2006-04-25, 10:55
Medlem
Gravity2s avatar
Är bjuden med min flickväns familj på bröllop, och har ingen jävla aning om vad jag ska ha på mig.
På inbjudan står kavaj, men bör man köpa sig en kostym endå? Känns inte som att folk tar en på allvar i en alldaglig MQ-kavaj och ett par jeans.
Kan tillägga att släkten är rätt fin av sig, inte överfin, men fin.
Citera
2006-04-25, 11:11
Medlem
uniteders avatar
Låter som ett bra tillfälle att köpa en kostym

Jeans på bröllop känns inte riktigt rätt.
Citera
2006-04-25, 11:58
Medlem
YoggiBears avatar
Dra till Dressman o köp en kostym. (Funkar fint, speciellt om du ber de att sy in där det behövs, tror de gör det gratis)
Vit skjorta och en "färgglad" slips så du inte ser så tråkig ut iaf.
Tror Dressman brukar ha rea såhär dags på året pga studenten o så, så det är bara att passa på.
Finskor (svarta om du ska köpa några alls) lr svarta dojjor, helsvarta då, kan funka med Lacoste, Levi's brular också ha helsvarta, halvformella skor.

Edit : Ang. Skor
Citera
2006-04-25, 11:58
Medlem
Singapore Slims avatar
Vem är det som gifter sig? En del som skriver kavaj menar egentligen mörk kostym som är snäppet över kavaj på dresscodeskalan. Generellt med kavaj menas en ljus kostym eller helt enkelt en proper kavaj.
Citera
2006-04-25, 12:14
Medlem
xallos avatar
Det råder lite olika meningar om vad “kavaj” respektive “mörk kostym” innebär. Det som tidigare kallades “kavaj” var samma som “mörk kostym” är idag. Man kan säga att det har lagts till ett lite mer casual steg i den manliga dresscoden i samband med omdefinitionen av “kavaj”.

Vill man vara helt säker gör man naturligtvis bäst i att kolla med värden vad det är som gäller. Tillhör han/hon den äldre skolan kan det mycket väl vara så att det är mörk kostym som åsyftas.

Kolla dresscodes på manolo
http://manolo.se/index.php?p=30
Citera
2006-04-25, 13:31
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Det råder lite olika meningar om vad “kavaj” respektive “mörk kostym” innebär. Det som tidigare kallades “kavaj” var samma som “mörk kostym” är idag. Man kan säga att det har lagts till ett lite mer casual steg i den manliga dresscoden i samband med omdefinitionen av “kavaj”.

Vill man vara helt säker gör man naturligtvis bäst i att kolla med värden vad det är som gäller. Tillhör han/hon den äldre skolan kan det mycket väl vara så att det är mörk kostym som åsyftas.

Kolla dresscodes på manolo
http://manolo.se/index.php?p=30
Se på fan!
Lika bra att vara på den säkra sidan då och inhandla en kostym.
Brothers hade något "Kostym, Skjorta och Slips" för 1999:- nu (Ibland är det bra att vänta på bussen och titta på reklamen ), ska knalla ner dit i helgen då. Vad bör man köpa för kostym då? Helsvart? Något ljusare? Svart med ränder? Iofs vet väl de på affären detta, men expertisen på FB skall icke underskattas har jag märkt.

Skor har jag ett par svarta Gyllene Gripen som jag kan använda, så den grejen är klar. Har iofs ett par svarta lacoste också, men de känns så alldagliga.

Tack för den sidan, riktigt bra! *lägger i favoriter*
Och tack för alla svar. Fortsätta gärna komma med åsikter.
Citera
2006-04-25, 13:44
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Se på fan!
Brothers hade något "Kostym, Skjorta och Slips" för 1999:- nu (Ibland är det bra att vänta på bussen och titta på reklamen ), ska knalla ner dit i helgen då. Vad bör man köpa för kostym då? Helsvart? Något ljusare? Svart med ränder? Iofs vet väl de på affären detta, men expertisen på FB skall icke underskattas har jag märkt.

Skor har jag ett par svarta Gyllene Gripen som jag kan använda, så den grejen är klar. Har iofs ett par svarta lacoste också, men de känns så alldagliga.

Kostymfärg: Mörkt blå, grå eller svart!
Och köp förfan inte kostymen på dressman, lägg upp så mycket pengar du anser du har råd med och sen dubblar du det så att det svider ordentligt, då börjar vi närma oss!
Citera
2006-04-25, 13:46
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Kostymfärg: Mörkt blå, grå eller svart!
Och köp förfan inte kostymen på dressman, lägg upp så mycket pengar du anser du har råd med och sen dubblar du det så att det svider ordentligt, då börjar vi närma oss!
Akutellt kontobelopp: 835,16:-
Det känns inte som att jag har speciellt mycket över 2 lax att lägga som fattig student, hade jag haft ett vettigt jobb hade det vart en annan sak.

EDIT:
Dressman tar jag inte i med tång, enbart av principskäl.
Citera
2006-04-25, 13:53
Medlem
H&M hade kostymer för 596:- ( kavajen för 398:- och byxan för 198:- )

Dem sitter riktigt bra! Perfekt för en fattig student
Citera
2006-04-25, 14:02
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsaaaK
H&M hade kostymer för 596:- ( kavajen för 398:- och byxan för 198:- )

Dem sitter riktigt bra! Perfekt för en fattig student
Tja, lite mer hade jag faktiskt tänkt att betala
Men tack för tipset

EDIT:
Är denna färg helt fel? Jag tycker att den var rätt snygg.
http://img238.imageshack.us/img238/680/brothers3xc.jpg
Citera
2006-04-25, 14:29
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Se på fan!

Köper du en kostym av bra kvalitet och med ett klassiskt snitt så är den OK att använda ett antal år framåt. En mörk kostym är ju ett plagg som väldigt få av oss sliter ut om man säger så.

Fö skall du vara glad att det öht var angivet klädsel. Står det inget om klädsel så är det högtidsdräkt som gäller
Citera
2006-04-25, 14:45
Medlem
Du skall ta på dig en mörk kostym, inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in