2006-04-22, 00:22
Medlem
Un Perros avatar
Nice titel eller hur?

Okej, jag är full som en asiat på risbrännvin, men ändock; hear me out niggas.

Varför bannas användare som uppenbarligen bidrar till diversiteten på FB? Jag tänker främst på Caines inlägg, men även till viss del på CharlieRs inlägg. Hon var måhända en jobbig chattare delvis, men inte FAN var Caine det, varken the original eller hans avartarer.

Det som huvudelen av FBs användare och moderatorer inte verkar begripa är att det är just diversiteten som GÖR Flashback. Men visst, jag inser att Admin får ståkuk av reklamintäkterna och därför gör sitt bästa för att streamlina forumet efter bästa förmåga. Fuck that, is my seven cents.
Citera
2006-04-22, 01:10
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Varför bannas användare som uppenbarligen bidrar till diversiteten på FB?

För att de begår upprepade regelbrott.
Citera
2006-04-22, 01:20
Medlem
Lutass avatar
Jag har tidigare diskuterat frågan med admin. Jag anser att det vore bättre att slopa den permanenta bannlysningen (förutom för folk som inte anses tillföra något).

Jag anser att det är vansinne att stänga av bra användare på livstid. Jag ser hellre att det delas ut temporära banningar. Av längre slag, låt oss säga sex månader, så det känns. På så vis behåller vi de viktiga - om än något bångstyriga - medlemmarna, och blir av med tramsarna, då de inte tillför något. Tyvärr verkar admin anse att bannade medlemmar är skräp, oavsett vad för högkvalitativa inlägg de tidigare presterat.
Citera
2006-04-22, 02:15
Medlem
NoTruces avatar
Jag tror också det handlar om stolthet. Faktiskt. Att när admin eller ansvarig någon gång beslutat om bannlysning kan det ju inte återkallas, för det vore ju att erkänna att man gjort något fel. I stället är den hårda, men inte alltid rättvisa, linjen som gäller.
Citera
2006-04-22, 02:38
Moderator
impieteers avatar
En diskussion om amnesti för gamla bannade medlemmar fanns i den här tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=280135

Tycker det finns en del vettiga idéer där, av bland annat Fet-Evert och nacho.
Citera
2006-04-22, 05:52
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tycker också att de gamla profilerna borde få ha rätten att komma tillbaka, helst med samma namn som innan... Men visst kan jag förstå den nuvarande situationen också, antar att bannlysningarna har funktionen att statuera ett exempel, dels att det är svårt att avgöra om den bannade medlemmen "FB-profil" eller inte på ett rättvist sätt...
Citera
2006-04-22, 12:05
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
En diskussion om amnesti för gamla bannade medlemmar fanns i den här tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=280135

Tycker det finns en del vettiga idéer där, av bland annat Fet-Evert och nacho.

Jag kanske missade någonting i tråden (som jag i övrigt minns och läste med intresse när det begav sig, och jag borde naturligtvis ha postat i den istället för att skapa den här skiten.) men i all Admins klokhet så verkar han ha förbisett det faktum att ingen människa, varken i verkligheten eller i virtuellheten klarar av att hålla sig seriös hela tiden. Han jiddrar på om bitterhet och att gammal träta kommer upp igen, well daaah... Tror han (om du är tillbaks så skriver jag Du) att sådant går över så fort man blir bannad? Och vad är seriöst?

Detta är ett typexempel på någonting som låter vettigt i teorin men inte fungerar i praktiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Admin
Om du blir bannlyst, och vi ser dig återkomma så håller vi ögonen på dig. Börjar du bråka, så åker du ut. Inga tillsägelser, varningar och andra dumheter som kommer emellan. Bannlyst användare = noll rättigheter.
Om du däremot agerar seriöst så finns det ju ingen orsak att bråka med dig. Om du är en vettig debattör så kommer vi ju inte jaga dig, bara för att du har en dålig historia. Förstår du hur jag menar?
Citera
2006-04-23, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag tror också det handlar om stolthet. Faktiskt. Att när admin eller ansvarig någon gång beslutat om bannlysning kan det ju inte återkallas, för det vore ju att erkänna att man gjort något fel. I stället är den hårda, men inte alltid rättvisa, linjen som gäller.

Precis som auktoriteter har handlat i alla tider. Har du någonsin försökt resonera med en dörrvakt ex.vis? Uttrycket "hmm, du har rätt" existerar inte.
Citera
2006-04-23, 10:20
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Nice titel eller hur?

Okej, jag är full som en asiat på risbrännvin, men ändock; hear me out niggas.

Varför bannas användare som uppenbarligen bidrar till diversiteten på FB? Jag tänker främst på Caines inlägg, men även till viss del på CharlieRs inlägg. Hon var måhända en jobbig chattare delvis, men inte FAN var Caine det, varken the original eller hans avartarer.

Det som huvudelen av FBs användare och moderatorer inte verkar begripa är att det är just diversiteten som GÖR Flashback. Men visst, jag inser att Admin får ståkuk av reklamintäkterna och därför gör sitt bästa för att streamlina forumet efter bästa förmåga. Fuck that, is my seven cents.
Det har funnits användare från dag 0 som har haft din åsikt, att vi kommer försvinna, vi är självdestruktiva och att idag är forumet sämre än någonsin - var eviga dag men faktum kvarstår att om vi INTE hade agerat som vi gjort så hade de som tillför forumet något inte funnits kvar idag.

Vi har inte tystat åsikter eller minioriteters rätt att yttra sig men vi har tyvärr fått stänga av enskilda individer som inte klarar av följa regler som tio tusentals andra klarar av att följa.

Vi har valt att ta bort dessa individer för de förstör andras chans att yttra sig och de personer som vi tar bort är i princip alltid sådanna som stjäl fokus från trådskaparnas t.ex. frågeställning och gör allt till deras sak.

Caine må många gånger haft mycket intressant att säga och han var ofta en väldigt duktig debatör MEN han lyckades inte hålla sig till reglerna utan han metodiskt testade gränserna om och om och om igen tills vi tvingades banna honom. Våra regler finns av två anledningar. Första är att vi måste följa lagar, det andra är att forumet måste hålla en viss klass och struktur för att det skall vara intressant och ens möjligt att följa trådskaparnas frågeställningar och eftersom det är så många som inte klarar av att respektera trådskaparen så tvingas vi ha regler som begränsar hur och vad man skriver i inläggen.

Caine blev till slut en ren rättshaverist som pressade gränserna precis hela tiden och det tog upp så mycket tid av beslut, åtgärder och diskussion i Outlaw att enda åtgärden som fanns kvar var att banna honom. Det var inte rätt av Caine att stjäla 60 moderatorers uppmärksamhet varje dag, deras fritid för att internt diskutera om och om igen alla regelbrott, nyanser på dessa och samtidigt ta bort fokus på sina egna forum vad allt det medförde som t.ex. ett generellt sämre modererat forum.

Du har nu ett val att göra. Välja att stanna kvar och respektera våra regler, respektera trådskaparens frågeställning och dess rätt att yttra sig eller så har du fritt fram att välja ett annat forum som passar dig bättre.
Citera
2006-04-23, 10:49
Medlem
Carcasss avatar
Det var ett par år sedan jag ingick i gnällmaffian här på Flashback, och jag har inga planer på att vara en del av det hela en gång till. Jag, i min bakfyllemisär, måste erkänna att forumet är bättre än någonsin. Visst är det tråkigt när profiler försvinner, samt fjortisar som dyker upp i hundratal, men! Allt funkar jättebra här. Moderatorerna är enbart vettiga människor, vilket leder till att forumet är vettigt. Jag älskar det här stället, och..... ja, vafan. Öh. Skitsamma.

Är man bannad så är man bannad.
Citera
2006-04-23, 13:44
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin2
Det har funnits användare från dag 0 som har haft din åsikt, att vi kommer försvinna, vi är självdestruktiva och att idag är forumet sämre än någonsin - var eviga dag men faktum kvarstår att om vi INTE hade agerat som vi gjort så hade de som tillför forumet något inte funnits kvar idag.

Vi har inte tystat åsikter eller minioriteters rätt att yttra sig men vi har tyvärr fått stänga av enskilda individer som inte klarar av följa regler som tio tusentals andra klarar av att följa.

Vi har valt att ta bort dessa individer för de förstör andras chans att yttra sig och de personer som vi tar bort är i princip alltid sådanna som stjäl fokus från trådskaparnas t.ex. frågeställning och gör allt till deras sak.

Caine må många gånger haft mycket intressant att säga och han var ofta en väldigt duktig debatör MEN han lyckades inte hålla sig till reglerna utan han metodiskt testade gränserna om och om och om igen tills vi tvingades banna honom. Våra regler finns av två anledningar. Första är att vi måste följa lagar, det andra är att forumet måste hålla en viss klass och struktur för att det skall vara intressant och ens möjligt att följa trådskaparnas frågeställningar och eftersom det är så många som inte klarar av att respektera trådskaparen så tvingas vi ha regler som begränsar hur och vad man skriver i inläggen.

Caine blev till slut en ren rättshaverist som pressade gränserna precis hela tiden och det tog upp så mycket tid av beslut, åtgärder och diskussion i Outlaw att enda åtgärden som fanns kvar var att banna honom. Det var inte rätt av Caine att stjäla 60 moderatorers uppmärksamhet varje dag, deras fritid för att internt diskutera om och om igen alla regelbrott, nyanser på dessa och samtidigt ta bort fokus på sina egna forum vad allt det medförde som t.ex. ett generellt sämre modererat forum.

Du har nu ett val att göra. Välja att stanna kvar och respektera våra regler, respektera trådskaparens frågeställning och dess rätt att yttra sig eller så har du fritt fram att välja ett annat forum som passar dig bättre.

Jag visste inte om att han ensam höll på att krossa hela Forumet. Så om man ska se på det ur den synvinkeln - antingen Caine eller också inget Flashback överhuvudtaget - så blir det nog flashback.

Jag har i övrigt inte insinuerat att jag ska lämna forumet, så varför du skrev de sista meningarna övergår mitt förstånd. Edit: men möjligen är det pga den apokalyptiska rubriken. Okej, nevermind.

Gott, inga fler frågor.
Citera
2006-04-23, 23:26
Medlem
Din Morsas avatar
Äsch, sånt här går i vågor. Troll och rättshaverister är dessvärre en oundviklig del av att driva ett forum. Och folk kommer och går. Så banna på bara... fast det är klart, en del gamla troll blir man nästan nostalgisk när man tänker tillbaka på

Fast jag slipper ju å andra sidan slitet med att moderera möget så för mig är det ju enkelt att sitta och önska tillbaka nuxvomica

Jag tycker faktiskt att forumet känns rätt schysst i sin nuvarande utformning. Fast det är klart, just på sistone har det väl trollats lite väl mycket i de forum jag oftast besöker, men mekanismerna för att hantera det finns ju, och det är bara att vara flitigare med "Report-post" knappen om man stör sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in