2006-04-21, 11:05
Medlem
Nirps avatar
Nu är det så att jag har varit hyfsat värdelös i gymnasiet och inte har fullständigt gymnasiebetyg (2050p av 2500p), kan jag söka in på univsersitet på mitt högskoleprov ändå, eller behöver jag fixa mina 2500p innan jag söker till högre utbildningar?

Jag vet att jag behöver plugga åtminstone ett par ämnen för att få behörighet, men jag har aldrig fått det klart för mig om jag behöver alla poängen för att få det.
Citera
2006-04-21, 11:19
Medlem
Deannas avatar
Grundläggande behörighet är 90% godkända betyg.. Du behöver alltså fixa ett par kurser till..
Citera
2006-04-21, 11:20
Medlem
d0lfs avatar
Nej du har inte behörighet till högskoleutbildning (annat än specialutformade utbildningar). Du behöver inte ha 2500poäng men dock godkänt i 90% av dem, vilket betyder att du behöver 2250poäng för att bli behörig.

Lycka till.
Citera
2006-04-21, 11:30
Medlem
Nirps avatar
Okej, då blir det lite pluggande till då. Är väl bara rätt åt mig för att jag inte skött skolan
Citera
2006-04-22, 19:49
Medlem
Behöver man inte 2350poäng för att vara behörig? Det har de Syo jag snackat med sagt iaf, och då räknas idrott och estetiskt verksamhet bort
Citera
2006-04-23, 16:05
Medlem
Twisted_minds avatar
En annan fråga då. Räknas bara 2250 pts av totalen när man söker in annars då? Eller gäller 2500 pts för oss andra iaf
Citera
2006-04-23, 16:37
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little T
Behöver man inte 2350poäng för att vara behörig? Det har de Syo jag snackat med sagt iaf, och då räknas idrott och estetiskt verksamhet bort

Estetisk verksamhet räknas väl in, men Idrott räknas endast in om det höjer snittet.. I alla fall gjorde det det då jag sökte.

Citat:
Ursprungligen postat av Twisted_mind
En annan fråga då. Räknas bara 2250 pts av totalen när man söker in annars då? Eller gäller 2500 pts för oss andra iaf

Totalen bör ju räknas in, alltså 2500 p., men då sätts IG som 0?
Citera
2006-04-23, 23:21
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Nej, ett IG betyder 0 i snittet, poängen för kursen räknas fortfarande in i betyget. Man räknar (antal kurspoäng x betygpoäng*)/slutpoängen*. Man kan ha IG i alla kurser och ändå ta 2500 poäng. Poängavdrag görs bara om man har sträck i en kurs.

* betygpoäng
IG = 0
G = 10
VG = 15
MVG = 20

* slutpoäng
2500 (är inte säker, kanske kan räkna bort idrott)
Citera
2006-04-24, 00:12
Medlem
Grundläggande behörighet.

Slutbetyg från ett nationellt program eller specialutformat program i gymnasieskolan med lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program
https://www.studera.nu

Att ändå ha "tagit" poäng med betyg IG funkar alltså inte. Det går ju även att göra prövning i kurser, och på så sätt slippa läsa ett halvår i en kurs där exempelvis en utelämnad inlämningsuppgift bidrog till IG.

Jag har också en fråga. Är det möjligt att ersätta vissa kurser med något annat? ifall jag har ett IG men läser kurser på eftergymnasial nivå, så trada ett ämne som inte är ett kärnämne mot något annat.
Citera
2006-04-24, 16:21
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzifer
Grundläggande behörighet.

Slutbetyg från ett nationellt program eller specialutformat program i gymnasieskolan med lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program
https://www.studera.nu

Att ändå ha "tagit" poäng med betyg IG funkar alltså inte. Det går ju även att göra prövning i kurser, och på så sätt slippa läsa ett halvår i en kurs där exempelvis en utelämnad inlämningsuppgift bidrog till IG.

Jag har också en fråga. Är det möjligt att ersätta vissa kurser med något annat? ifall jag har ett IG men läser kurser på eftergymnasial nivå, så trada ett ämne som inte är ett kärnämne mot något annat.
Ja, behörighet kräver naturligtvis också godkänt i de kurser som krävs för att söka en viss utbildning/kurs. Ville bara påpeka just vad som gäller för poängen på gymnasienivå.

Kärnämnen kan man såvitt jag vet inte klara sig utan för att ha fullgod behörighet, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in