2006-04-19, 13:25
Medlem
8222s avatar
Nu är jag så jävla nedslagen och förstörd så det inte är sant.

Efter att ha kompliterat ansökan om bidrag från alfakassan (på studerandevillkoret) med mitt examensbevis (efter 12 veckors väntan på att få det från högskolan) så fick jag efter ca 4 veckor avslag med motiveringen att jag inte uppfyllde huvudregeln eller alternativregeln (den om man studerat). VARFÖR jag inte gjorde det står inte.

Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen förra hösten. Precis när jag skulle söka alfakassa efter de obligatoriska 90 dagarna fick jag ett tillfälligt jobb som varade ca 1,5 månad. Då hade det hunnit komma hem kassakort osv och blanketter för att intyg att jag studerat klart osv.

Enligt mig så uppfyller jag studerandevillkoren = jag har avslutat min utbildning på minst ett år (som det står enligt 18 § ALF som de hänvisar till) samt att jag har sökt arbeten genom ams i minst 90 kalenderdagar (som också står i samma paragraf).

Varför avslår de då min ansökan?
Citera
2006-04-19, 16:38
Medlem
Martinsons avatar
Känns som du måste lämna in ett arbetsgivarintyg också? De fick jag göra när jag skulle ansöka om Alfakassa. (Har extrajobb och stämplar de dagar jag inte jobbar)

Eller så har du missat att skicka in papperna inom tids angivelsen?
Citera
2006-04-19, 19:52
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Nu är jag så jävla nedslagen och förstörd så det inte är sant.

Efter att ha kompliterat ansökan om bidrag från alfakassan (på studerandevillkoret) med mitt examensbevis (efter 12 veckors väntan på att få det från högskolan) så fick jag efter ca 4 veckor avslag med motiveringen att jag inte uppfyllde huvudregeln eller alternativregeln (den om man studerat). VARFÖR jag inte gjorde det står inte.

Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen förra hösten. Precis när jag skulle söka alfakassa efter de obligatoriska 90 dagarna fick jag ett tillfälligt jobb som varade ca 1,5 månad. Då hade det hunnit komma hem kassakort osv och blanketter för att intyg att jag studerat klart osv.

Enligt mig så uppfyller jag studerandevillkoren = jag har avslutat min utbildning på minst ett år (som det står enligt 18 § ALF som de hänvisar till) samt att jag har sökt arbeten genom ams i minst 90 kalenderdagar (som också står i samma paragraf).

Varför avslår de då min ansökan?

Även om det inte står något i beskedet du fått så utgår jag från att du kontaktat dem för ett besked?
Citera
2006-04-19, 21:35
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Även om det inte står något i beskedet du fått så utgår jag från att du kontaktat dem för ett besked?

Imorgon, ty posten kom 13, och alfakassans telefontid är mellan 9-12
Ville skriva av mig lite och samtidigt höra om det kanske var nåt jag hade missat. Det är så jävla bittert, jag var så bombsäker på att jag skulle få pengar inom en snar framtid och så blev det såhär

@Martinson
Ett arbetsgivarintyg är kanske det som behövs? Det är ju faktiskt inte helt omöjligt, men varför skriver de inte nåt om det med en gång kan man undra...
Ska ringa alfakassan imorrn + kontakta min dåvarande arbetsgivare.
Citera
2006-04-19, 22:10
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Imorgon, ty posten kom 13, och alfakassans telefontid är mellan 9-12
Ville skriva av mig lite och samtidigt höra om det kanske var nåt jag hade missat. Det är så jävla bittert, jag var så bombsäker på att jag skulle få pengar inom en snar framtid och så blev det såhär

@Martinson
Ett arbetsgivarintyg är kanske det som behövs? Det är ju faktiskt inte helt omöjligt, men varför skriver de inte nåt om det med en gång kan man undra...
Ska ringa alfakassan imorrn + kontakta min dåvarande arbetsgivare.

Kan mycket väl vara arbetsgivarintyget som "knölar". När jag skulle anmäla mig som arbetslös en gång i tiden så var det ett jäkla skickande av intyg innan de var nöjda. Ena gången så var det korrekt ifyllt, nästa gång så skulle det preciseras mer, nästa gång så en längre tid än vad jag trott redovisas osv osv.....
Citera
2006-04-19, 22:28
Medlem
enslavements avatar
Om du tänker ställa frågor till dem kan du vänta sig förbannat dåliga svar....
Speciellt om du ställer frågor genom deras hemsida

Själv la jag ner frågor och ansökningar och fixade jobb iställe

Men man bör vell fixa in sig endå skulle ja tro....speciellt nu när jag har jobb
Citera
2006-04-19, 23:10
Medlem
Darwins avatar
Det kan inte vara så att de inte vill aceptera studerandevilkoret för att du har jobbat någon månad efter studierna?

Att försöka förstå nyttan eller logiken i a-kassans regler är för övrigt som att kliva ner i huvudet på en scitzofren tattare... jag tror inte ens att de själva har koll på reglerna, utan snarare att de singlar slant om huruvida de ska bevilja eller avslå en ansökan.
Citera
2006-04-20, 11:46
Medlem
8222s avatar
Nu har jag ringt och tagit reda på orsaken...
Det var så att mitt examensbevis är utfärdat i mitten av mars i år, och då räknar alfakassan de 90 dagarna from DET datumet! :thumbsdow
Då har de inte tagit hänsyn till att jag egentligen varit klar med studierna från november förra året, och att det har tagit över 3 månader from att jag skickat in ansökan om examensbevis tills det jag fick det.
Så nu ska jag bara fixa fram bevis (mail duger väl inte?) att skolan har mottagit min ansökan i början av december, och kräva att de 90 dagarna ska räknas därifrån eftersom "inga ytterligare studieinsatser har krävts" (<-- magisk mening enligt tjejen jag talade med på telefon ) och skicka in och överklaga. Synd bara att överklagningstiden var 6 veckor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in