2006-04-26, 04:37
Medlem
Jag har en känsla av att jag kommer få det ganska tajt med antagningspoängen till de universitetsutbildningar jag sökt. Något jag bekymrar mig över är vad som händer om man, sett till gymnasiebetyg eller högskoleprovresultat skulle råka tanjera antagningsgränsen, d.v.s., låt oss säga att tio personer har 1,8 och att platserna endast räcker till för tre; vilka blir de lyckliga? Tillämpas här kvotering av någon form, räknas gymnasiesnitt i andra hand eller är det helt enkelt slumpen som får avgöra?
Citera
2006-04-26, 04:55
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Det var en jävla bra fråga, Tyger...och du skall ha all heder för att du vågade ställa den. Det är ju ett känsligt ämne det här, och någonting som många inte vill tala högt om.
Dock kan jag inte svara på det här fullt ut...vad jag däremot vet är att om man har en utbildning eller kurs högt upp bland sina val har man företräde framför en person som har den som ett lägre alternativ...ursäkta mig, Tyger att jag är lite otydligt....men klockan är 04.50...och du förstår att jag har inte sovit på jättelänge. Men här är ett exempel på vad jag menar:
Kalle, Peter och Ola har alla 1.8 på högskoleprovet och har sökt till juridikprogrammet i Lund...Kalle har utbildningen som förstahandsalternativ i sin ansökan, Peter som tredjehands, och Ola som fjärdehands. Peter och Ola kommer inte in på sina respektive första-andra och tredjehandsval och nu konkurrerar alltså samtliga till samma program, d.v.s juridikprogrammet i Lund
Platsen går dock till vår käre Kalle eftersom han helt enkelt genom sitt förstahandsval har prioriterat den mer än övriga två. Grattis Kalle, och lycka till Tyger!

Så här vet jag att det fungerar...och om de andra saker du nämner spelar in låter jag vara osagt för inatt! Det får någon annan ta tag i
Citera
2006-04-26, 05:09
Medlem
Från VHS:

Vid likvärdiga meriter

Om två eller fler sökande har samma poäng ges platsen, om inte annat framgår vid respektive utbildning, i första hand till underrepresenterat kön (detta gäller dock inte vid den lokala reservantagningen). Med det menas vanligtvis att det är färre än 40 procent antagna av samma kön till en utbildning. Kan inte heller detta skilja de sökande åt tillgrips lottning.

Från och med antagningen till vårterminen 2006 gäller inte längre rangordning av utbildningsalternativ som ett skiljekriterium.

länk
Citera
2006-04-26, 05:11
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernard
Från VHS:

Från och med antagningen till vårterminen 2006 gäller inte längre rangordning av utbildningsalternativ som ett skiljekriterium.

länk

Då skrev jag alltså hela min förklaring ovan helt i onödan!!!!
Tack för kaffet, Televerket!
Citera
2006-04-26, 15:03
Medlem
Haha, tack i alla fall, Daddy.

Citat:
Ursprungligen postat av Bernard
Från VHS:

Vid likvärdiga meriter

Om två eller fler sökande har samma poäng ges platsen, om inte annat framgår vid respektive utbildning, i första hand till underrepresenterat kön (detta gäller dock inte vid den lokala reservantagningen). Med det menas vanligtvis att det är färre än 40 procent antagna av samma kön till en utbildning. Kan inte heller detta skilja de sökande åt tillgrips lottning.

länk

Det var som fan, det trodde man verkligen inte. Dock så känner jag att där här skulle kunna vara ett av de få tillfällen där jag som svenskfödd man faktiskt kan gynnas av en kvotering (!) så man får väl egentligen tacka och ta emot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in