2006-04-18, 11:35
Citat:
Ursprungligen postat av hagen
om du vill ha bra kaffe, måste det bryggas vid rätt temperatur - ungefär 92C, som är optimal för ALLA kaffesorter*. det enda sättet at göra det, är med en rejäl espressomaskin, ELLER med en stempelbryggare, typ bodum.
när prisläget är c. 500 kr är espressomaskinen naturligtvist uteslutet, men bodum'en gör ett fint kaffe om du kommer i håg att använda ganska mycket och ganska grovmalat kaffe, och låter vatnet svalas lite grann efter det har kokat - sen är det bara att låta brygget stå i ett minut, trycka ned stemplet, och njuta kaffet. bodum'en fås i alla storleker, från 2 koppar till, tror jag, 8.
oerhört enkelt sätt att brygga kaffe!
*om vatnet är kallare, blir kaffet surt, om det är varmare blir kaffet bittert.
när prisläget är c. 500 kr är espressomaskinen naturligtvist uteslutet, men bodum'en gör ett fint kaffe om du kommer i håg att använda ganska mycket och ganska grovmalat kaffe, och låter vatnet svalas lite grann efter det har kokat - sen är det bara att låta brygget stå i ett minut, trycka ned stemplet, och njuta kaffet. bodum'en fås i alla storleker, från 2 koppar till, tror jag, 8.
oerhört enkelt sätt att brygga kaffe!
*om vatnet är kallare, blir kaffet surt, om det är varmare blir kaffet bittert.
En "kaffepress" har jag redan, om det var det du syftade på. Men det är alldeles för mycket jobb på morgonen. Jag vill ha någon typ av bryggare som man kan preparera och sedan bara trycka PÅ, för att få en kopp. Det var det som verkade så väldigt lockande med Senso och espressomaskinerna. Men man måste alltså upp MINST över tusenlappen för en espressomaskin, de billigare är inget att ha?
EDIT: Jag bör tillägga att de senaste två åren har jag druckit kaffe från en 75 kr-bryggare och jag har inte märkt något större fel, förutom möjligtvis att bryggaren är ett riktigt 'eyesore'. Självklart blir det inget gormékaffe men det är fortfarande långt bättre än alla snabbkaffen i världen. Däremot är filterhållaren värdelös för vattnet rinner "förbi" filtret vilket gör att man måste använda 3 skopor kaffe för varje kopp om man vill ha den där härliga "ett slag i huvudet med basebollträ "-styrkan på kaffet.
Så jag blir bara glad om jag får en bryggare som fungerar till 100% (tryck på knappen och så kommer det kaffe) och som gör gott kaffe även i mindre mängder.
Just nu lutar jag åt "net-on-net"-bryggaren, om jag nu inte hittar Sensobryggare i Sverige men det verkar ganska dödfött.