[quote=Tonetto]Sitter hemmavid, har hög feber och saknar läroboken och har en uppgift som ska va inlämnad imon.

Har hittat en del grejer men skulle bara se vad det väcker för tankar hos er.
"1. Räkna upp pliktetikens (regeletikens) problem och förklara vad de innebär. 
Det ar val att avgora om vilka regler som ar perfekta och operfekta, alltsa moraliska och omoraliska. 
1.1 Vilket är det största problemet med Kants kategoriska imperativ enligt dig? Varför? Visa i ett exempel. 
Det klassiska exemplet ar ju om man gommer sin kompis A i sin kallare for en mordare B. Mordare B kommer hem till dig och fragar om A finns i huset. Enligt Kant far man inte ljuga sa B mordar A.
Sen ett problem som jag ser sjalv ar tex om jag har lovat nanting till nan men for att kunna halla mitt lofte maste jag ljuga for en annan. Hur ska jag bete mig i en sadan situation? Ska jag ljuga for en annan for att kunna halla mitt forsta lofte eller ska jag inte ljuga och darmed bryta mitt lofte. Prioriteringsproblem.
Sen att till problem ar att en handling kan beskrivas i flera olika maxim, vilket ar det korrekta?
Men seriost, alla dina fragor ar ganska kanda och det finns hur mycket material som helst ute pa internet om det. Kanske bast att soka pa engelska for flest resultat.
* Kant and the Categorical Imperative
* Perfect duties vs imperfect duties.
* Consequentialism
* Utilitarianism
Google ar din van.