Citat:
Ursprungligen postat av Higgs
Jag lser ekonomi p SU och r p vg mot en kandidat och troligen en magisterexamen efter det. Detta smller vl inte s hgt, speciellt nr jag inte har toppbetyg p kurserna, s jag funderar p att komplettera med ytterligare ngra kurser eller kanske en hel utbildning.
Jag har tidigare jobbat i ca 5 r p ett hyffsat kvalificerat datajobb men har ingen akademisk utbildning i mnet utan endast referenser. En id kanske skulle vara att lsa antingen Systemvetenskap (p SU) eller Hgskoleingengr i data (KTH/Kista).
Hur skiljer sig dessa utbildningar? Jag tycker det knns som om hgskoleingengr r lite vassare tekniskt och att systemvetenskap kanske innehller lite vl mycket "flum", speciellt om man redan har goda datakunskaper.
En annan fundering jag har r att lsa Juristlinjen p SU istllet. r det en vrdefull utbildning att komplettera eknomin med ven om man inte har hgsta betyg rakt igenom och inte fr eller vill sitta ting i typ Boden i 2 r?
Inte fr att jag planerar att sla om jag brjar en linje men den totala betygshetsen som mnga har p juristlinjen knns inte direkt s lockande.
Ber om urskt fr ett rrigt inlgg men det skulle vara mycket uppskattat med lite kommentarer om de utbildningsomrden jag nmner samt eventuellt andra alternativ (i Stockholm) som kan vara intressanta.
Tja!
Jag lser just det som du beskriver hr ovan. r snart klar med mitt fjrde r av studier, varvid jag hunnit med 2.5 r data p dsv samt 1.5 r p fek'en. Skriver frvrigt c-uppsats nu p finansinriktningen. Till hsten blir det d-uppsats p dsv (tack gode gud fr att de tillter d-uppsats direkt utan att behva gra en c-uppsats frst vilket fek'en krver), sen blir det en d-uppsats p fek'en till vren nsta r samt en avlutande grundkurs i nationalekonomi. Om jag orkar ska jag ven ta jk'en vid tillflle..
Summa sumarum har jag d tv stycken magistersexamina i fretagsekonomi med finansinriktning och data- och systemvetenskap med skerhetsinriktning.
Adderat d mina sex rs tidigare jobberfarenheter frn databranschen dr jag jobbat som konsult med framfrallt affrskritiska system och hgtillgnglighetskluster i finansbranschen, s borde jag st vl rustad d det r dags att fly landet om ett par r..
Rid.