• 4
  • 5
2006-05-07, 02:04
Medlem
Döds-straff kan jag känna att pedofiler osv som förstört folks
liv borde få genomgå, men då är vi lika dåliga själva, plus
att det blir den lätta utvägen för personen i fråga...

Men min åsikt är att det finns inget som helst
i världen som ger DIG rätt att ta någon annans liv...

(Nu är det en annan sak om man dödar nån av misstag, vilket faktigst kan inträffa)
Citera
2006-05-07, 09:51
Medlem
Citat:
De kristna konservativa i USA får försvara sina egna åsikter.

Jovisst är det så, det blev bara så att jag förde ett resonemang med mig själv runt fråga och drogs med lite i det. Brukar göra så ibland.
Lite synd att det inte hänger någon kristen konservativ amerikan här som kunde hakat på.

Citat:
Jag menar att om man hävdar att allt som är fel för enskilda människor är fel för staten så kan inte staten straffa några brott alls, det var det jag menade. Öga för öga, tand för tand gäller det judiska folket och inte kristna för övrigt. (Även om vissa som kallar sig kristna inte verkar förstå det)

Jo, men man kan ju tolka ditt tidigare resonemang som ett öga för öga, tand för tand resonemang. Det om att man i konsekvensens namn skulle fördöma om staten frihetsberövade kidnappare osv.

Men visst kan staten straffa människor som gjort brott även om den har samma begränsningar som vanliga människor, om vanliga människor skulle få straffa brott dvs. Men det skulle ju inte funka för fem öre.

Citat:
0K, då vet jag. Jag anser mig i första hand vara avsiktsetiker.

Det måste ju vara en sund blandning, är man ren konsekvenetiker är det ju lika illa att råka köra ihjäl någon som att mörda någon, medan det rent avsiktsetiskt går att hävda att varje handling är god, om man hävdar att avsikten var god.
T.ex. kan man ju hävda att Hitler verkligen ansåg att alla icke-arier var onda, och att han behövde skydda den ariska rasen mot dem.
Nu tror inte jag han tänkte så, men det går ju att hävda det.

Citat:
Jag anser att resonemanget i varje fall håller eftersom statens avsikt med att döda någon väsentligt skiljer sig från brottslingens, men det kanske är en annan historia.

Jovisst, rent avsiktsetiskt håller det ju. Men om det är oskyldiga man vill skydda är enda sättet att argumentera för något straff, rent konsekvensetiskt, att de positiva konsekvenserna överväger de negativa, dvs att antalet oskyldiga straffade, inte överstiger antalet oskyldiga som blir skyddade genom att de skyldiga blir straffade, och andraavskräckta från samma handling. Sen är ju frågan också vilket människovärde man tillskriver en mördare.

Men det känns som de flesta som förespråkar dödstraff känner ett hämndbegär, något som är fullt naturligt, men som inte hör hemma i rättsystemet.
Citera
2006-05-10, 08:20
Medlem
Samhället idag har inga större problem att döda djur, men varför är det fel att döda ett djur i en människokropp?
Citera
2006-05-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avansa
Samhället idag har inga större problem att döda djur, men varför är det fel att döda ett djur i en människokropp?

För att vi tänker speciocentriskt. Det är väl ganska logiskt.
Citera
2006-05-15, 19:35
Medlem
DjinQuijotas avatar
Det är aldrig rätt att döda. Man dödar ändå bara en kropp, aldrig själen. Det är inte upp till människorna att dömma varandra.

Men, alla kan göra misstag.
Citera
2006-05-15, 19:39
Bannlyst
Jag tycker det borde finnas typer som dom i Boondock Saints.
Dom rensar upp skiten i varje stad.
Snabbt och enkelt, och problemet är borta ur världen.

Borde finnas fler hitman som gör skitjobbet.
Citera
2006-05-16, 00:00
Medlem
Bakhåll är mord, och mord är kul.

Jag anser att ett mord är rätt om det ger glädje för utövaren.
Citera
2006-05-22, 16:43
Medlem
Zedlines avatar
beror

det finns vissa fall när jag tycker det är rätt att döda o det e om nån blir våltagen ska förbrytaren hängas högt
lr om nån e en mördare

sen så finns det ju olyckor med så det kan bli deffust om nån e en möradre lr om det var en olycka (men det löser väll en utredning)
Citera
2006-05-22, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjinQuijota
Det är aldrig rätt att döda.

för djur är det inte fel att döda. och många människor är nästan bara djur. det är fel att döda oskyldiga, men om man dödar onda människor är det inte lika fel. man får döda såna som hitler, om man inte finner nån bättre väg.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in