2006-04-14, 14:14
Medlem
Jag kollade på matchen Maccabi Tel Aviv-Olympiakos igår och tanken slog mig hur den europeiska klubbasketen står sig gentemot NBA.

Exempelvis hur skulle en spelare som Anthony Parker klara sig i NBA? Enligt vad jag sett av han igår och föregående matcher så är jag övertygad om att han måste platsa i ett NBA-lag.

Dessutom så funderade jag på huruvida Maccabi Tel Aviv som är på väg mot sin tredje raka euroleague titel skulle ha en chans mot något av NBAs bottenlag som Charlotte och Portland.

Så min frågeställning är helt enkelt: Hur överläsna är jänkarna?
Citera
2006-04-14, 14:17
Medlem
Flash Pecketts avatar
Inte lika överlägsna som dom har varit.
Europa, förutom Sverige, har börjat komma ikapp.

Nu har jag inte lika stor koll på basket som jag har haft tidigare, men så känner jag iaf.
Citera
2006-04-14, 15:44
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett
Inte lika överlägsna som dom har varit.
Europa, förutom Sverige, har börjat komma ikapp.

Nu har jag inte lika stor koll på basket som jag har haft tidigare, men så känner jag iaf.

"Europa, förutom Sverige", kan man ju inte säga. Det är ju toppnationerna i Europa som kan mäta sig med USA, Sverige är väl inte mer efter än andra nordiska nationer och många andra länder i samma storlek (förutom Litauen då).
Citera
2006-04-16, 09:13
Medlem
Flash Pecketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
"Europa, förutom Sverige", kan man ju inte säga. Det är ju toppnationerna i Europa som kan mäta sig med USA, Sverige är väl inte mer efter än andra nordiska nationer och många andra länder i samma storlek (förutom Litauen då).

Nej det har du rätt i, men eftersom jag inte vet hur hårt övriga nordiska länder satsat för att bli bättre kan jag bara svara för Sverige.

Sverige har ju gjort ett antal försök med bla läger med fd amerikanska spelare som tränare. Jag har varit på ett sådant.

Det var jättebra men sen dör allt ut pga att det inte finns tränare eller träningstider mm mm.

Så att Sverige inte är bättre på basket skyller jag på kommunerna som inte ställer upp med mer pengar till ungdomsidrott.

Men nu ska vi inte gå in på politik.

För att gå tillbaka till Europa vs. USA så måste ju USA plocka ihop det absolut bästa för att vinna, men då vinner dom också lätt.

Se på Dream Team i Barcelona 1992. Inget lag hade någon som helst chans.

Idag är inte USA lika överlägsna, men de har heller inte fått ihop ett lag som spelat så bra och med så mycket glädje som -92.

Får de ihop ett lag som -92 tror jag Europeiska lag får det svårt.

Men det skulle vara kul att få se ett europeiskt all-star lag mot ett amerikanskt all-star. Då kan det bli match!
Citera
2006-04-16, 15:41
Medlem
Jag håller nog också med om att USA inte längre är så överlägsna som de en gång varit, t.ex. i Barcelona. Men tror ni att exempelvis Maccabi Tel Aviv skulle ha en chans mot ett av NBAs bottenlag? Personligen så tror jag att de hade kunnat hävda sig bra och kanske till och med vinna.

Hade varit kul om NBA-mästarna hade mött Euroleague mästarna i en match, visserligen så hade nog NBA-mästarna piskat EL-mästarna men det hade varit kul att se.
Citera
2006-04-17, 22:20
Medlem
Har själv lirat basket i relativt många år och kan med säkerhet säga att europeisk basket är på stark framgång. Basketen har nämligen lyckats etablera sig ordentligt i många länder, framför allt de baltiska. Skillnaden mellan amerikansk och europisk basket är, även den, relativt stor. De europeiska nationerna ligger längre fram än USA vad gäller lagspel. De stora individualisterna hittar man dock i det stora landet.

Minns en match som jag spelade mot ngt baltiskt lag (minns ej riktigt vilken land det kom från) och vi lyckades förlora med cirkus 100 poäng. Värt att notera är att de bodde på ngn slags internat-basketskola.
Citera
2006-04-17, 23:12
Medlem
Mr Magoos avatar
Om Mr Parker var tillräckligt bra skulle han lira i NBA. I NBA söker man alltid spelare med den extra talangen som ingen annan har. För övrigt så är basketen stark i forna jugoslavien, baltikum, grekland, men att tro att ett Europeiskt lag skulle ha en chans mot något NBA lag är att tro för mycket.
Detta grundar jag på ett helt liv som spelare och coach. Snackat en hel del med David Visscher, Plannjas coach liksom flera av landslagsledare och clubcoacher. Svensk dambasket däremot kan nog komma att hävda sig rätt bra.
Citera
2006-04-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo
Om Mr Parker var tillräckligt bra skulle han lira i NBA. I NBA söker man alltid spelare med den extra talangen som ingen annan har. För övrigt så är basketen stark i forna jugoslavien, baltikum, grekland, men att tro att ett Europeiskt lag skulle ha en chans mot något NBA lag är att tro för mycket.
Detta grundar jag på ett helt liv som spelare och coach. Snackat en hel del med David Visscher, Plannjas coach liksom flera av landslagsledare och clubcoacher. Svensk dambasket däremot kan nog komma att hävda sig rätt bra.
Ja kan hålla med dig om att NBA-lagens scouter nog hade roffat åt sig Parker snabbt om han hade hållt NBA-klass, men om man går på antagandet att Europa börjar närma sig USA snabbt, så borde ju en en av Europas bästa spelare kunna platsa i ett NBA-lag.

Eller så beror det helt enkelt på att Parker inte har den individuella skickligheten som krävs i NBA.

Det hade varit väldigt kul om någon extern finansiär hade gått in iett av Europas topplag och pumpat in pengar som en viss Abramovitch (satvning) för att på allvar kunna slåss med NBA-lag, det hade ju varit en jättesensation om ett europeiskt lag hade kunnat slå ett NBA-lag på t.ex. träningsläger.
Citera
2006-04-18, 22:43
Medlem
Mr Magoos avatar
Det är nog som du skriver att Parker inte har den unika talangen som krävs. Sen kan han med europeiska mått vara en otroligt duktig spelare. I mina ögon så finns (fanns) bara en helt komplett spelare. Michael Jordan. Han var outstanding i de flesta kompetenser som ingen av dagens spelare ens är i närheten av.
Skillnaden mellan USA och Europa är framför allt mängden spelare som är villiga att satsa allt. Träna 12 timmar om dagen i 10 år för ett collegekontrakt.
I Sverige så tränar ungar 2-3 ggr/vecka, cirka 4-5 timmars träning. Klart som fan man är på efterkälken direkt.
Citera
2006-04-18, 23:34
Medlem
Tokyo-Montanas avatar
En liten anekdot apropå svensk dambasket...

Jag var utbytesstudent i USA 99/00 och gick på en ganska stor skola i Chicagos norra förorter. En dag kom rektorn in klassrummet och berättade att svenska dam -basketlandslaget hade kommit till skolan och han ville att jag då jag var svensk, skulle guida runt tjejerna i skolan...

Svenskorna var i USA på träningsläger och det var tänkt att de skulle möta skolans tjejer i en träningsmatch, men uppenbarligen var skolans coach lite orolig så han mönstrade ett lag bestånde av dom bästa lirarna i hela distriktet, dvs. från 10 olika skolor med 2000 -4000 elever i varje.

När jag väl kom ut på skolans parkering för hälsa mina landsmaninnor välkomna visa det sig att det inte alls vara frågan om ett landslag utan ett helt vanligt tjejlag från Stockholm. Dessa 17-åriga flickor spelade inte ens i högsta divisionen utan var ett glatt bånkegäng som var i staterna för lite träning/semester...

Förstår ni att jag skämdes som en hund när jag satt i den fullsatta hallen cch fick bevittna slakten? Stort jubel blev det dock när svenskorna satte sin första poäng i fjärde kvarten....Slutresultat: 220-4
Citera
2006-04-22, 13:14
Medlem
Nja.

Det finns många, många spelare i den europeiska toppbasketen som skulle gå in i vilket NBA-lag som helst men som väljer Europa på grund av saker som större pengar, större förtroende, och trivsel helt enkelt.

Det tydligaste exemplet är väl typ Bodiroga. Och Jasikevicius även om han nyligen stack och gör hyfsat ifrån sig.

Anthony Parker skulle definitivt kunna spela i NBA. Jag menar, om Grundy från Ockelbo nyss debuterat så fattar ni att det handlar mycket bara om att få tillfället.

Kan garantera att Parker har stående inbjudan till flera lags training camps.
Citera
2006-04-22, 13:16
Medlem
Och om någon fortfarande tvivlar på hur mkt resten av världen knappat in är det ju bara att kolla på resultaten i de senaste internationella mästerskapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in