• 1
  • 2
2006-04-27, 17:05
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Tackar för svaren! Det ser inte helt ljust ut alltså, men inte bäcksvart heller.

Lernia verkar intressant, och 16k ska väl inte vara några problem att skramla fram, hoppas jag.

Har tänkt lite på svetsare också. Jag hade dock för mig att sådana fanns i överflöd, fast det är kanske garagesvetsare det finns gott om? Jag vet inte mycket om svetsning, men om det är lättare att få ett respektabelt arbete inom den branschen så är det mer lockande än professionell lödare.

Svetsare med kunskaper och framför allt licenser är det stor brist på faktiskt. Förvisso ett tråkigare och mera skitigt arbete, men det är betydligt lättare att hitta jobb
Citera
2006-04-27, 18:03
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Svetsare med kunskaper och framför allt licenser är det stor brist på faktiskt. Förvisso ett tråkigare och mera skitigt arbete, men det är betydligt lättare att hitta jobb
Trevligt! Lite skit och tråkighet har jag ingenting emot. Vet du några käcka utbildningar eller så möjligtvis? Har ingen koll på vad man skall leta efter.

Har aldrig hållt i en svets, men det löser väl sig på utbildningen i sådana fall, antar jag.
Citera
2006-04-27, 18:09
Medlem
ischs avatar
Citat:
Trevligt! Lite skit och tråkighet har jag ingenting emot. Vet du några käcka utbildningar eller så möjligtvis? Har ingen koll på vad man skall leta efter.

Har aldrig hållt i en svets, men det löser väl sig på utbildningen i sådana fall, antar jag.

Kolla olika KY utbildningar. Det man skall sattsa på är som sagt att ta så många licenser som möjligt och gärna ovanliga saker (tex. undervattens punktsvettsning etc) för att göra sig så atraktiv som möjligt på marknaden. Dock skall man nog vara berädd att röra på sig för olika jobb.
Citera
2006-04-27, 21:35
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Tjenare!

Jag slutar gymnasiet (El/Dator) om någon månad och jag har ingen aning om vad jag skall göra sen. Så kom jag att tänka på att jag alltid har gillat att löda elektronikprylar, jag är visserligen inte någon lödkolvskonstnär, men jag kan grunderna rätt bra tror jag.

Så: Vad är det för utbildning som krävs? Hur ser arbetsmarknaden ut nu och framöver?
Eftersom dom flesta elektronikjobben har flyttat till låglöneländer så finns det inte mycket lödarjobb kvar. Har själv jobbat med sånt så man har märkt utvecklingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in