2006-04-20, 00:01
Medlem
Morsning kamrater.

Sitter nu som en slagen hjlte och kokar ihop ngot fanstyg t min arbetsgivare, men r fr dligt plst om regler och reglementen - tnkte att det kanske fanns FBare som r bttre p sdant n jag

Jobbar p callcenter. Satt p ett uppdrag tidigare dr det kom ganska sm volymer samtal (men jag gillade arbetsuppgifterna, fick in jobb via andra kanaler n tfn). Dock fr sm volymer tyckte dom som visste, och det kan pvisas mha statistik frn arbetsgivarens sida. Jag blev den olycklige som tvngsfrflyttades till ett annat - helt vrdelst uppdrag med kasst schema och vrre arbetsuppgifter. Dock handlar bda uppdragen om samma sak, internetsupport. Skillnaden r att jag nu sitter p 1stline och pratar med kunderna, ist fr 2ndline som jag var p tidigare (t annat fretag) och pratade med ISPerna, aldrig ISPns kunder.

Jag var ledig mndag-tisdag, nr jag kom p jobbet imorse onsdag fick jag reda p att jag skulle vara p utbildning om fem minuter, jag hade ftt byta uppdrag.

Fr en arbetsgivare byta uppgifter t en anstlld s tvrt, utan frvarning? Jag har ju samma befattning som 'Agent' r ju garanterat det svar man fr av en chef, och jag jobbar t samma fretag dessutom - callcentret. Det r bara sysslan som agent som ndras. Men nd, det blir en ganska drastisk skillnad i arbetsuppgifter. Inte minst att msta prata i telefon med alla dessa idioter som borde frsvunnit ur genpoolen fr decennier sedan, om darwin ftt sga sitt. Det var inte fallet p mitt tidigare uppdrag.

Jag inser att jag troligen inte lr f komma tillbaks till mitt gamla uppdrag, jag r helt enkelt s enkelsinning att jag vill stta kppar i hjulet fr min arbetsgivare. S mnga som mjligt. Var r ni, rttshaverister som kan hjlpa mig med min motattack mot den barbariska verheten? Vad kan man (med saklig grund och grna med std i diverse regelverk) kontra med?

Edit fr att klargra och rttstava.
Citera
2006-04-20, 00:04
Medlem
Heinzes avatar
Ls ditt anstllningskontrakt, dr str det frmodligen att du r anstlld fr att tala i telefon.

Som du sjlv skrev s r du anstlld av Callcentret fr att hjlpa deras kunder, vilka du hjlper har du inte s mkt att sga till om.

Nr det gller ditt schema dremot s finns det regler som styr detta. Om jag inte minns helt fel s mste arbetsgivaren ge en frvarning tv veckor innan om ditt schema byts. Kan ha fel hr dock.

Om du inte trivs s r det vl bara att ska nytt jobb, vad r problemet?
Citera
2006-04-20, 00:04
Bannlyst
Skicka en jiffypse bajs hem till Din chef.

// Roger P.
Citera
2006-04-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Nr det gller ditt schema dremot s finns det regler som styr detta. Om jag inte minns helt fel s mste arbetsgivaren ge en frvarning tv veckor innan om ditt schema byts. Kan ha fel hr dock.

Om du inte trivs s r det vl bara att ska nytt jobb, vad r problemet?

Jo schemat kommer jag att ha kvar i tv veckor, den kollen har jag. Klen trst dock.

Letar nytt jobb med ljus och lykta, tro mig. Men i en stad p 36000 invnare och nd rtt bra arbetslshet r det inte gjort p en pisskvart att skaffa ngot nytt. Och bttre ett kasst jobb n inget jobb - s jag stannar s lnge jag mste.
Citera
2006-04-20, 00:25
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nradg
Jo schemat kommer jag att ha kvar i tv veckor, den kollen har jag. Klen trst dock.

Letar nytt jobb med ljus och lykta, tro mig. Men i en stad p 36000 invnare och nd rtt bra arbetslshet r det inte gjort p en pisskvart att skaffa ngot nytt. Och bttre ett kasst jobb n inget jobb - s jag stannar s lnge jag mste.

Sjlvklart ska du inte sga upp dig men stanna inte kvar dr utan sk nya jobb under tiden.

Beroende p hur bra din chef r, frklara att du kan ju antingen jobba med dina gamla uppdrag och gra ett bra jobb dr eller jobba omotiverad med det nya uppdraget, deras val. Chefen fr nu tv val, antingen har han en omotiverad anstlld eller s plockar han tillbaka dig till ditt gamla uppdrag dr du trivs bttre. Du lr dock inte ligga s jkla bra till vid nsta lnefrhandling.
Citera
2006-04-20, 00:25
Medlem
Heinzes avatar
Dubbel.
Citera
2006-04-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Sjlvklart ska du inte sga upp dig men stanna inte kvar dr utan sk nya jobb under tiden.

Beroende p hur bra din chef r, frklara att du kan ju antingen jobba med dina gamla uppdrag och gra ett bra jobb dr eller jobba omotiverad med det nya uppdraget, deras val. Chefen fr nu tv val, antingen har han en omotiverad anstlld eller s plockar han tillbaka dig till ditt gamla uppdrag dr du trivs bttre. Du lr dock inte ligga s jkla bra till vid nsta lnefrhandling.

Provade faktiskt att resonera sakligt med en av cheferna nr dom kom p i frra veckan att jag skulle svara p sk overflow (samtal kopplas till mig om alla agenter p ett uppdrag r upptagna) frn ett mindre uppdrag. Min enda uppgift var att ta namn och tfnnummer fr att ngon skulle ringa upp 'nr de hade tid'. Fanns ingen telefonk med fungerande talsvar, av ngon anledning. Alla andra uppdrag p fretaget har det.

Jag tyckte det luktade enbart statistikmygel och mycket dligt gjort mot kunden, eftersom kunden varken kunde f vlja att stllas i k till en ledig handlggare, eller f veta nr vi ringer upp. Eftersom om jag tar namn och tfn, skickar via mail till handlggarna, s gr ett inkommande samtal fre till dem - och det kan ta timmar innan kunden blir uppringd. Vad hnder? Dom ringer igen, hamnar hos mig igen, och jag kan bara sga att vi ringer nr vi har tid.

Bra kundservice? Nej. Jag uttryckte mig tydligt att jag tyckte det var respektlst mot fretagets kunder, och att jag inte kan st fr hur jag tvingades behandla fretagets kunder. (Fr vrigt allts ett fretag som jag inte har en minut utbildning emot och inte vet ett dyft om)..

Dock fll samtliga mina frsk att fra en saklig argumentation p chefens 'men nu har jag gjort den hr bedmningen'.

Kndes ungefr som att dressera en sna att sl frivolter S motivationsracet lr inte leda ngon vart tyvrr, dom vet vad jag tycker om bytet redan ocks.
Citera
2006-04-20, 00:52
Bannlyst
kavalen

Citat:
Morsning kamrater.

Sitter nu som en slagen hjlte och kokar ihop ngot fanstyg t min arbetsgivare, men r fr dligt plst om regler och reglementen - tnkte att det kanske fanns FBare som r bttre p sdant n jag

Jobbar p callcenter. Satt p ett uppdrag tidigare dr det kom ganska sm volymer samtal (men jag gillade arbetsuppgifterna, fick in jobb via andra kanaler n tfn). Dock fr sm volymer tyckte dom som visste, och det kan pvisas mha statistik frn arbetsgivarens sida. Jag blev den olycklige som tvngsfrflyttades till ett annat - helt vrdelst uppdrag med kasst schema och vrre arbetsuppgifter. Dock handlar bda uppdragen om samma sak, internetsupport. Skillnaden r att jag nu sitter p 1stline och pratar med kunderna, ist fr 2ndline som jag var p tidigare (t annat fretag) och pratade med ISPerna, aldrig ISPns kunder.

Jag var ledig mndag-tisdag, nr jag kom p jobbet imorse onsdag fick jag reda p att jag skulle vara p utbildning om fem minuter, jag hade ftt byta uppdrag.

Fr en arbetsgivare byta uppgifter t en anstlld s tvrt, utan frvarning? Jag har ju samma befattning som 'Agent' r ju garanterat det svar man fr av en chef, och jag jobbar t samma fretag dessutom - callcentret. Det r bara sysslan som agent som ndras. Men nd, det blir en ganska drastisk skillnad i arbetsuppgifter. Inte minst att msta prata i telefon med alla dessa idioter som borde frsvunnit ur genpoolen fr decennier sedan, om darwin ftt sga sitt. Det var inte fallet p mitt tidigare uppdrag.

Jag inser att jag troligen inte lr f komma tillbaks till mitt gamla uppdrag, jag r helt enkelt s enkelsinning att jag vill stta kppar i hjulet fr min arbetsgivare. S mnga som mjligt. Var r ni, rttshaverister som kan hjlpa mig med min motattack mot den barbariska verheten? Vad kan man (med saklig grund och grna med std i diverse regelverk) kontra med?

Edit fr att klargra och rttstava.

Jag satt ocks p ett Callcenter frut, Callcentret var Transcom ute i kungsr, satt p ett fretag som hette Optimal Telecom och det var rent utsagt kassa arbetstider, det var ett rullande chema och jag var anstlld av ett bemanningsfretag och tjnade 87,70 i timmen, en jvla kass ln + att OB tillgget dem dagar man jobbade frn 12.15 - 21.00 var s jvla sketet, men vrsta passen var nd 10.15 - 19.15, man brjade lite senare men han nd inte gr as mycket p morgonen + att nr man kom hem p kvllen hann man ingenting d heller, det var bara 8.15 - 16.45 passet som var bra.

Aja skitsamma, kul var det iaf nd inte att sitta dr och ta 90 samtal om dagen, bli mordhotad ngra gnger vilket jag blev + dem dliga rasterna tv p 15min och en lunchrast p 40, hela detta scenario gjorde att jag helt sonika bara sa upp mig frn jobbet, jag ngrar inte en enda sekund att jag sa upp mig frn det jobbet d det r ngot av det vrsta jag varit med om. Tidigare stod jag i en klockaffr men garen slde, men jag kan bara sga att vi hade s jkla trevligt och bra dr, flexibla arbetstider och inte s jttemycket kunder, synd bara att han gick i pension och la ner butiken.

Jag gjorde det mest frdelaktiga fr mig sjlv nr jag sa upp mig men nr jag tnker efter lite vad jag hade gjort idag s hade jag inte alls sagt upp mig, jag hade dragit ner rejlt p tempot tagit lite kafferaster nr jag hade knnt fr det och allmnt bara sla, iom att jag sa upp mig sjlvmant s fick jag karens p A-Kassan vilket inte blivit fallet om jag hade brjat sla och dem tvingats sga upp mig, jag ville att dem skulle sga upp mig men dem vgrade, jag jobbade bra s dem hade ingen anledning till det, ville bara bertta lite om min historia, men hade det varit i dagarna s hade jag brjat sla rejlt tagit ngot samtal lite d och d, tillslut skulle dem ha frgat om jag inte mdde bra eller liknande och frmodligen hade dem senare sagt upp mig, undrar bara varfr jag inte gjorde det!
Citera
2006-04-20, 01:00
Medlem
Ok, vi har nyss inkommit till Tradimuskoncernen, men p den historian verkade det bara vara ungefr namnet som skiljer. Samma kassa ln, samma vrdelsa arbetstider och samma idioter till kunder som i 90% av fallen skller ut ngon stackare p supporten fr sin egen inkompetens.

Vad r det med teknik som gr folk s dumma?
Citera
2006-04-20, 01:07
Bannlyst
kavalen

Citat:
Ok, vi har nyss inkommit till Tradimuskoncernen, men p den historian verkade det bara vara ungefr namnet som skiljer. Samma kassa ln, samma vrdelsa arbetstider och samma idioter till kunder som i 90% av fallen skller ut ngon stackare p supporten fr sin egen inkompetens.

Vad r det med teknik som gr folk s dumma?

Vet ej, dem skulle ha hjlp med rstbrevldor och allt mjligt, mnga ville ha telefonab ocks, grejen var den att man skulel gra en massa olika saker, och vissa dagar var det enbart felanm, personligen s har jag nstan aldrig ringt en enda kundtjnst s jag kan inte frst att folk ringer som gamar, det r egentligen ett skitjobb dr folk brukar vara i en vergngsperiod, du skulle egentligen inte gra ngot fel om du brjar ssa osv eller sger att du isf vill bli uppsagd om du tycker det r trkigt och ostimulerande, fr jobbet r verkligen inte stimulerande, jag kommer aldrig mer att sitta p ett snt jobb ens om ngon satte pistol mot skallen p mig, d r det bara pull the trigger.
Citera
2006-04-21, 12:56
Medlem
Jag vill bara flika in ngra allmnna kommentarer angende supporter, vilket ni ju verkar jobba med.

Vad dlig ln, nstan 90 kr/timmen + OB fr ett jobb helt utan utbildning.

Min erfarenhet r dessutom att man inte behver vara srskilt duktig p sin produkt, bara man kan det mest basic s r det lugnt.

Har frskt f nt vettigt ur supporter, bl.a. bilprovningens och min bredbandsleverantrs nu i dagarna.

Efter lnga telefonker flera gnger s har jag inte ftt ett vettigt svar av ngon.
Det vrsta var tjejen p bilprovningen som inte visste ifall jag kunde regbesikta samtidigt som jag ombesiktade...svaret jag fick var helt enkelt "det var en klurig frga"

Nej nu har jag ventilerat min ilska!!

Till topic. Frsk in i det sista att resonera med chefen om att du skulle jobba bttre p det gamla uppdraget, funkar inte det s har du nog bara att acceptera din sits.
Citera
2006-04-28, 15:05
Bannlyst
kavalen

Citat:
Ursprungligen postat av trebby
Jag vill bara flika in ngra allmnna kommentarer angende supporter, vilket ni ju verkar jobba med.

Vad dlig ln, nstan 90 kr/timmen + OB fr ett jobb helt utan utbildning.

Min erfarenhet r dessutom att man inte behver vara srskilt duktig p sin produkt, bara man kan det mest basic s r det lugnt.

Har frskt f nt vettigt ur supporter, bl.a. bilprovningens och min bredbandsleverantrs nu i dagarna.

Efter lnga telefonker flera gnger s har jag inte ftt ett vettigt svar av ngon.
Det vrsta var tjejen p bilprovningen som inte visste ifall jag kunde regbesikta samtidigt som jag ombesiktade...svaret jag fick var helt enkelt "det var en klurig frga"

Nej nu har jag ventilerat min ilska!!

Till topic. Frsk in i det sista att resonera med chefen om att du skulle jobba bttre p det gamla uppdraget, funkar inte det s har du nog bara att acceptera din sits.

Anledningen till att du inte fr ett vettigt svar r just pga att det r lnga telefonker + att tjejen (den anstllde ifrga) mste ta ett visst antal samtal per dag fr att f bra statistik, om dem skulle plcoka bort dessa krav s skulle dem flesta kunna ge betydligt bttre support utan att knna press p sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in