jag rejält i min studiegång innan jag hittade min skumma studieteknik: skippa alla föreläsningar och övningar i förmån för att läsa själv, och lägga in hårt tentaplugg veckor innan. Lägger fortfarande runt nästan dubbel heltid men nu lyckas jag iallafall med studierna. Mina medkursare undrade vad fan jag höll på med men när fyror och femmor trillade in blev de övertygade om att min metod inte var så risig trots allt
Citera
2006-04-28, 11:03
Medlem
Det är effektiv att plugga gamla tentor. Huruvida man lär sig ämnet lika bra som om man
tillgodogjort sig undervisningen, övningarna och litteraturen är jag tveksam till. Har själv
klarat en och annan tenta genom att plugga gamla tentor. Det är inte de ämnen jag är
bäst på, kan jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in