• 1
  • 2
2006-04-18, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagen
om du vill ha bra kaffe, måste det bryggas vid rätt temperatur - ungefär 92C, som är optimal för ALLA kaffesorter*. det enda sättet at göra det, är med en rejäl espressomaskin, ELLER med en stempelbryggare, typ bodum.

när prisläget är c. 500 kr är espressomaskinen naturligtvist uteslutet, men bodum'en gör ett fint kaffe om du kommer i håg att använda ganska mycket och ganska grovmalat kaffe, och låter vatnet svalas lite grann efter det har kokat - sen är det bara att låta brygget stå i ett minut, trycka ned stemplet, och njuta kaffet. bodum'en fås i alla storleker, från 2 koppar till, tror jag, 8.

oerhört enkelt sätt att brygga kaffe!

*om vatnet är kallare, blir kaffet surt, om det är varmare blir kaffet bittert.

En "kaffepress" har jag redan, om det var det du syftade på. Men det är alldeles för mycket jobb på morgonen. Jag vill ha någon typ av bryggare som man kan preparera och sedan bara trycka PÅ, för att få en kopp. Det var det som verkade så väldigt lockande med Senso och espressomaskinerna. Men man måste alltså upp MINST över tusenlappen för en espressomaskin, de billigare är inget att ha?

EDIT: Jag bör tillägga att de senaste två åren har jag druckit kaffe från en 75 kr-bryggare och jag har inte märkt något större fel, förutom möjligtvis att bryggaren är ett riktigt 'eyesore'. Självklart blir det inget gormékaffe men det är fortfarande långt bättre än alla snabbkaffen i världen. Däremot är filterhållaren värdelös för vattnet rinner "förbi" filtret vilket gör att man måste använda 3 skopor kaffe för varje kopp om man vill ha den där härliga "ett slag i huvudet med basebollträ "-styrkan på kaffet.

Så jag blir bara glad om jag får en bryggare som fungerar till 100% (tryck på knappen och så kommer det kaffe) och som gör gott kaffe även i mindre mängder.

Just nu lutar jag åt "net-on-net"-bryggaren, om jag nu inte hittar Sensobryggare i Sverige men det verkar ganska dödfött.
Citera
2006-04-18, 12:23
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
En "kaffepress" har jag redan, om det var det du syftade på. Men det är alldeles för mycket jobb på morgonen. Jag vill ha någon typ av bryggare som man kan preparera och sedan bara trycka PÅ, för att få en kopp. Det var det som verkade så väldigt lockande med Senso och espressomaskinerna. Men man måste alltså upp MINST över tusenlappen för en espressomaskin, de billigare är inget att ha?

EDIT: Jag bör tillägga att de senaste två åren har jag druckit kaffe från en 75 kr-bryggare och jag har inte märkt något större fel, förutom möjligtvis att bryggaren är ett riktigt 'eyesore'. Självklart blir det inget gormékaffe men det är fortfarande långt bättre än alla snabbkaffen i världen. Däremot är filterhållaren värdelös för vattnet rinner "förbi" filtret vilket gör att man måste använda 3 skopor kaffe för varje kopp om man vill ha den där härliga "ett slag i huvudet med basebollträ "-styrkan på kaffet.

Så jag blir bara glad om jag får en bryggare som fungerar till 100% (tryck på knappen och så kommer det kaffe) och som gör gott kaffe även i mindre mängder.

Just nu lutar jag åt "net-on-net"-bryggaren, om jag nu inte hittar Sensobryggare i Sverige men det verkar ganska dödfött.

http://www.severin.de/preview2004_en...46b3883cf8c340

Eftersom det har cloking så får du trycka http://www.severin.de för att komma till framsidan.

De, Severin, har andra modeller, billigare. Du kanske kan höra med någon om det går att köpa sånna någonstans.

Det fanns en från Philips förut, som kostade 400-500 kr. Kanske går den fortfarande att finna. Du får ringa till Philips och fråga. ¨

Sen har jag inte prövat kaffe från den, utan jag tänkte bara på att tipsa om typen av bryggare. Tror faktiskt Severin hade reklam på den på TV när det var OS. Severinen alltså.
Citera
2006-04-23, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
http://www.severin.de/preview2004_en...46b3883cf8c340

Länken fungerar inte, vad heter produkten?

Jag har googlat efter bästa förmåga och har inte hittat någon butik/sida i sverige som säljer Severin, tyvärr... (Förutom den enda på Net-on-Net)
Citera
2006-04-23, 01:51
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Länken fungerar inte, vad heter produkten?

Jag har googlat efter bästa förmåga och har inte hittat någon butik/sida i sverige som säljer Severin, tyvärr... (Förutom den enda på Net-on-Net)
Du får gå in på hemsidan, förstasidan. Sen trycka produkter -> engelska, produkter 2005 (enda va), kaffebryggare (första valet), kaffebryggare för 2 koppar (tredje alternativet av de som kommer upp), Där får du fram modellerna som brygger två koppar. En som är mycket enklare heter KA 9213.

Den på Netonnet heter KA 5912.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in