Som många säkert noterat så har många homosexuella män ett speciellt sätt att prata. Man kan höra kända bögar prata på detta vis, och det parodieras ibland i filmer och på TV, fastän sällan särskilt väl. Ett exempel just nu är Calle Norlén på "Rampfeber". Jag har även bögar i min bekantskapskrets som pratar på detta speciella vis.
Det är inte ett "feminint" sätt att prata (en vanlig missuppfattning), utan helt enkelt annorlunda, närmast låter det som man försöker låta lite fin i kanten. Bögar låter ofta slående lika varandra, det är som en sorts egen dialekt.
OBS att jag inte påstår att alla bögar pratar så (för det gör de inte), men när man hör någon prata på detta sätt, så är det alltid en fikus.
Varifrån kommer detta? Har dessa bögar alltid pratat så, eller lär de varandra? Fyller det någon särskild funktion? Är de medvetna om det själva? Har de blivit bögar därför att de pratar konstigt?
Endast seriösa svar, tack. Diskretion och renlighet en hederssak.
- F.G
PS undvik gärna PK-mupp-svar av typen "det finns ingen undersökning som tyder på detta". Spara sån dynga till DN Debatt.