2006-04-15, 22:13
Medlem
Fula Gubbens avatar
Som många säkert noterat så har många homosexuella män ett speciellt sätt att prata. Man kan höra kända bögar prata på detta vis, och det parodieras ibland i filmer och på TV, fastän sällan särskilt väl. Ett exempel just nu är Calle Norlén på "Rampfeber". Jag har även bögar i min bekantskapskrets som pratar på detta speciella vis.

Det är inte ett "feminint" sätt att prata (en vanlig missuppfattning), utan helt enkelt annorlunda, närmast låter det som man försöker låta lite fin i kanten. Bögar låter ofta slående lika varandra, det är som en sorts egen dialekt.

OBS att jag inte påstår att alla bögar pratar så (för det gör de inte), men när man hör någon prata på detta sätt, så är det alltid en fikus.

Varifrån kommer detta? Har dessa bögar alltid pratat så, eller lär de varandra? Fyller det någon särskild funktion? Är de medvetna om det själva? Har de blivit bögar därför att de pratar konstigt?

Endast seriösa svar, tack. Diskretion och renlighet en hederssak.

- F.G

PS undvik gärna PK-mupp-svar av typen "det finns ingen undersökning som tyder på detta". Spara sån dynga till DN Debatt.
Citera
2006-04-15, 22:21
Bannlyst
Jag har hört att det skulle vara en identifikations grej för bögarna i ett hetronormativt() samhälle.

Men jag vet inte.. Det borde inte finnas något större behov för det idag när var och varannan är homofil och stolt.

Förresten finns det någon känd, medial homofil som inte tala på homofilers vis?

Jag kan då inte komma på någon.
Citera
2006-04-15, 22:25
Medlem
SajberSunes avatar
Gardell kan väl anses representera dina karaktäristika. Ur ett lekmannamässigt perspektiv misstänker jag att könshormonsammansättningen är i viss obalans.

Men jag kan ha fel, kära du...
Citera
2006-04-15, 22:39
Medlem
ojvamysigts avatar
En kollega pratar "bögska" men har åtminstone inte än så länge klivit ur garderoben, utan har stadigt förhållande med en kvinna sen många år. Det kan ju självklart vara så att han kommer att få en finfin 40 årskris och kommer ut med buller och bång i samma veva, men än så länge finns inget som tyder på det förutom rösten.
Citera
2006-04-15, 22:45
Medlem
Bottenskraps avatar
Jag har också funderat på det här, och jag tror nog mest på förklaringen att det skulle vara någon sorts identifikationsgrej. Känner en som pratar så här, och det med råge, som visserligen är gift och har barn men frun har på fyllan beklagat sig över att han bara vill trycka den i röven på henne så nog fan är det inte helt hetero därinne.
Citera
2006-04-15, 22:55
Medlem
TigerKids avatar
Har också reflekterat kring det där...och tror så här:

Det är ju lite kvinnligt (även om inte rösten är ljus), på det sättet att det är mer vårdat och fiint. Om man skall generalisera så pratar väl kvinnor mer vårdat (än män med samma sociala bakgrund/ställning) och det är grabbigt att prata grovt- mer svordomar och slang.

På samma sätt som homosexuella män ofta är mer medvetna i sin klädstil, heminredning och kroppsvård, så kanske de också vårdar sitt språk mer och har en identitet i det?

Därför kan män med riktigt överklassigt uttal uppfattas som bögiga av norrländska skogsarbetare tex. Bögar med rötter på vischan/i arbetarklassen undanröjer ofta alla spår av detta i sin dialekt. Calle norlén kommer från Umeå har jag för mig (iofs akadimikerstad), men det norrländska hör man inte mkt av....
Citera
2006-04-15, 23:31
Medlem
Nedomanskys avatar
Alla deras abnorma anala aktiviteter gör att deras fisringar blir förslappade. Försök prata på ett normalt sätt samtidigt som du gör allt för att hålla tätt!!
Citera
2006-04-16, 03:47
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Har också reflekterat kring det där...och tror så här:

Det är ju lite kvinnligt (även om inte rösten är ljus), på det sättet att det är mer vårdat och fiint. Om man skall generalisera så pratar väl kvinnor mer vårdat (än män med samma sociala bakgrund/ställning) och det är grabbigt att prata grovt- mer svordomar och slang.

På samma sätt som homosexuella män ofta är mer medvetna i sin klädstil, heminredning och kroppsvård, så kanske de också vårdar sitt språk mer och har en identitet i det?

Därför kan män med riktigt överklassigt uttal uppfattas som bögiga av norrländska skogsarbetare tex. Bögar med rötter på vischan/i arbetarklassen undanröjer ofta alla spår av detta i sin dialekt. Calle norlén kommer från Umeå har jag för mig (iofs akadimikerstad), men det norrländska hör man inte mkt av....

Kanske de första homosexuella var överklassbrats och så trodde alla att det var så man skulle tala
Nä men allvarligt så var det väl inom överklassen det spreds först och både här och utomlands så talar man ju lite finare och låtsasfeminint, ungefär som man talade vid det franska hovet på "solkungens" tid, dvs 1700 talet
Därmed inte sagt att kungen skulle varit homosexuell, han hade ju Madame Pompadours glädjeflickor att roa sig med eftersom de mer eller mindre bodde permanenet på slottet
Citera
2006-04-16, 13:12
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kanske de första homosexuella var överklassbrats och så trodde alla att det var så man skulle tala
Nä men allvarligt så var det väl inom överklassen det spreds först och både här och utomlands så talar man ju lite finare och låtsasfeminint,...

Ja, nu har vi nog "löst" mysteriet. (Ni som är tillräckligt gamla) tänk på 80-TV-talsserien "En förlorad värld", tänk brittisk internatskola, gods och gårdar, vita linnekostymer...

OT: Såg någon trailer föresten att En förlorad värld är tillbaka- minns ej om det var TV, el DVD..
Citera
2006-04-16, 13:22
Medlem
Meccans avatar
Bögar gör sig bara till när de snackar "bögska". Har frågat en del och sett det själv med folk som kommit ut ur garderoben. Tror de försöker härma tanter med sitt tal. Är väl någon identitetsgrej för många och kanske hormonfel för vissa andra. I vilket fall tror jag de flesta gör sig till ungefär som svenskar som vill vara invandrare.
Citera
2006-04-16, 13:26
Medlem
Ja det är nog så.

Hade en kursare som var en helt normal (och trevlig) snubbe. Några år efter det att vi alla
börjat jobba dök han upp hos oss, hos den stora arbetsgivaren. Han pratade bögska,
hade bakåtslickat hår och betedde sig i största allmänhet som "inte riktigt klok".
Svaret var lika enkelt som patetiskt: han hade skaffat en fickvän med svårartade
högre-ståndsambitioner, och hade nu efter bästa förmåga stöpt om sig till deras tilltänkta
överklassmall. Så kan det gå.
Citera
2006-04-16, 16:39
Medlem
Damortes avatar
Skulle också tippa på att dom gör sig till, precis som med dom där extremt feminina handrörelserna dom brukar använda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in