2006-04-17, 13:51
Medlem
El_muchachos avatar
Började få ont i hjärtat, stickningar är väl det närmaste ord jag kan sätta på känslan, för några månader sen.

Kände oftast av det när jag låg i sängen. Och kunde pötsligt få ont, vilket va riktigt obehagligt. Blev värre om jag andades in, antagligen då det medförde tryck mot hjärtat just då. Så försökte att inte andas under de 10-15 sek. som det satt i. Va hos läkare för några veckor sedan då jag upplevde detta allt oftare, flera ggr/dag som mest. Tog blodprov (sänka) samt gjorde EKG. Men inga fel visade sig, förutom lite låg ämnesomsättning.

Detta tror jag beror på dålig kost, då jag levt på snabbmat under minst 6 mån. tid. Tror även det är pga kosten som jag upplevt mina problem. För har käkat bättre sen jag var hos läkaren. Och problemen har minskat. Har inte fått en "attack" på samma sätt som innan, men kan dock sticka till lite snabbt nån gång då och då. Käkar fortfarande snabbmat flera ggr. vecka, men inte dagligen som innan.

Är dock inte överviktig, BMI ligger på ca 20. Och har alltid haft hög ämnesomsättning.

Även om det blivit bättre så är jag fortf. lite orolig över vad det kan vara, är ju ändå hjärtat det handlar om.

Så tänkte höra om någon annan vart med om liknade, eller möjligen vet vad det kan handla om? Litar inte på dagens allmänläkare. Allt för ofta dom missar och gör feldiagnoser.

Så vänder mig hit istället

(Kärlkramp när man är 22 bast är väl inte troligt, eller?)
Citera
2006-04-17, 13:54
Medlem
Katarsiss avatar
Det låter inte som kärlkramp, som ju uppstår vid ansträngning, och också oftast syns vid ekg, men du är ju uppenbarligen fortfarande orolig.

Be läkaren att få göra ett arbetsprov.
Citera
2006-04-17, 14:02
Medlem
kyusss avatar
Stickningar i hjärtat kan vara en inflammation, men det yttrar sig också i hög feber och övrig värk.

Du är inte hypokondriker va?
Citera
2006-04-17, 18:20
Medlem
El_muchachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Stickningar i hjärtat kan vara en inflammation, men det yttrar sig också i hög feber och övrig värk.

Du är inte hypokondriker va?

Gnäller inte i onödan. Men när det handlar om något som hjärtat så klart man blir orolig. När det dessutom handlar om så lång tid.

Tycker det är dåligt av en utbildad läkare att bara säga att det inte är något att oroa sig över och att du kanske borde börja träna. Bara för att blodprov/ekg inte visar nåt. Borde väl finnas saker som inte man ser på blodprov/ekg...?

Det är ju uppenbarligen nåt som inte stämmer iom att jag känner det jag gör. Sen om det är allvarligt eller ej är en annan sak. Och det kan mkt väl bero på min dåliga kost det senaste året. Då problemen har minskat efter bättre kosthållning. Men jag vill ju fortf. veta vad det är som gör att jag får ont.

Kanske är för mkt begärt av en läkare, vad vet jag.

Ville bara höra här om någon kännt liknande och kanske fått reda på vad det handlar om.
Citera
2006-04-17, 18:33
Medlem
Jag tycker att du ska pröva på att käka en dos extra magnesium (typ 200-300mg i tablettform) varje dag. Jag hade lite väl mycket dubbelslag och även enstaka stickningar. Båda problemen försvann helt och hållet med ökat magnesiumintag. Vet att någon mer här på forumet var med om samma sak. Magnesium krävs för musklernas korrekta funktion och hjärtat är ju i högsta grad en muskel.
Citera
2006-04-17, 18:42
Medlem
Jag tror det är svårt att veta om det är hjärtat det handlar om. Antagligen handlar det om muskler. Man har ju en massa muskler. Om man t.ex har ont i ryggen, man spänner sig och får ont i musklerna ännu mer. Musklerna går ju från ryggraden till brösten. Då kan man tro att man har ont i hjärtat. Det sticker och kan göra mycket ont, ondast just då när man andas in.
Be någon kunnig läkare kolla dina muskler. Är bra även att kolla ryggraden, för om man har kotförskjutning, då kan det även göra ont i bröstet. Har själv haft detta problem några gånger.
Citera
2006-04-17, 18:48
Medlem
Kollade han inte ditt kolesterol? Lita aldrig på det läkarna säger. Man måste läsa på själv och tjata lite för att få ta dom prover man behöver.
Citera
2006-04-17, 18:49
Medlem
fbes avatar
Hjärtsmärta förvärras inte av djupandning.
Citera
2006-04-17, 22:34
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_muchacho
Gnäller inte i onödan. Men när det handlar om något som hjärtat så klart man blir orolig. När det dessutom handlar om så lång tid.
Jag är själv lite hypokondrisk och det var därför jag frågade

Har haft "hjärtfel" vid flera tillfällen och det har visat sig vara hjärnspöken varje gång...

Är du riktigt orolig, så gå till en riktig läkare (förutsatt att det var vårdcentralen du besökte sist).
Citera
2006-04-18, 03:03
Medlem
El_muchachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
gå till en riktig läkare (förutsatt att det var vårdcentralen du besökte sist).

Lite den känslan man får tycker jag, tragiskt men sant.
Citera
2006-04-18, 03:05
Medlem
Lucifiras avatar
Gas i magen

Jag har hört att när det sticker till i hjärtat eller i lungan så är det gas i magen.
Citera
2006-04-19, 13:38
Medlem
El_muchachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifira
Jag har hört att när det sticker till i hjärtat eller i lungan så är det gas i magen.

I det här fallet har din mor fel, lille vän...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in