2006-04-24, 22:50
Bannlyst
Hej!
Jag går på urinprov frivilligt. När man har gjort det är man tyvärr fast där på skolans begär. För att få sjukskriva sig måste man också gå o pissa ;-) Nu kom jag på en sak som jag undrar. När sommarlovet börjar kan man skita i att gå o pissa tills skolan har börjat igen? Kan dom ändå avstänga mig för det?

Tack på förhand
Citera
2006-04-25, 14:54
Medlem
Trollishs avatar
Om du pissar för skolan kan du sluta när som helst.

Skolan kan inte tvinga sina elever till att lämna urinprov.
Och om du slutar får inga repesallier komma från skolans håll.
Det var någon som citerade detta från skolverketshemsida i cannabis forumet.

Jag blev förövrigt utslängd från min skola för ja ca 3-4 år sedan då dom försökte tvinga mig att lämna urinprov.
Men detta vara bara för mig ville dom ha ut.
2-3 kompisar sket i att lämna urinprov dom med dom fick gå kvar.
Men sen 1 timme efter så var det min tur, lämna inte fick sluta.

Ur skolverkets PM "Bestämmelser om skolans arbete mot droger"
av: Gunilla Lennqvist
Enheten för enskilda ärenden
2005-10-27

Det finns inte någon bestämmelse som tillåter annan personal vid skolan att tvångsvis genomföra drogtester av skolans elever eller uppdra åt någon annan att göra så. För att kunna genomföra ett drogtest av en elev krävs därför ett tydligt samtycke från eleven. För elever i grundskolan krävs dessutom samtycke från ele-vens vårdnadshavare. Eftersom medverkan i ett drogtest dessutom kan vara käns-ligt från integritetsskyddssynpunkt är det viktigt att frivilligheten från elevens sida inte bara är formell utan också upplevs som reell av eleven. Detta innebär att ele-ven inte av någon anledning får känna sig tvingad att genomgå drogtestet. (Se Skol-verkets beslut den 29 augusti 2003, dnr 51-2003:537. Beslutet finns att läsa på Skol-verkets webbplats www.skolverket.se.) En elev som inte vill låta sig drogtestas får alltså inte utsättas för påtryckningar eller repressalier från skolans sida, exempelvis avstängning från skolan på grund av sin ovilja att genomgå drogtest.
Citera
2006-04-26, 17:48
Bannlyst
Trollish, tack min hjälte!!

Då ska jag nog säga det till dom imorgon.. Nu vet jag att dom kan inte avstänga mig iaf.. Men vad händer om dom börjar hota om soc eller liknande? Jag bör ändå ha rätt att neka, eftersom jag inte missbrukar droger längre. Har visat att jag är ren i halvår nu för dom.. Stämmer det? Om det är så, då jävlar ska jag tända min första joppe på en solig dag ;-)
Citera
2006-04-27, 12:03
Bannlyst
Ber om ursäkt att jag skriver andra inlägg i rad.. Men snälla kan någon svara på min fråga snabbt, för jag ska sticka dit om 45 minuter. Vill vara säker på att jag inte gör bort mig då ;-)
Citera
2006-04-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Druffy
Trollish, tack min hjälte!!

Då ska jag nog säga det till dom imorgon.. Nu vet jag att dom kan inte avstänga mig iaf.. Men vad händer om dom börjar hota om soc eller liknande? Jag bör ändå ha rätt att neka, eftersom jag inte missbrukar droger längre. Har visat att jag är ren i halvår nu för dom.. Stämmer det? Om det är så, då jävlar ska jag tända min första joppe på en solig dag ;-)

sluta knarka då din dummma unge
Citera
2006-04-27, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Här är jag
sluta knarka då din dummma unge

Sköt ditt liv, så sköter jag mitt. Och trampa inte i min tråd, tack!

Kom igen! Kan någon svara snabbt
Citera
2006-04-27, 14:54
Medlem
Trollishs avatar
Soc kan inte göra nånting.
Så länge din sitution hemma är bra och du säger åt dom att du inte vill elr behöver din hjälp så kommer inget hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in