2006-04-13, 13:10
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Som rubriken lyder; vilka bra vetenskapsmagasin finns det?

Jag köpte "Allt om Vetenskap" härom dagen och efter att ha kollat lite snabbt i den tycke jag nog att den verkade gansk lovande. "Illustrerad Vetenskap" är ju ett annat givet exempel. Har bara bläddrat som hastigast i detta. Jag har dock fått för mej att det är det vanligste men all aggresiv marknadsföring (pop-ups och reklamutskick) får mej lite misstänksam.

Vilka fler finns det, och viktigast, vilka är bra och varför?
Citera
2006-04-13, 13:13
Medlem
evolutes avatar
Från ett PM:

Jag vet inte om du har något emot att läsa på engelska? Annars är ju Scientific American ganska bra bland populärvetenskapliga tidskrifter. New Scientist är liknande men jag tycker den är något sämre.

Discover har jag aldrig läst (tror jag).

Kanske tycker du om Forskning och Framsteg? Jag har för mig att den har något seriösare framtoning än Illusterad Vetenskap.

Går man lite längre så har vi Nature och Science som även innehåller riktiga forskningsartiklar. Har man lite koll på fysik så är Physics Today (min absoluta favorit) och PhysicsWorld bra tidskrifter.
Citera
2006-04-13, 14:04
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Citat:
evolute Från ett PM:

Jag vet inte om du har något emot att läsa på engelska? Annars är ju Scientific American ganska bra bland populärvetenskapliga tidskrifter. New Scientist är liknande men jag tycker den är något sämre.

Discover har jag aldrig läst (tror jag).

Kanske tycker du om Forskning och Framsteg? Jag har för mig att den har något seriösare framtoning än Illusterad Vetenskap.

Går man lite längre så har vi Nature och Science som även innehåller riktiga forskningsartiklar. Har man lite koll på fysik så är Physics Today (min absoluta favorit) och PhysicsWorld bra tidskrifter.

Tack och bock!

Nu har jag lite att bita i, ska kolla upp dessa då tillfälle ges. Tyvär så bor man på landet och dessa finns nog inte på Konsum. Men så fort man har vägarna förbi civilisationen så...
Citera
2006-04-13, 15:34
Medlem
oranges avatar
Är du intresserad av astronomi så kan jag rekommendera SAAF's Populär Astronomi. Den påminner om Illustrerad Vetenskap, men handlar förstås uteslutande om astronomi och rymdfart. Prenumeration går att göra på hemsidan, där det också publiceras nyheter i bloggform.
Citera
2006-04-17, 13:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som sagt är FoF en bra svensk tidning. Om du kan engelska är New Scientist. Nature, Astronomy några bra tidningar.

Citat:
Ursprungligen postat av orange
Är du intresserad av astronomi så kan jag rekommendera SAAF's Populär Astronomi.

PA ges ut av Sällskapet och ingen annan.
Citera
2006-04-17, 20:04
Medlem
oranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Som sagt är FoF en bra svensk tidning. Om du kan engelska är New Scientist. Nature, Astronomy några bra tidningar.

PA ges ut av Sällskapet och ingen annan.

Tackar för rättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in