2006-04-20, 21:01
Medlem
Hej!
Jag har precis börjat med Atenolol (beta-blockare) mot rampfeber och undrar lite på hur farligt det är vid vissa aktiviteter, så som fysisk ansträngning, alkohol osv.? Någon som vet? Fick nämligen väldigt ont i hjärtat senast jag hade orientering och hade tagit Atenolol några timmar tidigare, kan det ha berott på medicinen eller att jag inte har idrottat på nästan ett halvår?
Citera
2006-04-21, 11:48
Medlem
Bixos avatar
När skall läkemedlet inte användas?
Atenolol NM Pharma skall inte användas vid obehandlad sviktande hjärtfunktion, allvarliga störningar i hjärtats retledningssystem (hjärtblock), vissa fall av långsam hjärtrytm eller svåra cirkulationsrubbningar. Skall inte heller användas vid en speciell sorts tumör i binjuremärgen (feokromocytom) eller om du är överkänslig (allergisk) mot något av innehållsämnena i Atenolol NM Pharma.

Att tänka på innan och när läkemedlet används
Om du har astma eller svåra andningsbesvär av annan orsak, okontrollerad eller svårbehandlad diabetes, fönstertittarsjuka (claudicatio intermittens), cirkulationsrubbningar, starkt nedsatt njurfunktion, viss typ av kärlkramp i hjärtat (Printzmetal´s angina) eller andra hjärtbesvär bör du rådgöra med läkare innan behandling med Atenolol NM Pharma påbörjas.

Om du skall genomgå en operation under narkos skall du informera läkaren om att du medicinerar med Atenolol NM Pharma eftersom man i vissa fall bör minska dosen Atenolol NM Pharma under några dagar innan operationen.

Graviditet
Risk finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med läkare före användning av Atenolol NM Pharma under graviditet.

Amning
Atenolol passerar över till modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Atenolol NM Pharma under amning.

Vad skall du undvika när du använder detta läkemedel?
Vissa medel mot epilepsi (fenobarbital), medicin mot högt blodtryck som innehåller klonidin, medicin mot högt blodtryck och/eller hjärtbesvär som innehåller diltiazem eller verapamil, hjärtmedicin som innehåller digitalis, vissa läkemedel mot oregelbunden hjärtverksamhet (så kallade klass I-antiarytmika och disopyramid), vissa läkemedel mot värk och feber, även receptfria (såsom ibuprofen), slemhinneavsvällande medel som innehåller fenylpropanolamin och vissa andra läkemedel kan påverka eller påverkas av behandlingen med Atenolol NM Pharma. Behandlande läkare behöver därför känna till annan samtidig medicinering.

Doseringsanvisning
Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för dig.

Högt blodtryck, vanlig dos är 2 tabletter a 25 mg eller 1 tablett àa 50 mg per dag.

Kärlkramp eller oregelbunden hjärtrytm, vanlig dos är 1-2 tabletter a 50 mg per dag.

Om behandlingen skall upphöra bör dosen sänkas långsamt under 7-10 dagar, speciellt om läkemedlet tas mot kärlkramp. Ändra dock aldrig själv på den dos som förskrivits.

Vad skall du göra om du tagit för stor dos?
Om du fått i dig för stor mängd läkemedel kontakta alltid läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel. 112).

Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?
Vanliga (förekommer hos fler än en patient av 100): Trötthet och muskelsvaghet som kan gå över efter en tids behandling. Kalla händer och fötter, långsam puls, diarré och illamående.

Mindre vanliga: Sömnstörningar.

Sällsynta (förekommer hos färre än en patient av 1000): Svettningar, brist på blodplättar vilket kan yttra sig som små blödningar i hud och slemhinnor, försämring av hjärtfunktionen, yrsel eller svimningar på grund av blodtrycksfall. Myrkrypningar. Mardrömmar, huvudvärk, depression, förvirring, hallucinationer eller störd verklighetsuppfattning. Muntorrhet (noggrann munhygien är därför viktigt), torra ögon och synstörningar, håravfall, hudutslag, försämring av psoriasis. Kramp i luftrören hos astmatiker.

Förvaring och hållbarhet
Förvaras oåtkomligt för barn.

Används före utgångsdatum som finns på förpackningen.

Av miljö- och säkerhetsskäl ska överbliven eller för gammal medicin från allmänheten lämnas till apotek för omhändertagande.

Senaste revision. 2004-12-30

Skriv ut T T
Citera
2006-04-21, 11:51
Medlem
Bixos avatar
Voltaire

By the way, vad säger Voltaire om svenskar och rampfeber
Citera
2010-07-06, 10:10
Medlem
Stormfires avatar
Fick Atenolol utskrivet pga migränhuvudvärk/spänningshuvudvärk, och har ätit det i två dagar nu. Jag känner mig praktiskt taget som en levande zombie.

I vanliga fall är jag full av energi, vill hela tiden göra någonting och har svårt att sitta still. Nu längtar jag till jag ska få sova, jag orkar knappt gå ut till joggingspåret, och idag när jag försökte jogga så ville jag bara lägga mig ner och sova efter några meter. FY F***N alltså. Hade hellre varit död än levt så här.

Orkar inte träna, orkar inte läsa böcker, tycker tiden går fruktansvärt långsamt, och en film känns som en evighet. Har en konstigt dimmig känsla i kroppen som jag kan tänka mig att vissa tycker om, men jag gillar inte riktigt den här down-känslan, den gör mig riktigt deprimerad och trött. Det känns verkligen som att någonting håller tillbaka hjärtat, fruktansvärt jobbigt.

Dosen ligger på 50mg, och det är tänkt att jag ska ta det i tre månader för att se hur det påverkar huvudvärken, men jag orkar verkligen inte med det. Ska det vara så här illa?

Tror jag lägger av skiten efter idag, skulle inte ens ta det här inför en redovisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in