• 2
  • 3
2017-03-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chirius
Hur är det med LoB och misstankeregister?

Jag blev lobbad vid två tillfällen under mina ungdomsdagar, utan speciella omständigheter (senaste vid 20-21 års ålder). I vintras hamnade jag än en gång i fyllecell (vid 27 års ålder), återigen utan speciella omständigheter.

Min fråga är om någon vet om min senaste anmälan kommer att synas i utdraget för misstanke- och belastningsregistret (2007:171), för denna potentiellt nya arbetsgivare.

När jag lämnade mitt intyg till min nuvarande arbetsplats så hade mer än 5 år passerat, och inget syntes såklart där, men nu har knappa 4 månader passerat.

Vadå "senaste anmälan"? Man har inte begått ett brott om man bara blir LOB:ad.

Du kan ta det lugnt.
Citera
2019-06-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Vadå "senaste anmälan"? Man har inte begått ett brott om man bara blir LOB:ad.

Du kan ta det lugnt.

Jag tänker att det är olika vilken säkerhetsklassning man prövas för, TS skrev exempelvis att LOB kontrolleras via andra myndigheter, och vid klass 1 och 2 genomförs även utdrag från SÄPO samt ett säkerhetsprövningssamtal där även samtal m alkoholvanor, familj och vägförhållanden ingår. Huruvida de drar ut uppgifter från dessa myndigheter vet jag faktiskt inte.

Jag kan dock bekräfta att en LOB inte står med i ett vanligt utdrag från polisens belastningsregister.
Citera
2019-06-05, 13:18
Medlem
Bumpar tråden då jag själv ska börja arbeta med frågan och kanske kan få lite nya insikter på det jag just påtalade 🙂
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in