Det är så att jag skulle vilja utveckla mitt smaksinne för att kunna uppleva mat och vin bättre. Har redan blivit tipsad om att försöka plocka ut komponeter ur vin och mat för att sedan bygga upp ett smakbibiotek i hjärnan.
Lite luddigt kanske men att man på något sett ska kunna komma ihåg alla smaker för att sedan kunna känna igen dom ska enligt min matglade vän vara ett bra komigång knep.
Så jag undrar om man ska börja med vin/champagne eller om man ska gå på mat? Finns det andra metoder som skulle hjälpa mig bättre. Till detta ska tilläggas att jag är ganska ung och fortfarnde har mina smaklökar i toppform vilket enligt min vän var ganska viktigt.
Har ni förslag eller synpunkter så skulle jag gladeligen ta emot dem.
Smaksinnet är inte så komplicerat. De smaker vi upplever är sött, surt, salt, beskt och umami(i sina rena form är detta monosodium glutamat). Övriga förnimmelser är fysiska såsom hetta(chili exempelvis) eller strävhet (garvsyra). Det vi i dagligt tal kopplar till smak är aromer, det vill säga doft. Om du vill öva upp ditt "smaksinne" så ska du fokusera på doften.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!