2006-04-22, 15:27
Bannlyst
Du som studerar/har studerat till civilingenjör eller liknande, hur gammal var du när du började? några för-/nackdelar med att börja direkt efter gymnasiet respektive vänta några år? Själv har jag nämligen svårt att bestämma mig berätta din historia!
Citera
2006-04-22, 15:34
Medlem
Nikolass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Pee
Du som studerar/har studerat till civilingenjör eller liknande, hur gammal var du när du började? några för-/nackdelar med att börja direkt efter gymnasiet respektive vänta några år? Själv har jag nämligen svårt att bestämma mig berätta din historia!

Fel område.

Lägg den i arbetsliv och studier.
Citera
2006-04-22, 15:58
Medlem
Spottstyvels avatar
Bort med den..
Citera
2006-04-22, 16:19
Medlem
Y0dAs avatar
Läser inte civilingenjör, men däremot 160p datavetenskap vilket inte är allt för långt ifrån. Jag började direkt efter gymnasiet och jag är inte missnöjd med det, men det är absolut ingen brådska med att börja studera. Känner man sig osäker så tycker jag att det kan vara lika bra att vänta ett år extra och skaffa sig lite arbetslivserfarenhet och om man nu får ett akut behov av att studera under detta år så kan man ju alltid hoppa på lite fristående kurser.
Citera
2006-04-22, 17:45
Medlem
Själv arbetade jag några år innan studierna påbörjades. Var väl 23 år när jag anlände till universitetet. Jag tror att detta gjorde att jag på ett bättre sätt kunde tillgodogöra mig studierna och efter studierna upplevde jag mig som betydligt konkurrenskraftigare än de som gått direkt rån gymnasiet och således inte hade några eller endast mycket ringa arbetslivserfarenheter. Mina år på arbetsmarknaden innan studierna gjorde också att jag bara behövde ta studielån under halva studietiden, något som jag är glad för i dag när jag i stort sett gjort mig av med studieskulden samtidigt som många vänner med motsvarande ålder och utbildning sitter med åtminstone 250 tkr och betalar ca 1300 i månaden.
Citera
2006-04-22, 19:32
Medlem
Jag började läsa till civilingenjör i elektroteknik direkt efter gymnasiet (var 19 år, år 1992) och jag såg inga problem med det. Jag tyckte snarare det var bra så att jag fick det avklarat (jag är inte så mycket för att skjuta upp saker). Det var en väldigt tuff utbildning där jag läste varje kväll och mycket på helgerna också (förutom att ofta hela dagarna från 8 till 17 var fyllda med föreläsningar, labbar och övningar). Idag känner jag att jag aldrig skulle ha orkat med detta så det är bra att jag har det avklarat. Att jobba känns nästan som semester jämfört med när jag läste på tekniska högskolan. Det är dock väldigt olika för olika personer. Många läser inte så mycket som jag gjorde men läser istället mycket mer intensivt än vad jag gjorde inför tentor. Dessutom så jobbar många civilingenjörer väldigt mycket övertid medan jag brukar vägra övertid (inte så populärt men jag tycker det är viktigare att ha ett liv jag trivs med).

På den tiden var förresten teknisk linje som jag gick på gymnasiet egentligen 4-årig men fjärde året var frivilligt, jag hade varit tvungen att läsa fjärde året i en annan stad och det var betygen från trean som gällde när man sökte in på högskolan. Därför läste jag aldrig fjärde året. Jag tror bara det var en i min klass som gjorde det. Vi var den sista årskullen som hade möjlighet att läsa fjärde året och därmed bli gymnasieingenjörer om vi hade velat.
Citera
2006-04-22, 20:42
Medlem
Nikolass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian73
Jag började läsa till civilingenjör i elektroteknik direkt efter gymnasiet (var 19 år, år 1992) och jag såg inga problem med det. Jag tyckte snarare det var bra så att jag fick det avklarat (jag är inte så mycket för att skjuta upp saker). Det var en väldigt tuff utbildning där jag läste varje kväll och mycket på helgerna också (förutom att ofta hela dagarna från 8 till 17 var fyllda med föreläsningar, labbar och övningar). Idag känner jag att jag aldrig skulle ha orkat med detta så det är bra att jag har det avklarat. Att jobba känns nästan som semester jämfört med när jag läste på tekniska högskolan. Det är dock väldigt olika för olika personer. Många läser inte så mycket som jag gjorde men läser istället mycket mer intensivt än vad jag gjorde inför tentor. Dessutom så jobbar många civilingenjörer väldigt mycket övertid medan jag brukar vägra övertid (inte så populärt men jag tycker det är viktigare att ha ett liv jag trivs med).

På den tiden var förresten teknisk linje som jag gick på gymnasiet egentligen 4-årig men fjärde året var frivilligt, jag hade varit tvungen att läsa fjärde året i en annan stad och det var betygen från trean som gällde när man sökte in på högskolan. Därför läste jag aldrig fjärde året. Jag tror bara det var en i min klass som gjorde det. Vi var den sista årskullen som hade möjlighet att läsa fjärde året och därmed bli gymnasieingenjörer om vi hade velat.

Vad arbetar du med nu?

Vilken inriktning valde du?
Citera
2006-04-23, 00:45
Medlem
Cyranos avatar
Jag började inte direkt efter gymnasiet, utan ett år senare eftersom jag gjorde min värnplikt först.
Vad gäller för- och nackdelar tror jag att det beror mycket på vilken linje man läser. För de mer tillämpningsinriktade linjerna som maskinteknik och bergs är några år i arbetslivet inom tillverkningsindustrin ett stort plus, vilket mer än väl uppväger nackdelen av den studieovana som några års studieupphåll medför.
För mer teoritunga linjer som teknisk fysik (som jag själv läst) bör man starta så fort som möjligt.
Citera
2006-04-23, 00:49
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolas
Fel område.

Lägg den i arbetsliv och studier.
Jepp. Flyttas dit från F&V.
Citera
2006-04-23, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christian73
Det var en väldigt tuff utbildning där jag läste varje kväll och mycket på helgerna också (förutom att ofta hela dagarna från 8 till 17 var fyllda med föreläsningar, labbar och övningar). Idag känner jag att jag aldrig skulle ha orkat med detta så det är bra att jag har det avklarat. Att jobba känns nästan som semester jämfört med när jag läste på tekniska högskolan. Det är dock väldigt olika för olika personer.

Samma här, jag började KTH's elektro-civ direkt efter gymnasiet. Har sladdat rätt rejält och fått omtenta mycket, även om jag inte ligger så mycket efter pga att omtentor funkat. Jag tror inte att det har så mycket med skoltrötthet att göra, utan snarare att min matematisk-intellektuella kapacitet visade sig något otillräcklig. Och den nästan fantasiaktiga arbetsbördan vill jag inte ens tala om... Arbetsveckorna för de flesta verkar snarare hamna på närmare 80 timmar än 40.

Fast jag tror faktiskt på att plugga efter gymnasiet, iallafall om man ska läsa utbildningar av grövre kaliber. Det är nu jag kommer orka det här om någonsin. Går ju alltid att ta studieuppehåll om det skulle kärva sig för hårt.
Citera
2006-04-23, 13:21
Medlem
Gör lumpen, bli en man!

Jag började plugga till civilingenjör ett år efter studenten. De flesta i min årgång har tagit ett eller två år ledigt. Skulle tro att det är bra så man får lite perspektiv på saker och ting å inte bara pluggar i 17 raka år.
Citera
2006-04-23, 13:59
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillen.
Gör lumpen, bli en man!
Skitsnack. Att leka runt i skogen och bli uppassad av andra är ett nästa steg av dagis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in