Flashback bygger pepparkakshus!
2006-04-20, 18:19
Medlem
Tjenare,

Bor i Holland och det är en sak man saknar här nere mer än det mesta andra - lövbiff!

Vet att det är tunna skivor av innanlåret, men det är inte det enklaste att förklara här nere då det heter helt annorlunda på engelska, har annan benämning och dessutom få det till holländska är ännu svårare.

Är det någon som vet EXAKT vilken del av innanlåret (finns ju tydligen flera olika..) som man gör lövbiff av? Kanske någon har en teknisk beskrivning så att säga, typ fackmannamässigt språk för slaktare?

Rostbiff tas tydligen från samma del, men rostbiff är ju just det, rostad redan, så det blir inte samma sak...

Jävligt svårt detta, men all sorts hjälp skulle uppskattas!
Citera
2006-04-20, 18:42
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajare
Tjenare,

Bor i Holland och det är en sak man saknar här nere mer än det mesta andra - lövbiff!

Vet att det är tunna skivor av innanlåret, men det är inte det enklaste att förklara här nere då det heter helt annorlunda på engelska, har annan benämning och dessutom få det till holländska är ännu svårare.

Är det någon som vet EXAKT vilken del av innanlåret (finns ju tydligen flera olika..) som man gör lövbiff av? Kanske någon har en teknisk beskrivning så att säga, typ fackmannamässigt språk för slaktare?

Rostbiff tas tydligen från samma del, men rostbiff är ju just det, rostad redan, så det blir inte samma sak...

Ett litet tips: http://www.recepthjalpen.se/ingredients_list.php?ingrID=476

Dessutom så måste jag korrigera dig, eller mer rätt komplettera din världsbild. Den rostbiff som du pratar om är styckningsdelen rostbiff som stekts och sedan marinerats och som även i detta tillstånd kallas rostbiff. Men du kan även hitta icke tillredda köttbitar, råa bitar, som också är rostbiff.
Citera
2006-04-20, 18:55
Medlem
grens avatar
Nu ska vi klura ut det så att det blir lätt för dig

http://ordbok.lagom.nl/woord.cgi/sv?q=l%F6vbiff&l=sv

Aha!

På engelska heter det "minute steak".
Citera
2006-04-20, 19:00
Medlem
Citat:
Tjenare,

Jag skulle t ex föreslå "minute steak from top round steak". På Recepthjälpen förslås iaf att innanlår skulle heta "top round steak (äv. round steak, butterball steak, beef round)". Du kan kolla här också. Lite klurigt verkar det allt.

Du ska tydligen inte ha lövbiff från fransyskan som bör heta rump steak (piece).

Jag fattar dock inte din kommentar om rostbiffen, på svenska är rostbiff en köttdel. Lite förvirrande dock kan medges eftersom rostbiff (roast beef) också kan syfta på en tillagad köttbit, ofta grillad och skivad.

Anyway, hoppas att detta var till någon hjälp iaf.
Citera
2006-04-20, 20:56
Medlem
Tack alla för hjälpen!

Måste varit morsan som sagt galenskaper om rostbiffen då

För övrigt är biefstuk som ordboken säger att lövbiff heter på holländska väldigt långt ifrån vad lövbigg är. Biefstuk är bara ett stycke biff helt enkelt.
Citera
2006-04-20, 21:12
Medlem
grens avatar
Citat:
Tack alla för hjälpen!

Måste varit morsan som sagt galenskaper om rostbiffen då

För övrigt är biefstuk som ordboken säger att lövbiff heter på holländska väldigt långt ifrån vad lövbigg är. Biefstuk är bara ett stycke biff helt enkelt.

Jo... jag funderade själv på det. Biffstek låter det som.

Jag ska väl passa på att göra dig avundsjuk, genom att berätta att jag åt lövbiff idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in