2006-04-10, 20:00
Medlem
Lena Handens avatar
Jag bet mig ganska hårt i tungan i onsdags och undviker fortfarande att äta annat än soppa och filmjölk. Det jag undrar är om tungan kan ha blivit infekterad eftersom smärtan har hållit i sig såpass länge, eller är det så att ett sår på tungan tar extra lång tid att läka? Det sitter fortfarande kvar en böld efter bettet som inte har minskat i storlek.
Kan det vara så att sår på tungan rent allmänt läker mer sakta då det inte bildas nån skorpa?
Citera
2006-04-10, 20:46
Medlem
plasticplans avatar
det kan göra ont länge, en gång när jag var mindre bet jag ett jack på kanske en halv centimeter i tungan. gjorde ont rätt länge. fick nått som kan liknas vid ett ärr på tungan som var kvar länge, kanske nått år, men hade inga besvär med det.
Citera
2006-04-10, 20:52
Medlem
Cryingmantiss avatar
Jag biter mig konstant i kinderna och tungan, får ofta stora tunga sår som tar tid att läka. Dock har det inte blivit infekterat någonsin, men varit ömt och sedan har jag precis som du haft en böld kvar.

Det du kan göra är att gå till apoteket och köpe ett mun-skölj medel som används efter operationer i munnen t.ex. visdomständer och liknande. Jag tror att apotekarna förstår ganska fort vad du menar om du frågar om det.
Medlet gör att det läker lite fortare, och så motverkar den infektioner. Kommer då inte på vad det heter nu, men jag har använt det när jag bitit mig som värst.

Det smakar röv, och så ska man skölja med det i munnen på morgonen och kvällen, efter tandborstning (tror jag det var) smaken sitter i hur länge som helst, men det hjälper iaf
Citera
2006-04-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Jag biter mig konstant i kinderna och tungan, får ofta stora tunga sår som tar tid att läka. Dock har det inte blivit infekterat någonsin, men varit ömt och sedan har jag precis som du haft en böld kvar.

Det du kan göra är att gå till apoteket och köpe ett mun-skölj medel som används efter operationer i munnen t.ex. visdomständer och liknande. Jag tror att apotekarna förstår ganska fort vad du menar om du frågar om det.
Medlet gör att det läker lite fortare, och så motverkar den infektioner. Kommer då inte på vad det heter nu, men jag har använt det när jag bitit mig som värst.

Det smakar röv, och så ska man skölja med det i munnen på morgonen och kvällen, efter tandborstning (tror jag det var) smaken sitter i hur länge som helst, men det hjälper iaf

Corsodyl 2mg/ml . Och ja, - det smakar verkligen röv. Man vänjer sig dock snabbt vid den. Tag mintsmaken! Smakar mint i 15 sek och sen röv i 5 minuter. Funkar dock superbra mot det mesta i bakterieväg i munhålan.
Funkar inte så bra direkt efter tandkräm eftersom kalcium i tandkrämen inaktiverar klorhexedinet. Så skölj bort tandkrämen ordentligt först.
Citera
2006-04-10, 21:04
Medlem
Lena Handens avatar
hmm verkar inte vara nånting att oroa sig för alltså? Grejen är den att allt som måste tuggas är inte värt att äta för tillfället..Men ska testa den där munsköljvätskan. Just nu så försöker jag bara tugga mycket extra-tuggummi. Idag verkar det även ha utvecklats blåsor runt bitmärkena vill inte ens tänka på känslan när dom spricker brr...såren sitter så jäkla illa till så jag tror att dom gnuggas mot tänderna hela tiden.

Liten inkonsekvens i min post när jag sa att jag inte kunde äta mat som behövdes tuggas men ändå satt och tuggade extra. tuggummi är lite lättare att lägga på ena sidan munnen och ger av nån anledning inte upphov till smärta.
Citera
2006-04-10, 21:08
Medlem
Lena Handens avatar
Hmm det innebär att man får äta soppa och filmjölk ett tag till, eller finns det något bra smärtstillande för munnen? Även om man är hungrig så känns det inte värt att tugga..

Har druckit några öl nu och det verkar ta ner smärtan..
Citera
2006-04-11, 21:39
Medlem
På mig brukar det funka att ta en rejäl sträng med tandkräm och skölja som f-n. dämpar smärtan. vet ej varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in